مازندرانمازندران- سردبیر

مشاغل خانگی خط مقدم و راهگشای توسعه اقتصادی

کارآفرینان و تولیدکنندگان این بخش های کوچک اقتصادی معتقدند با حمایت های واقعی قادرند زمینه ساز توسعه اقتصادی در مازندران باشند.

به گزارش خبرنگار بازارکار به نفل از خبرگزاری ایسنا ، نگاهی عمیق به شعار سال گویای این مسئله است که تولید در گرو تکیه بر دانش به‌روز است، تولیدی دانش محور که بتواند اشتغالزایی را محور خود قرار دهد؛ باید توجه داشت اشتغالزایی اگر چه در حوزه کلان می تواند بخش بزرگی از مشکلات بیکاری را حل و فصل کند اما مدتهاست در جهان و کمتر زمانی است که در ایران توجهی جدی به حوزه مشاغل خرد و ایجاد کسب و کارهای فردی شده است.
ظهور و گسترش مشاغل نوپا(استارتاپ) مبتنی بر دانش و ایده پردازی فردی و گروهی و با محوریت کسب و کارهای انفرادی با وجود شرایط منحصر به فرد جهانی و وقوع بحران های چون کرونا که اقتصاد و مشاغل کلان را با بحران های جدی مواجه کرد و همچنین وجود مزیت های چون ارزان بودن، بهره‌گیری از نیروی خلاق و پویای بخش جوان جامعه باعث گسترش رو به افزایش این دست مشاغل شده است.
رویکردی که در ایران بسیار جوان و نوپاست و تا ایجاد شبکه ای موفق و بازده از کسب و کارهای فردی، راه دوری در پیش رو دارد با این حال توجه جدی به صاحبان مشاغل خرد و دغدغه های و نقدها و پیشنهادات آنان می تواند در مسیر بهبود و توسعه مشاغل خرد بسیار راهگشا باشد. مسائلی که در گفتگوی پیش‌رو با ۲ تن از کارآفرینان مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.
شبنم فتاح پور، کارآفرین در حوزه مشاغل خانگی با اشاره به سهم مشاغل خانگی و کسب کارهای فردی در توسعه اقتصادی بیان کرد: کسب و کارهای کوچک نیاز به سرمایه اندک و مکان هایی کوچک به جهت رشد دارند و در این برهه از زمان که به علت نوسان قیمت‌ها و گرانی بازار سرپرستان خانوار برای امرار معاش دچار چالش های اقتصادی بسیاری هستند مشاغل خانگی می توانند تاثیری زیادی بر پایداری خانواده ها ایفا کنند.
فتاح پور ادامه داد: مازندران به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و زمین های مرغوب پتانسیل فراوانی در حوزه کشاورزی، دامداری، پروزش آبزیان و تولید محصولاتی چون برنج و مرکبات دارد، تولید محصولات ارگانیک و نیروی کار موجود در روستاهای مازندران، به کارگیری امکانات فراوان و صنایع تبدیلی، ایجاد تفرجگاه ها در قالب مشاغل خانگی و خانوادگی در استان باعث کنارهم قرار گرفتن خانواده ها و رونق بخشیدن به کسب و کار آنها می‌شود که این شرایط می تواند با حمایت دولت و توسعه کسب و کارهای کوچک و تبدیل مشاغل فصلی به دائمی در اقتصاد کشور نقش آفرین باشد.
وی در پایان با بیان اینکه علاوه بر توجه به ایجاد مشاغل خانگی باید در فضای بحران زده اقتصادی فکری به حال رونق بخشی و آموزش تکنیک های فروش و ایجاد خلاقیت فروش در بازار شود عنوان کرد: مشاغل خانگی نه تنها در حوزه اقتصاد مملکت تاثیر به سزایی دارد بلکه در حوزه دوام و پایدار خانواده ها نیز بسیار موثر است چرا که همه اعضای خانواده در کنار هم برای ایجاد یک شغل و دوام و ارتقا و رونق آن تلاش می کنند و رونق در کسب و کار باعث رشد معیشت، ایجاد همدلی بین اعضای خانواده است و خانواده ها برای رسیدن به درآمد بالاتر همواره با قدرت و اعتماد بیشتری شروع به فعالیت می کنند.
مونا نقی‌لپاسری، تولیدکننده لباس های بومی و محلی نیز با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد و این حوزه اگر مورد حمایت جدی قرار گیرد، در توسعه می تواند بسیار اثرگذار باشد عنوان کرد: طرح توسعه مشاغل خانگی آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و برای توسعه در این بخش نیاز به هم افزایی و همراهی دستگاه‌های اجرایی است.
وی با بیان اینکه در طول سال ها فعالیت با کسب تجربه و دانش کافی در این حوزه اگر حمایت واقعی صورت می گرفت می توانستم برای ۶ نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کنم افزود: کارآفرینان خانگی برای دریافت تسهیلات با مشکلات بسیاری مواجه هستند، من نیز طی این همه سال که به همراه مادرم مشغول فعالیت بودم فقط توانستیم ۲ فقره تسهیلات بانکی آن هم از طریق همکاری با میراث فرهنگی دریافت کنیم که برای من با این حجم از لباس دپو شده و با توجه به چند برابر شدن قیمت مواد اولیه، نتوانستم استفاده موثری از تسهیلات داشته باشم.
این تولیدکننده جوان، افزود: علاوه بر این توزیع منابع هم در بخش مشاغل خانگی عادلانه نیست، اگر واقعا منابع مالی تعریف شده در کشور به صورت عادلانه و بدون دست‌های پشت پرده در اختیار افراد فعال قرار گیرد ضمن ایجاد اشتغال بازار به بالندگی مناسب می‌رسد.
لپاسری با اشاره به ناموفق بودن بسیاری از هنرمندان در سایر رشته های هنری در بازاریابی و فروش محصولات خود یادآور شد: حمایت از فعالات خانگی نباید منوط به پرداخت تسهیلات باشد و فعالان این بخش در بازاریابی هم نیاز به حمایت های موثر دارند، اگرچه حمایت هایی صورت می گیرد اما حمایت ها کافی و مداوم نیست و باید مداوم و هدفمند باشد، به عنوان مثال تسهیل حضور هنرمندان در نمایشگاه های موقت و دائمی عرضه کالا به گونه ای که بتوانند شغل و هنرشان را به خوبی معرفی کنند از جمله این موارد است.
این فعال حوزه اشتغال خانگی با اشاره به رشد فضای مجازی که زمینه بسیار خوبی برای عرضه محصولات خانگی فراهم کرده، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی حضور در بازارهای مجازی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد فروشگاه های مجازی می تواند بسیار مفید باشد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا