اخبار استخدامپیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشده

آشنایی با نحوه نوشتن رزومه؛ رزومه چیست و چگونه یک رزومه کاری حرفه‌ای بنویسیم؟

اگر به دنبال پذیرفته شدن در یک شغل مناسب هستید، این خیلی مهم است که رزومه خود را چطور می‌نویسید و چه شخصیتی از خودتان ارائه می‌کنید. احتمالاً در زمان مصاحبه شغلی، مصاحبه‌کننده با ذهنیت قبلی از شما روبرویتان می‌نشیند. در این گزارش قصد داریم به صورت مختصر و مفید، چند نکته پراهمیت و کلیدی را در رزومه نویسی خدمتتان ارائه نماییم.

اگر به دنبال پذیرفته شدن در یک شغل مناسب هستید، این خیلی مهم است که رزومه خود را چطور می‌نویسید و چه شخصیتی از خودتان ارائه می‌کنید. احتمالاً در زمان مصاحبه شغلی، مصاحبه‌کننده با ذهنیت قبلی از شما روبرویتان می‌نشیند. در این گزارش قصد داریم به صورت مختصر و مفید، چند نکته پراهمیت و کلیدی را در رزومه نویسی خدمتتان ارائه نماییم.

به گزارش بازارکار از  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درعلم ارتباطات و روانشناسی موضوعی به اسم اولین برخورد وجود دارد که بسیاری از افراد معتقد هستند که اولین برخورد مهم‌ترین برخورد می‌باشد. اما وقتی برای مصاحبه شغلی، به یک شرکت می‌روید شاید این اولین برخورد شما با مصاحبه‌کننده باشد، ولی اولین برخورد مصاحبه‌کننده با شما نیست. در حقیقت اولین برخورد، قبل از مراجعه حضوری شما به آن شرکت یا مجموعه شکل‌گرفته است. و آن اولین برخورد، همان رزومه شماست که مسئول نیروی انسانی سازمان مربوطه، آن را مطالعه می‌کند. پس خیلی مهم است که رزومه را چطور می‌نویسید و چه شخصیتی از خودتان ارائه می‌کنید. احتمالاً در زمان مصاحبه شغلی، مصاحبه‌کننده با ذهنیت قبلی از شما روبرویتان می‌نشیند. در ادامه گزارش قصد داریم به صورت مختصر و مفید، چند نکته پراهمیت و کلیدی را در رزومه نویسی خدمتتان ارائه نماییم.

یک رزومه از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

به‌طورکلی هر رزومه را می‌شود به سه قسمت تقسیم کرد:

1_اطلاعات فردی

2_ سوابق کاری

3_  مهارت‌ها و توانایی‌ها

البته درجاهایی که تحصیلات نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند می‌توانید قسمت چهارمی به نام سوابق تحصیلی هم به سه قسمت بالا اضافه کنید.

سعی کنید به‌جز موارد بالا، نکات اضافه‌تری ننویسید، تجربه نشان داده است که رزومه‌های طولانی معمولاً خوانده نمی‌شوند.  ویابه آنها توجه ویژه‌ای نمی‌شود.

در واردکردن اطلاعات صادق باشید

همانطور که پیش‌تر گفتیم، یک رزومه معمولا با اطلاعات فردی شروع می‌شود؛ مواردی همچون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شهر محل سکونت، میزان تحصیلات و به‌طورکلی اطلاعات شخصی فرد مورد نظر. سعی کنید این اطلاعات را به‌طور صحیح وارد کنید و چیزی خلاف واقع را طرح نکنید. و به زبان ساده‌تر، خود واقعی‌تان را معرفی کنید.

در هنگام رزومه نویسی، فرض کنید شما مسئول نیروی انسانی یک سازمان بزرگ هستید، که پس از منتشر کردن یک آگهی استخدام، رزومه‌هایی برای شما ارسال می‌شود. در شرکت‌های بزرگ گاها حتی تا ۱۰۰ رزومه و بیشتر فرستاده می‌شوند. طبیعی است که همه آن رزومه‌ها به‌طور کامل خوانده نمی‌شوند و چه‌بسا رزومه‌هایی که خیلی طولانی هستند همان اول کنار گذاشته  مشوند. ۲ یا نهایتاً ۳ صفحه می‌تواند اندازه مناسبی برای یک فایل رزومه باشد؛ اما بعضاً مشاهده‌شده که در یک رزومه فقط ۶-۷ صفحه درباره داستان زندگی فرد نوشته‌شده است! قطعاً خواندن چنین رزومه‌هایی از حوصله خارج است.

مهارت‌های انسانی و ارتباطی شاه‌کلید رزومه

یکی از قسمت‌های بسیار مهم رزومه نویسی، بخش توانایی‌ها و مهارت‌های انسانی است. بیایید با دوربینی متفاوت به بحث استخدام نگاه کنیم. به نظر شما یک شرکت یا یک مدیر دوست دارد چه کسی را به مجموعه خود اضافه کند؟

معمولاً یک کارفرما علاقه دارد باکسی کار کند که انعطاف‌پذیر باشید و بتواند با شرایط خودش را وفق دهد، مسئولیت‌پذیر و زمان‌شناس باشد، توانایی کار گروهی و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته و از قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشد.

از این رو لازم است که از قبل روی مهارت‌های انسانی و ارتباطی خود، کار کنید.اگر احساس می‌کنید که هرکدام از مهارت‌های ذکرشده (و یا هر مهارت ارتباطی دیگری) رادارید حتماً آن را در نوشتن رزومه در نظر بگیرید (البته قبل از ذکر کردن در رزومه سعی کنید از آن مهارتی که قرار است نام ببرید برای خودتان مثال بیاورید تا مطمئن شوید آن مهارت رادارید).

نکته ظریفی که در این قسمت وجود دارد این است که اکثر دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان، سابقه شغلی چندانی ندارند و یا حتی مهارت‌های فنی کاملی نیز شاید نداشته باشند. در چنین حالتی اهمیت مهارت‌های انسانی و ارتباطی، دوچندان می‌شود و شانس استخدام کسی که این مهارت‌ها را در خود تقویت کرده و در رزومه خود می‌آورد بسیار بیشتر می‌شود.

ظواهر و زوایا

سعی کنید قالب و فونت مناسب برای رزومه انتخاب کنید. البته نیازی نیست که ساعت‌ها و روزها روی ظاهر آن‌وقت بگذارید ولی حداقل‌های جذابیت ظاهری رزومه‌تان را در نظر بگیرید.

سعی کنید در نوشته‌هایتان هیچ‌گونه غلط املایی نداشته باشید. شاید در ظاهر مسئله خیلی بزرگی به نظر نیاید ولی قطعاً در ذهن خواننده تأثیر منفی خودش را می‌گذارد. املای هر کلمه‌ای را که نمی‌دانستید و یا حتی درصدی نسبت به صحت آن شک داشتید فقط کافی است در گوگل سرچ کنید و یقین را جایگزین شک کنید.

ارسال رزومه

شما می‌توانید پس از نوشتن رزومه، فایل آن را به طرق مختلفی به دست کارفرما یا شرکت و مجموعه مدنظرتان برسانید. بهترین و متعا‌رف‌ترین روش ارسال رزومه، استفاده از ایمیل است. اما ممکن است بعضی از افراد ندانند که در ایمیل ارسال رزومه‌شان از چه متنی استفاده کنند. در اینجا یک نمونه متن مناسب برای ایمیل ارسال رزومه مینویسیم.

“مدیریت محترم نیروی انسانی شرکت …

با سلام

رزومه اینجانب …. جهت موقعیت شغلی کارشناس … به پیوست تقدیمتان می‌گردد.

با تشکر”

نکته: خیلی از اوقات دیده شده که افراد متن را درست می‌نویسند اما فراموش می‌کنند تا فایل پی دی اف رزومه‌شان را به متن پیوست کنند. بنابراین حتما قبل از ارسال ایمیل به موجود بودن فایل رزومه در ایمیلتان توجه کنید.

گزارش از محمد رمضانی

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا