آموزش عالیاجتماعیدسته‌بندی نشدهمراکز نوآوری و شتابدهی(منش)

معاون پژوهشی وزارت علوم: وزارت علوم پیگیر احتساب دوره پسادکتری به جای خدمت نظام وظیفه است

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت دوره های پسادکتری گفت: در حال پیگیری هستیم تا آقایان دانش آموخته دکتری بتوانند دوره پسادکتری را به جای خدمت نظام وظیفه بگذرانند.

به گزارش بازارکار، پیمان صالحی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه نهمین کنگره ملی گیاهان دارویی اظهار داشت: دانشجویان دوره های پسادکتری بهترین و کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه ها هستند.
وی در ادامه با استناد به آمار بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) اظهار داشت: بر اساس آمار این بنیاد در سال ۲۰۲۰، در این کشور ۲۸۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری و ۶۶ هزار دانشجوی پسادکتری وجود داشته اند. اما در ابران با اینکه ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در سال قبل داشتیم، حدودا ۵۰۰ دانشجوی پسادکتری جذب کرده ایم. البته آمار رسمی و دقیق مجموع دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی را با هم نداریم، ولی همین آمار کلی نشان می دهد به خوبی از ظرفیت پسادکتری استفاده نکرده ایم.
سال ۱۴۰۱ سال اوج گیری پسادکتری
دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: آیین نامه های افزایش ظرفیت جذب پسادکتری نوشته شده و در این آیین نامه از رشته های صنعتی تا علوم پایه در نظر گرفته شده اند. این دانشجویان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون حقوق دریافت می کنند و سوابق بیمه برای آنها لحاظ می شود. برخی از این افراد توسط شرکت های دانش بنیان و صنایع جذب می شوند و از همان شرکت ها حقوق می گیرند، ولی برخی نیز در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کار می کنند که از محل منابع مالی تامین شده و شورای عالی عتف حقوق آنها تامین می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما حتی با هیات عالی جذب اهمیت دوره های پسادکتری را مطرح کرده ایم و قرار است این موضوع به زودی امتیاز بیشتری در روند جذب به عنوان هیات علمی داشته باشد. اکنون از ۲۲۰ امتیاز جذب هیات علمی گذراندن دوره پسادکتری چهار امتیاز دارد که این امتیاز باید با توسعه دوره های پسادکتری افزایش یابد.
تولید محصول با انجام پژوهش های بنیادی ممکن است
صالحی گفت: البته با افزایش ظرفیت دوره‌ های پسادکتری دنبال به تعویق انداختن بیکاری نیستیم، بلکه باید بدانیم اگر قرار است محصولی در سطح آمادگی تجاری ۹ به بازار عرضه شود، ابتدا باید مراحل یک و ۲ یعنی پژوهش های بنیادی را بگذراند.
معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: همه مراحل تولید محصول از سطح آمادگی یک تا ۹ را می خواهیم و مراقب باشیم برای رسیدن به محصول، پژوهش های بنیادی را کنار نگذاریم.
وی درباره سایر فعالیت های معاونت پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: راه اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی از دیگر اقدامات ماست که آیین نامه های آن نیز نوشته شده و فقط باید در شورای عالی عتف با حضور رییس جمهوری نهایی شود.
صالحی تاکید کرد: اکنون وزارت علوم شبکه ملی آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) را در اختیار دارد. ضمن اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش عالی، جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی نیز آزمایشگاه‌هایی دارند. بر اساس آمار در وزارت علوم ۱۰ هزار آزمایشگاه و بیش از ۷۳ هزار قطعه تجهیزات و وسیله و در معاونت علمی ۱۳۰۷ آزمایشگاه و ۲۵ هزار وسیله وجود دارد.
معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر این اساس، تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور روی یک شبکه قرار می گیرد تا همه پژوهشگران، دانشجویان و استادان از آن استفاده کنند. سهم بودجه همه طرف ها در آیین نامه در نظر گرفته شده است و این شبکه آزمایشگاهی به صورت هیات امنایی اداره می شود.
وی تصریح کرد: موضوع گیاهان دارویی بسیار مهم است، اما باید ببینیم چطور می تواند به تولید گیاهان دارویی کمک کند. اقدامات ملی برای ایجاد همگرایی و استفاده بهینه از ظرفیت منابع انسانی و زیرساخت های موجود در پژوهش و فناوری شامل دو طرح یادشده یعنی شبکه ملی آزمایشگاهی و افزایش ظرفیت دوره های پسا کتری است.
نهمین کنگره ملی گیاهان دارویی امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ خرداد) به همت شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی فعالان این حوزه در چهار بخش علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی و صنعت برگزار می شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا