اقتصادی و بازار سرمایهزنجانزنجان- سردبیر

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران: شناسایی محصول و خدمات در فرآیندهای کسب‌ و کار از نیازهای فعالیت‌های اقتصادی است

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: توسعه سیستم شماره‌گذاری و استفاده از فناوری بارکد، تجارت الکترونیکی در بخش‌های مختلف بازار با لحاظ استانداردهای بین‌المللی و توجه به نیازهای صنایع مختلف، از اهم اهداف و ماموریت‌های مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در بخش GS۱ است.

به گزارش پایگاه خبری بازار کار، مهدی مظهری در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان، با اشاره به اینکه به کارگیری استانداردهای GS۱ راهکاری برای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی و جعلی به زنجیره تامین و تایید اصالت کالاهای تولیدکنندگان است، اظهار کرد: برای ردیابی کالا در ابتدا باید کالاها در این سیستم شناسایی شود و شناسه قلم کالای تجاری دریافت کند تا بتوان کالا را در سیستم توزیع مدیریت کرد.

وی افزود: GS۱ به‌ عنوان سیستم یکپارچه استاندارد جهانی، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تامین کالا را از طریق صدور کد شناسایی یکتا و منحصر به‌ فرد میسر می‌کند و شناسایی بهنگام موجودیت‌های ‌ثابت و در گردش چرخه تولید و توزیع را در مواردی از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیکی، دارایی‌ها و مکان‌های فیزیکی فراهم می‌آورد. این سازمان در سطح بین‌المللی مورد استقبال و پذیرش اکثر بازیگران زنجیره‌های مختلف تامین قرار گرفته و در حال حاضر اغلب بنگاه‌های فعال در زنجیره‌های تامین جهانی از قابلیت‌های استاندارد شده GS۱ استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نمایندگی این مرکز در زنجان در راستای تسهیل صدور کد، ادامه داد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در سال ۱۳۷۴ توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاسیس و به عنوان عضو رسمی سازمان GS۱ بین‌الملل و نماینده این سازمان در ایران پذیرفته شد.

این مسئول اضافه کرد: تدوام و گسترش همکاری با مشترکان نظام شماره‌گذاری، تهیه و تنظیم بروشورهای اطلاعاتی‌ شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی، برگزاری سمینارهای عمومی و تخصصی، همکاری برای توسعه کاربری بارکد در سیستم‌های مختلف و بخش‌های صنعت، از جمله اقداماتی است که در دستور کار مرکز است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه، ثبت و کنترل آمار تولیدی محصولات به صورت سیستمی، شناسایی محصولات در سطح ملی و بین‌المللی، شناسایی تامین‌کنندگان کالا، شناسایی بازارهای هدف جدید، ایجاد قابلیت ردیابی و رهگیری کالا، انجام تبادل اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جلوگیری از ورود محصولات بی‌کیفیت به زنجیره تامین، محافظت از برند تولیدکنندگان، تایید اصالت محصولات، مدیریت سیستمی اطلاعات، گسترش و معرفی محصولات در بازارهای جهانی و شناسایی تامین‌کنندگان جدید را از مزایای استفاده از این سیستم یکپارچه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

وی اذعان کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان تنها نمایندگی رسمی سازمان GS۱ بین‌الملل، بارکد جهانی محصولات (GTIN) را با پیش‌شماره کشوری ۶۲۶ صادر می‌کند. همچنین در حوزه‌های ردیابی و ثبت و ثبت کد مکان (GLN) این مرکز بر اساس استانداردهای سازمان جهانی GS۱  بین‌المللی فعالیت می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، اضافه کرد: متن ماده ۹۳ برنامه پنجم توسعه، با هدف تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقای بهره‌وری شبکه توزیع و شفاف‌سازی فرآیند توزیع کالاها و خدمات، به الزاماتی اشاره شده که در حوزه حمایت و توسعه فعالیت‌های ایران‌کد قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در فرآیند هر یک از زنجیره‌های تامین باید زیرساخت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکپارچه شده و زبانی مشترک برای تبادل اطلاعات و فعالیت ایجاد شود، ادامه داد: این از آن جهت است که طرف‌های مبادله‌کننده بتوانند در انجام تراکنش‌های تجاری با اطمینان خاطر از کارکرد صحیح فناوری اطلاعات ارائه شده بهره ببرند.

مظهری با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای تقویت پیوندهای فنی و روان‌سازی اطلاعات در زنجیره تامین، ایجاد نظام‌ استانداردسازی کالا، خدمات و اطلاعات است، افزود: این امر تبادل مطمئن و سریع جریان اطلاعات را در سطوح مختلف‌ درون‌سازمانی و بنگاهی تا بین‌المللی به صورت تضمین شده میسر می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، تصریح کرد: کد کالا و خدمات، ابزاری برای شناسایی و تبادل اطلاعات بین بنگاه‌های تولیدی و تجاری در راستای تسهیل فرآیندهای زنجیره تامین کالاها و خدمات و به مثابه زبان تجاری بین‌المللی است و چنانچه از همه قابلیت‌های کاربردی آن استفاده شود، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در تسهیل تجاری و رونق چرخه تولید کشور خواهد داشت.‌

وی متذکر شد: شناسایی محصول و خدمات در فرآیندهای کسب‌ و کار از نیازهای اساسی چرخه فعالیت‌های اقتصادی به شماره می‌آید و بسیاری از تصمیمات بر اساس شناخت حاصل شده از رصد کالا با استفاده از این تکنیک اتخاذ می‌شود.

این کارشناس یادآور شد: همچنین فناوری کدینگ کالا و خدمات، آمار و اطلاعاتی که پیش‌نیاز تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی است را فراهم می‌کند.

مظهری با اشاره به توسعه نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران (ایران‌کد) به منظور ایجاد نظام منسجم و یکپارچه برای تبادل اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات، ابراز کرد: مکلف ‌کردن همه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به اخذ و روزآمد کردن این کد و موظف کردن دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به استفاده از آن باید حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به ۱۱۵ کشور عضو و ۱۵۰ کشور دریافت‌کننده خدمات از سازمان GS۱ بین‌اللمل، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ میلیون کالا با کد GS۱ و تحت پوشش قرار دادن ۹۶ درصد از مبادلات جهان با ۶ میلیارد تراکنش در روز و بیش از ۲ میلیون شرکت عضو از دستاوردهای این سازمان است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به عنوان کلیدهای شناسه GS۱، اعلام کرد: سندملی فرش ایران و ثبت مالکیت معنوی از طریق کدهای بین‌المللی GS۱ انجام شده است.

وی با اشاره به هزینه ناچیز دریافت کد برای هر محصول، تاکید کرد: رویکرد دولت، الزام تولیدکنندگان، صادر و واردکنندگان برای دریافت شناسه‌های GS۱ است.

مظهری با اشاره به عقب‌ماندگی کشور در این حوزه، خاطرنشان کرد: ۶ میلیون کد در کشور داریم که در سال گذشته ۲۶ هزار محصول برای بیش از ۵۲ هزار رقم کالا در سامانه ۱۲۴ درج قیمتی ثبت شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا