اجتماعیاقتصادی و بازار سرمایهبین الملل

تحویل نفتکش ایرانی به ونزوئلا زیر ذره‌بین؛ افراماکس و تثبیت جایگاه ایران در کشتی‌سازی جهان اشتغالزایی با رونق صنایع دریایی

تحویل فروند دوم نفتکش‌های افراماکس ساخت ایران به کشور ونزوئلا در حالی است که اگر این روند در سال‌های آینده تداوم داشته باشد، به تثبیت و ارتقاء جایگاه ایران در صنعت کشتی‌سازی جهان منجر خواهد شد.

به گزارش بازار کار به نقل از گروه سیاسی ایرنا: رو گذشته دومین فروند از نفتکش‌های افراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران-صدرا که در سال‌های گذشته با سفارش کشور ونزوئلا ساخته شده بود، با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو روسای جمهور ایران و ونزوئلا به این کشور تحویل داده شد و اسناد تحویل نفتکش آفراماکس میان مدیران شرکت صدرا و طرف ونزوئلایی به امضا رسید.
پیشینه ساخت نفتکش‌های افراماکس به سال ۱۳۸۶ بازمی‌گردد که در آن زمان قراردادی میان دولت ایران و ونزوئلا برای ساخت چهار فروند نفتکش با ظرفیت ۹۴ هزار تن منعقد می‌شود، با این حال در ادامه کار و با توجه به اعلام نیاز ثانویه طرف ونزوئلایی مبنی بر افزایش ظرفیت حمل نفتکش‌ها، ظرفیت نفتکش‌ها به ۱۱۳ هزار تن افزایش پیدا کرد که در نتیجه آن سایر ابعاد و مشخصات نفتکش نیز دچار تغییر و دگرگونی شد و نهایتا در اسفند ۱۳۸۷ طرح نهایی ساخت چهار فروند نفتکش افراماکس آماده شد.
کشتی افراماکس ۲ در یارد کشتی‌سازی جزیره صنعتی صدرا
در نهایت ساخت اولین فروند از نفتکش‌های افراماکس در ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ آغاز شد؛ نفتکشی با مشخصات زیر:
مشخصات نفتکش افراماکس طول ۲۵۰ متر
عرض ۴۴ متر
ارتفاع ۲۱ متر
آبخور ۱۴.۸ متر
ظرفیت حمل ۱۱۳ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار بشکه
قدرت موتور ۲۱ هزار کیلووات
تعداد ژنراتورها ۳ عدد
ظرفیت ژنراتورها هر کدام ۹۰۰ کیلو وات
سرعت پیمایش ۱۵ گره دریایی
در وصف ابعاد این نفتکش غول پیکر در مقام مقایسه می‌توان گفت که عرشه افراماکس ۲.۵ برابر یک زمین فوتبال است و تجهیزات مختلف مربوط به عملیات بارگیری و تخلیه نفت به وزن ۳ هزار و ۶۶۰ تن بر روی آن نصب شده است که از جمله آنها دو عدد بویلر برای تامین بخار مورد نیاز برای به کار انداخت پمپ‌های انتقال نفت است. از دیگر نکات قابل توجه در ساخت این نفتکش، میزان قابل توجه کار فنی انجام شده در حین عملیات ساخت است به طوریکه در ساخت هر فروند از نفتکش‌های افراماکس، ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی و ۱۲۵ کیلومتر کابل‌کشی شده است.
هر فروند از نفتکش‌های افراماکس ۳۶ خدمه دارد که شامل کاپیتان، افسران کشتی، تکنسین‌های فنی و ملوان‌ها می‌شود.
نهایتا نخستین فروند از نفتکش‌های افراماکس با فاصله کمی از آغاز ساخت در مردادماه ۱۳۹۱ به آب انداخته شد و پس از آن به سفارش‌دهنده (ونزوئلا) تحویل داده شد؛ با این حال تحویل فروند دوم نفتکش‌های افراماکس که قرار بود ۱۰ ماهه انجام شود، ۱۰ سال طول کشید تا اینکه به خرداد سال ۱۴۰۱ و تحویل در روزهای اخیر رسید.
به آب اندازی فروند دوم نفتکش‌های افراماکس
آنگونه که رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده در سال آینده میلادی فروند سوم و در سال ۲۰۲۴ میلادی فروند چهارم نفتکش‌های افراماکس سفارش این کشور به شرکت صنعتی دریایی ایران-صدرا تحویل گرفته خواهد شد و به این ترتیب این پروژه و قراردادی که ۱۵ سال از آغاز آن می‌گذرد با تحویل فروند چهارم به سرانجام خواهد رسید.
ثمرات ساخت افراماکس برای ایران چیست؟
ساخت کشتی نفتکش در کلاس افراماکس که قابلیت حمل ۱۱۳ هزار تن بار را داشته باشد، ایران را در زمره کشتی‌سازان بزرگ دنیا قرار داده است؛ در حقیقت جمهوری اسلامی ایران در نخستین تلاش خود برای ساخت کشتی‌های بزرگ علاوه بر اثبات توان فنی و مهندسی خود، توانست با جلب نظر مشتریان خارجی زمینه را برای صادرات خدمات فنی مهندسی و اشتغال زایی در داخل را فراهم کند که اگر این روند در سال‌های آینده تداوم داشته باشد و بتواند با عملکرد مناسب، مشتریان بیشتری را جذب کند، به تثبیت و ارتقاء جایگاه ایران در صنعت کشتی‌سازی جهان منجر خواهد شد.
نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سازنده نشان می‌دهد که ساخت هر فروند از این نفتکش‌ها به دلیل آنکه در یارد دریایی جزیره صدرا در بوشهر انجام می‌شود، باعث اشتغال زایی برای ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در استان بوشهر شده است؛ موضوعی که در سال‌های آینده با ساخت فروند سوم و چهارم نفتکش‌های افراماکس می‌تواند به رونق بیشتر مشاغل مرتبط با صنایع دریایی در جنوب کشور منتهی شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا