پیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشده

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه: اجلاس مدیران و روسای آموزش وپرورش به دنبال ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشااره به اینکه موضوعات و تصمیمات مطح در اجلاس های  آموزش و  پرورش نباید با تغییر مدیران فراموش شود گفت: سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم برگزار می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشااره به اینکه موضوعات و تصمیمات مطح در اجلاس های  آموزش و  پرورش نباید با تغییر مدیران فراموش شود گفت: سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم برگزار می شود.

به گزارش بازارکار،  قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: از روز شنبه ۲۹ مرداد از ساعت ۱۵ تا روز دوشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۹، میزبان ۷۳۱ رئیس آموزش و پرورش، ۳۲ مدیرکل، ۳۱ مدیرکل نوسازی مدارس، ۳۱ مجموعه دانشگاهی فرهنگیان و ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن اجلاس سران هستیم.

“آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی” شعار امسال

وی با بیان اینکه شعار امسال “آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی” است، افزود: پنج کمیسیون تخصصی در این نشست فعال هستند که اولین هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم در جامعه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال اعلام و ارتقای منزلت دستگاه آموزش و پرورش هستیم، خاطرنشان کرد:  ترسیم و تبیین نقشه راه یک سال تحصیلی حائز اهمیت است و باید برای این یک سال برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم.

وی گفت: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ریزی های اجرای سندتحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید دومین هدف از برگزاری اجلاس است.

احمدی لاشکی عنوان کرد: تقویت تعامل و همکاری متقابل با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی برای حل و فصل مسائل آموزش و پرورش هدف سوم برگزاری این اجلاس است، به همین منظور  برای سندتحول بنیادین زحمات فراوانی کشیده شده اما آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی سندتحول بنیادین را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در فصل هشتم سندتحول دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش شده‌اند، ادامه داد: کرونا، آسیب‌های جدی به سیستم تعلیم و تربیت وارد کرد، یکی دیگر از اهداف برگزاری اجلاس، بررسی آسیب‌های ناشی از دوره شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر لازم برای ترمیم آن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه  سیاست نصیب برابر آموزشی نیز امکان تحقق نیافت، گفت: آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران نهاد تعلیم و تربیت نیز هدف پنجم است. پنج کمیسیون تخصصی خواهیم داشت و مدیران در گروه‌های ۱۵۰ نفره قرار می‌گیرند.

وی درباره عناوین کمیسیون‌های تخصصی اجلاس اظهار کرد: الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سندتحول بنیادین،  عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی، پایش و سنجش کیفیت یادگیری، نوآوری در محتوا و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری های نوین،  تحکیم رابطه خانواده و مدرسه و صیانت از کودک در برابر فضای مجازی و مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش و پرورش و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان عناوین این پنج کمیسیون تخصصی هستند.

آموزش و پرورش نهاد حاکمیتی است

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال بازارکار در زمینه کمبود نیرو و نیاز آموزش و پرورش به معلم گفت: آموزش و پرورش نهاد حاکمیتی است و نباید مثل سایر وزارتخانه ها به آن نگاه شود. در هر دستگاهی به ازاء هر دو بازنشسته باید یک نفر در راستای چابک سازی جذب شود اما در این وزارتخانه به ازاء هر نفر بازنشسته باید یک نفر جذب شود چرا که آموزش و پرورش دستگاهی ویژه است و نباید با سایر دستگاه یکسان نگریسته شود.

هنرستان های دانش آموزی توسعه می یابد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه برنامه این وزارتخانه برای توسعه مهارت و آموزش های مهارتی منجر به اشتغال چیست گفت: مدارس مهارتی و هنرستان ها باید به بیش از 50 درصد مدارس آموزش و پرورش توسعه یاید که در این زمینه کم کاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنرستان های دانش آموزی توسعه می یابد خاطرنشان کرد: دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش برای توسعه مدارس مهارتی و هنرستان ها اهتمام ویژه ای دارند و تلاش می کنیم هم در اجلاس و هم در برنامه های توسعه آموزش و پرورش موضوع توسعه و گسترش هنرستان ها را در راستای توسعه مهارت و اشتغال مورد توجه جدی قرار دهیم.

شماری با موضوع رتبه بندی تحت عنوان ارزیابان حرفه‌ای در حال آموزش هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:  رهبری فرمودند برخی محتواها زاید است و علم نافع باید به دانش آموزان منتقل شود، براین اساس  کتب درسی معمولا یک سال زودتر برای چاپ آماده می‌شوند. این سیاست برای سال تحصیلی آینده مدنظر قرار گرفته و اقداماتی در حال انجام است. هزار و ۲۰ عنوان کتاب درسی داریم و این فرمایش رهبری محور عملکرد سازمان پژوهش قرار گرفته است.

احمدی لاشکی افزود: در یکی از کمیسیون‌های تخصصی، موضوع رتبه بندی و وحدت رویه برای اجرای رتبه بندی بررسی می‌شود. بنابراین با هماهنگی سازمان امور اداری استخدامی، شماری از همکاران ما تحت عنوان ارزیابان حرفه‌ای در حال آموزش هستند.

وی ادامه داد:  ارزشیابی و امتیازبندی توسط ارزیابان چک و به هیات ممیزه می‌رود و در نهایت رتبه نهایی به ستاد اعلام می‌شود. روسای هیات ممیزه همان روسای آموزش و پرورش ما هستند که در این کمیسیون نکات لازم را به کار می بندند.

وضعیت حاد 5 استان در کمبود معلم

احمدی لاشکی درباره عدالت آموزشی متذکر شد: مجلس در گذشته مصوبه‌ای برای حذف تنوع مدارس داشت اما به دلیل ناپخته بودن توسط شورای نگهبان رد شد هم‌اکنون سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است. معتقدم کاهش مدارس کشور را به سمت عدالت می‌برد، هم‌اکنون مدارس شاهد، غیردولتی، سمپاد، وابسته و…. را داریم که تعداد محدودی از دانش‌آموزان را شامل می‌شود و نتیجه این شده که 12.5 میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی بی‌پناه هستند، با ورود سازمان بازرسی باید اصلاحیه‌ای در این باره انجام شود.

وی درباره کمبود معلم برای سال تحصیلی جدید گفت: کمبود معلم در 5 استان سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان حاد است.

وجود ۲۳ نوع مدرسه در کشور ایراد بزرگی است

وی افزود: سابقه کاری مدیران آموزش و پرورش در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش، ۲۴ سال است. از بین مدیران آموزش و پرورش، ۳۹ نفر خانم و مابقی آقا هستند. از نظر مدرک تحصیلی نیز پنج درصد دارای مدرک  دکتری، ۱۰ درصد دارای مدرک لیسانس و حدود ۸۵ درصد دارای مدرک کارشناس ارشد هستند. در اجلاس بیشترین مهمانان از استان فارس با ۶۴ نفر، خراسان رضوی ۵۲ نفر، آذربایجان شرقی و خوزستان با ۴۶ نفر و اصفهان ۴۵ نفر حضور دارند و کمترین مهمانان از استان‌های البرز و قم با ۱۲ نفر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره ضرورت برگزاری اجلاس گفت: کرونا در این مدت، شکافی را ایجاد کرد و  نیاز به هماهنگی و احیای مجدد است‌ که به همین دلیل اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ضرورت دارد که برگزار شود.

احمدی با اشاره به تنوع مدارس افزود: ۲۳ نوع مدرسه در کشور ایراد بزرگی است که باید به سمت حل آن برویم. ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش‌آموز در مدارسی غیر از دولتی و ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی هستند.

گزارش؛ امیرعلی بینام

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا