هرمزگان- سردبیر

هرمزگان؛ صیاد بی‌قایق و تور یا ناخدای کشتی کروز؟

۱۲ سال است که قطری‌ها هزینه و تلاش‌های بسیاری را برای دریافت میزبانی از مگاایونت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ مصروف داشته‌اند و این کشور کوچک همسایه جنوبی ایران در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آن‌سوی آب‌های فیروزه‌ای رنگ خلیج فارس با وجود وسعت اندک سرزمینی قادر شده به عنوان نخستین کشور خاورمیانه، مهمترین رویداد ورزشی جهان را میزبانی کند. هرمزگان؛ صیاد بی‌قایق و تور یا ناخدای کشتی کروز؟ به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی ده دار کنشگر رسانه‌ای حوزه گردشگری در مقاله‌ای تحلیلی درباره شناخت اقیانوس فرصت‌های میلیارد دلاری مگاایونت جام جهانی قطر با عنوان «هرمزگان، صیاد بی‌قایق و تور یا ناخدای کشتی کروز؟» آورده است:

 

به گزارش بازار کار ، مهدی ده دار کنشگر رسانه‌ای حوزه گردشگری در مقاله‌ای تحلیلی درباره شناخت اقیانوس فرصت‌های میلیارد دلاری مگاایونت جام جهانی قطر با عنوان «هرمزگان، صیاد بی‌قایق و تور یا ناخدای کشتی کروز؟» آورده است:

۱۲ سال است که قطری‌ها هزینه و تلاش‌های بسیاری را برای دریافت میزبانی از مگاایونت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ مصروف داشته‌اند و این کشور کوچک همسایه جنوبی ایران در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آن‌سوی آب‌های فیروزه‌ای رنگ خلیج فارس با وجود وسعت اندک سرزمینی قادر شده به عنوان نخستین کشور خاورمیانه، مهمترین رویداد ورزشی جهان را میزبانی کند که به طور قطع توجه میلیاردها نفر را در مدت یک ماه به خود جلب می‌کند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، ۳۲ تیم فوتبال از سراسر جهان پاییز و زمستان امسال، ۶۴ مسابقه خود را در قطر برگزار می‌کنند. علاوه بر این پیش‌بینی شده است گردشگرانی از دست کم ۵۰ کشور جهان برای تماشای این دوره از مسابقات که برای آخرین بار با ۳۲ تیم برگزار می شود، به این کشور در حاشیه خلیج فارس سفر کنند.

جام جهانی فوتبال نه تنها برای کشور میزبان دارای مزایای و فایده‌های مختلف است، بلکه کشورهای همسایه و حتی منطقه هم می‌توانند در حاشیه این رخداد از منافع آن بهره‌مند شوند.

بیش بینی حضور 2.5 میلیون گردشگر در قطر برای جام جهانی

در دور پیشین رقابت‌های جام جهانی که در سال ۲۰۱۸ در روسیه برگزار شد نزدیک به ۲ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف جهان به این کشور سفر کرده بودند و میلیاردها دلار سود را برای مسکو به ارمغان آوردند. برآوردها حکایت از آن دارد که تعداد گردشگرانی که زمستان آینده به کشور ۱۲ هزار کیلومتر مربعی قطر سفر خواهند کرد بین ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر باشد.

 

 

مسوولان تصمیم‌گیر در امیرنشین قطر از سال ۲۰۱۰میلادی، خود را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد بزرگ ورزشی آماده کرده بودند. آن‌ها به همین دلیل ۸ ورزشگاه مجهز را در قلمروی کوچک خود ساخته‌اند. در حالی که مجموع بازی‌های جام جهانی دور قبل در سرزمین‌ وسیع روسیه در ۱۲ ورزشگاه انجام شده بود.

همانگونه که اغلب کارشناسان توریسم ورزشی اذعان دارند، برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال تنها با ساخت استادیوم عملیاتی نمی‌شود، بلکه طیف وسیعی از لجستیک حکمرانی، خدمات، امکانات و برنامه‌ریزی‌ها باید بسیج شوند تا یک رویداد ورزشی به خوبی مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

موضوع پذیرایی و مهمان نوازی شایسته از تیم‌ها، میزبانی از گردشگران میلیونی و حمل‌ و نقل همزمان و اقامت هزاران خارجی در هتل‌ها و انتقال آن‌ها به ورزشگاه‌ها در کنار تامین امنیت و ایجاد امکانات تفریحی و سرگرمی برای این افراد حائز اهمیت است، آن هم در دوره‌ای که سایه سنگین کرونا هنوز برچیده نشده و باید برای گردشگران، امنیت خاطر بهداشتی و زیرساخت‌های سلامت جسم و روان هم ایجاد کنند.

نگاهی به تجربه‌های میزبانان ادوار گذشته جام‌جهانی نشان می‌دهد که برگزاری موفق این رقابت‌ها نه تنها می‌تواند جایگاه و وجهه بین‌المللی کشور میزبان را ارتقا دهد، بلکه در جذب گردشگران بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تر خارجی در سال‌های بعد از این رویداد نیز تاثیرگذار است؛ از طرف دیگر این رویداد نه تنها برای کشور میزبان دارای مزایای و فایده‌های مختلف است، بلکه کشورهای همسایه و حتی منطقه هم می‌توانند در حاشیه این رخداد از منافع آن بهره مند شوند.

در ایران هم از چند سال قبل به صورت جسته و گریخته مباحثی درباره استفاده ایران از فرصت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به ویژه جایگاه مناسب و تنوع آب و هوایی و موقعیت مطلوب جزایر خلیج فارس کیش مطرح شده بود. جزیره کیش کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با دوحه قطر فاصله دارد که دسترسی به دوحه با یک پرواز هوایی در کمتر از یک ساعت امکان پذیر است.

وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حدود دو سال قبل از تشکیل کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی خبر داده بود؛ اگرچه از نتایج فعالیت‌های این کارگروه اطلاعی در دست نیست، اما از همان زمان مسئولان این وزارتخانه معتقد بودند که برگزاری جام‌جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان زمینه‌های استفاده مطلوب از این فرصت جهت جذب گردشگران خارجی را فراهم می‌آورد. هر چند خلق و خوی مسئولان کشور ایران نشان داده که آنها اغلب به دنبال اقدامات بی نقشه راه و برنامه و تشکیل کارگروه های فورس ماژور دقیقه نودی هستند.

در قالب همین چارچوب، اواخر سال ۱۴۰۰ پس از ورود رییس جمهور به قضیه جام جهانی قطر، فرآیند جذب حداکثری تماشاگران و گردشگران این رویداد به کشور ایران در کنار استفاده از ظرفیت‌های ورزشی و تفریحی جزایر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت. موفقیت در انجام این هدف می‌تواند رونق را به صنعت گردشگری کشور باز گرداند.

فرصتی برای مقابله با پروژه ایران هراسی

همچنین معرفی جذابیت‌های سرزمینی کشورمان به تماشاگران جام جهانی که به صورت عمده برخلاف توریست‌های سنتی، افرادی جوان، ماجراجو و عاشق تجربه های جدید ( با عنوان شناخته شده بک پکر و کوله ها در صنعت توریسم) هستند، می‌تواند زمینه را برای حضور دوباره آنها برای مقابله با پروژه رسانه ای ایران هراسی یا تبلیغ برند توریستی ایران از سوی این افراد در کشورهای مختلف جهان آماده سازد.

از طرف دیگر در جزیره‌ای مانند کیش مجموعه ورزشی مناسبی با چند سالن سر پوشیده که به امکانات ورزشی گوناگون و زمین‌های چمن و استخرهای سرپوشیده و ساحلی مجهز است. علاوه بر این فعالان حوزه گردشگری و مسئولان جزیره کیش اعتقاد دارند این جزیره ظرفیت ساخت چند کمپ ورزشی را دارد تا در خلال جام جهانی میزبان تیم‌ها باشد که با وجود فرصت کمتر از شش ماه تا زمان برگزاری رویداد جام جهانی ( ۳۰ آبان‌ماه) باز هم اقدام امیدوارکننده‌ای صورت نگرفته است.

باید توجه داشت در این شهرآشوب تکاپوی کشورهای منطقه خلیج فارس برای صید فرصت های میلیارد دلاری اقیانوس مگاایونت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، فقط ایران نیست که برای خود فرصت استفاده از جام جهانی قطر را هدفگذاری کرده است. بلکه بسیاری از کشورهای همسایه جنوبی ایران با سرمایه‌گذاری هنگفت اقتصادی و تدارک سازوکارهای تبلیغاتی و رسانه ای، سعی دارند با جذب گردشگران جام جهانی علاوه بر کسب سودهای خیره کننده اقتصادی، برند توریستی شهرها و جاذبه های ساحلی و دریایی خود را هرچه بیشتر به جهانیان معرفی کنند؛ تا با گستراندن تور صید فرصت ها در جام جهانی، زیان های مالی دوران شیوع کرونا را جبران کنند.

جایی که ورزش، تماشاگر، گردشگر و اقتصاد با هم گره می خورند

امیرنشین عمان با معرفی مناطق گردشگری، طبیعت، کوه، آبشار و بیابان های جذاب خود، در تلاش است سرزمین خود را به مقصد دوم تماشاگران فوتبالی تبدیل کند که از سراسر جهان خود را برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال به قطر می رسانند، عمان از فرصت جام جهانی جذب ۷.۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی کرده تا برای سال ۲۰۴۰ به یکی از مقصدهای مهم جهانگردی قاره آسیا تبدیل شود.

نتیجه گیری و پیشنهاد:

برای رساندن کشتی توسعه هرمزگان به بندرگاه و ساحل امن «توسعه پایدار بدون اتکا به بودجه نفتی» در کشور دریایی ایران زمین( ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی)، «همه راه ها باید به دریای پارس و بندرعباس ختم شود نه تهران!»

زیرا استان هرمزگان با برخورداری از ۲۲۳۸ کیلومتر اراضی ساحلی( با احتساب سواحل پیرامونی جزایر)، خود به تنهایی حدود ۵۰ درصد از کل سواحل ایران را در اختیار دارد؛ همچنین مدیریت ۱۴ جزیره مهم ایران در خلیج فارس با اختیارات کم و زیاد در سیطره مدیریتی این استان است. این در حالی است که با توجه به بودجه اندک هرمزگان در مقیاس کشوری، در عمل رسیدگی مناسبی نسبت به آبادانی این سواحل طولانی و جزایر مختلف، صورت نگرفته است.

با این تفاسیر، منتقدان طرفدار تقدم تامین منافع ملی بر منافع محلی و استانی، معتقدند هرگز نمی توان امیدی به آبادانی و تحول در مدیریت سواحل و جزایر واقع در جغرافیای هرمزگان داشت.

بر همین اساس برخی از صاحبنظران معتقدند که به منظور افزایش جمعیت ساحل نشینان جنوب ایران باید راهبرد کوچک سازی استان‌های پهناور و افزایش استان های ساحلی در اولویت قرار گیرد.

برخی دیگر معتقدند که جزایر را نیز باید در قالب «استان خلیج فارس» وارد کانال توسعه یافتگی نمود.

هرمزگان؛ استانداری ویژه شود

فارغ از نکوهش یا ستایش چنین راهبردهایی، از جمله راه حل های رفع این تهدیدهای سیاسی که موجب فروپاشی جغرافیای فعلی هرمزگان می شود، تغییر زمین بازی با گرفتن امتیاز بزرگ «استانداری ویژه» و دادن تفویض اختیار کافی به استاندار هرمزگان در حد و اندازه اختیارات چند وزارتخانه مهم مرتبط با دریا و سواحل (از طریق انتقال ستاد مرکزی سازمان بنادر و دریانوردی، نفتکش ملی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، سازمان شیلات، صنایع دریایی و سایر ارگان های دریایی به مناطق مرکزی، شرقی و غربی استان هرمزگان) است.

هر چند در متن حکم استاندار جدید هرمزگان، نیز سه ماموریت کلیدی «توسعه اقتصاد دریامحور، اقتصاد انرژی و ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی» از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است که تحقق این سه راهبرد می تواند برگ برنده ای برای نماینده عالی دولت در استان به منظور حل مساله و تحکیم جایگاه هرمزگان در عرصه ملی و همچنین دریافت امتیاز ویژه برای افزایش سطح رفاه و معیشت ساحل نشینان این دیار، کارگشا باشد.

معاون اول اختیارات ویژه به استاندار هرمزگان ابلاغ کند

در خصوص نقش آفرینی درست و برنامه ریزی شده جغرافیای هرمزگان با دو بال بین المللی اش یعنی جزایر کیش و قشم، ضرورت دارد که ستاد فرماندهی و قرارگاه مشترکی در استان با اعطای اختیارات ویژه به «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان از سوی محمد مخبر معاون اول رییس جمهور(نویسنده کتاب اقتصاد دریا، محور توسعه)، سکانداری کارگروه ویژه‌ هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای دست اندرکار با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر به جای متمرکز شدن کانون تصمیم گیری و برگزاری جلسات بیهوده دولتی ها در تهران به نماینده عالی هیات دولت در استان هرمزگان تفویض اختیار شود.

تجربه تاریخی چند دهه اخیر به ویژه مطالعه موردی اکسپوی دبی و فرصت‌های از دست رفته اقتصاد ایران برای تنظیم روابط استراتژیک و دیپلماسی تجاری با جهان، اثبات کرده که پایتخت نشینان از مناسبات و تعاملات پیدا و پنهان بین ساحل نشینان کرانه‌های شمالی و جنوبی خلیج فارس ( نوع مراودات خانوادگی و دیپلماسی تجاری مردمان استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با کشورهای همسایه) درک درستی ندارند و استادتمام فرصت سوزی در بزنگاه های تاریخی، اقتصادی و دیپلماسی تجاری در منطقه خلیج فارس هستند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا