پیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشده

تشریح خروجی اتاق های فکر وزارت علوم؛ امریه پسادکتری یکی از خروجی هاست

وزیر علوم درباره خروجی اتاق‌های فکر وزارت علوم گفت: ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان، امریه پسا دکتری و پذیرش دانش آموختگان علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان خروجی اتاق های فکر است.

وزیر علوم درباره خروجی اتاق‌های فکر وزارت علوم گفت: ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان، امریه پسا دکتری و پذیرش دانش آموختگان علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان خروجی اتاق های فکر است.

وزیر علوم درباره خروجی اتاق‌های فکر وزارت علوم گفت: ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان، امریه پسا دکتری و پذیرش دانش آموختگان علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان خروجی اتاق های فکر است.
به گزارش بازارکار، محمدعلی زلفی گل در گفتگو با مهر درباره خروجی اتاق‌های فکر وزارت علوم گفت: از خروجی این اتاق‌های فکر، پیشنهاداتی ارائه می‌شود که ما این پیشنهادات را عملیاتی می‌کنیم.
وی ادامه داد:به عنوان مثال، تا کنون دو ایده اتاق فکر جوانان و نخبگان، عملیاتی شده است.
زلفی گل گفت:یکی از آنها ایده ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان بود که همه اساتید و پژوهشگران می‌توانند در این درگاه صفحه‌ای داشته و توانمندی علمی خود را بارگذاری کنند و در واقع کارنامه علمی آنها در آنجا قرار می‌گیرد.
وزیر علوم افزود: همچنین پیشنهاد
«امریه پسا دکتری» برای سربازان دارای مدرک دکتری نیز از پیشنهادات این اتاق فکر بود.
وی افزود:بنابراین پیشنهادات اتاق‌های فکر دریافت شده و هرکدام از آنها که جنبه عملیاتی داشته باشد، عملیاتی می‌شود.
زلفی گل ادامه داد:این اتاق‌ها در بدو تشکیل برای وزارت علوم برکات و عوائد داشته است که از جمله آن می‌توان به تدوین طرح پذیرش دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان و استخدام آنها در آموزش و پرورش اشاره کرد تا انگیزه دانشجویان برای ورود به این رشته‌ها افزایش یابد.
وی افزود: همچنین مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و نظر گذاشته می‌شود تا روشن شود آیا مساله مورد بحث به عنوان مسأله اصلی کشور قابلیت طرح و صرف مخارج و هزینه دارند یا خیر. چنانچه مورد مطروحه از نظر صاحبنظران خبره اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیت تشخیص داده شد، تلاش برای تبدیل آن به مساله و چالش مدیریتی صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در ادامه با اتخاذ استراتژی متناسب نسبت به حل آنها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقه حل در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده صورت گیرد.وزیر علوم گفت: چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضاد منافع یا مصالح داشته باشد،
از طریق مذاکره و تعامل با حوزه‌های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا بهترین تصمیم برای نظام اداری و اجرایی کشور اتخاذ شود
به گزارش مهر، تاکنون ۱۵ اتاق فکر با فعالیت تخصصی در حوزه‌ای خاص با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان در وزارت علوم ایجاد شده است که در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی کرده و به وزیر علوم و مدیران وزارت علوم نظر کارشناسی ارائه می‌کنند.
عناوین اتاق‌های فکر وزارت علوم
به شرح ذیل است:
۱- اقتصاد آموزش عالی ۲- کاربردی‌سازی پژوهش ۳- سیاست‌گذاری علم ۴- دیپلماسی و مرجعیت علم ۵- اجتماعی و فرهنگی ۶- تحول در علوم انسانی
۷- شفافیت و تعارض منافع ۸- سیاست‌گذاری فناوری ۹- آموزش هدفمند ۱۰ – ایثارگران ۱۱ – سنجش
و انگیزش ۱۲- جوانان و نخبگان ۱۳ – ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی ۱۴ – اسلامی شدن دانشگاه‌ها
۱۵ – رسانه و فضای سایبری.
براساس اعلام وزارت علوم اعضای اتاق‌ها از زبده‌ترین و با کفایت‌ترین اعضای هیأت علمی کشور و صاحب‌نظران خبره و بصیر تشکیل می‌شود که قدرت رصد و تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهم موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقی
علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا