دسته‌بندی نشدهکردستانکردستان- سردبیر

تامین بازار و فروش محصولات؛ مطالبه اصلی متقاضیان مشاغل خانگی

یکی از مشکلاتی که چرخ حرکت توسعه مشاغل خانگی را لنگ کرده و سبب توسعه نیافتگی آن می شود، نبود بازاری برای عرضه و فروش محصولات تولیدکنندگان است.

تامین بازار و فروش محصولات؛ مطالبه اصلی متقاضیان مشاغل خانگی
یکی از مشکلاتی که چرخ حرکت توسعه مشاغل خانگی را لنگ کرده و سبب توسعه نیافتگی آن می شود، نبود بازاری برای عرضه و فروش محصولات تولیدکنندگان است.
میان اشکال مختلف کارآفرینی، توسعه مشاغل خانگی به‌علت برخورداری از ماهیت و مزایای منحصر به‌فرد، با استقبال متخصصان توسعه روبه رو شده ‌است، به گونه‌ای که برخی آن را مهم‌ترین راهکار توسعه در کشورهای جهان سوم در نظر می ­گیرند.
مشاغل خانگی یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی است که با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت برای متقاضیان کسب و کار، از طریق یک فرآیند، به‌صورت علمی و کارشناسی شده و باهدف کمک به توانمندی و استقلال اقتصادی خانوارهای کم درآمد پایه ریزی شده است.
هدف اصلی برگزاری این میزگرد بررسی کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه و سهم این مشاغل در بهبو اقتصاد و بیکاری در استان کردستان است، که با حضور نمایندگانی از جهاددانشگاهی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد.
بازاریابی و فروش محصولات امر مهمی برای توسعه مشاغل خانگی است
فرشید جهانبین، در میزگرد تخصصی ایسنا که با محوریت”سهم مشاغل خانگی در بهبود اشتغال و اقتصاد” برگزار شد اظهار کرد: یکی از محوری ترین اقدامات کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در راستای توانمندسازی، ایجاد اشتغال است که طی چند سال اخیر و بر اساس رسالت و اساس نامه این نهاد تجهیزات و اعتبارات خاصی به این حوزه اختصاص یافته است.
وی افزود: در راستای توانمندسازی مدد جویان در حوزه اشتغال، استعدادیابی اصلی ترین اقدام است که به وسیله مددکاران و کارشناسان فنی اشتغال رصد شده و خانواده های حائز شرایط شناسایی می شوند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان عنوان کرد: بر اساس یک فرآیند کاملا علمی تعریف شده در کمیته امداد، خانواده ها و افراد مستعد شناسایی شده، از طریق سازمان فنی حرفه ای مهارت آموزی می شوند.
وی ادامه داد: از آن جا که بیشتر افراد مستعد و شناسایی شده، به ویژه بانوان، سرپرست خانوار هستند و وظیفه نگهداری خانواده را نیز بر عهده دارند، سعی شده که شغل ایجاد شده برای این افراد در قالب مشاغل خانگی باشد.
به گفته جهانبین، بعد از آموزش این افراد توسط سازمان فنی و حرفه ای، از طریق مشاورین شغلی کمیته امداد، شغلی متناسب با شرایط و استعداد افراد به آنها پیشنهاد می شود، که این اقدام با برون سپاری، توسط جهاددانشگاهی استان کردستان در حال انجام است.
وی افزود: بعد از این مرحله نیز، افراد شناسایی شده و مستعد، تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد دریافت می کنند، که در این زمینه خوشبختانه هیچ گونه کمبود اعتباری در کمیته امداد وجود ندارد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان، عنوان کرد: سال گذشته در این زمینه ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافته است که از این میزان نیز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان جذب شده و در حال پرداخت به متقاضیان است.
وی، رها نکردن مشاغل ایجاد شده و نظارت های ادواری را تفاوت عمده کار کمیته امداد در قیاس با سایر دستگاه های متولی ایجاد اشتغال ذکر کرد و گفت: در این راستا در کنار نظارت های منظم و ادواری، بحث پایدارسازی مشاغل که شامل پشتوانه بیمه ای، بازاریابی و فروش محصولات است، نیز مطرح شده است.
جهانبین، بازاریابی و فروش محصولات را امر مهمی برای توسعه مشاغل خانگی ذکر و عنوان کرد: در این راستا کمیته امداد امام خمینی(ره)، بستری از طریق فضای مجازی برای فروش محصولات مشاغل خانگی طراحی کرده و بدون هیچ دغدغه ای همه محصولات را در بخش گلیم، فرش و تابلو فرش به فروش می رساند.
به گفته وی، در زمینه گسترش مشاغل خانگی در استان، سال گذشته ۷۰۰ شغل فقط در خانه ها ایجاد شده و این در حالی است که حتی دامداری سنتی در خانواده ها می تواند یک شغل خانگی محسوب شود.
وی استفاده از ظرفیت کارآفرینان موفق و دارای تجربه را امر مهمی در طرح مشاغل خانگی ذکر کرد و افزود: در این راستا ۴۰۰ هزار نفر در سطح کشور به عنوان راهبر شغلی در تمامی حوزه ها شناسایی شده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان عنوان کرد: اگر فردی در صدد توسعه شغل خانگی و تبدیل آن به کارآفرینی است، کمیته امداد با پشتیبانی های مالی و اعتباری این بستر را فراهم کرده است و افراد موفق زیادی هستند که در این زمینه کارآفرینی و اشتغال آفرینی کرده اند.
جهانبین، از آمادگی کمیته امداد امام خمینی، برای ارائه خدمات در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و اعلام کرد: تا کنون در ۴۰ رشته شغل خانگی تسهیلات پرداخت شده است.
وی با اشاره به ایجاد نیروگاه ها یا سامانه های خورشیدی پنج کیلو واتی، در راستای ایجاد اشتغال در کمیته امداد اعلام کرد: کمیته امداد در این زمینه در سال گذشته ۲۴۰ مورد سامانه های پنج کیلواتی را ایجاد کرده و قرار است که این تعداد را تا پایان سال ۱۴۰۲به ۱۰۰۰ مورد برساند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان، با اعلام اینکه وزارت نیرو طی قراردادی ۲۰ ساله به صورت تضمینی، برق تولیدی این خانواده ها را خریداری می کند، افزود: در کمیته امداد امام خمینی استان کردستان، این اقدام از سال ۹۸ با هزینه ۲۵ میلیون تومان انجام شده است و اکنون خانواده های مربوطه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت مستمری دریافت می کنند.
نبود بازارچه برای فروش محصولات از چالش های حوزه مشاغل خانگی است
یکی از مشکلاتی که چرخ حرکت توسعه مشاغل خانگی را لنگ کرده و سبب نابودی آن می‌شود؛ نبود بازاری برای عرضه و معرفی محصولات تولیدکنندگان است.
کردستان از دیرباز در زمینه صنایع دستی و تولید محصولات محلی پتانسیل زیادی داشته است و امروز نیز کماکان این محصولات و تولیدات محلی و خانگی به واسطه هنر دست نیروهای واسطه و مستعد بومی رونق دارد، اما واقعیت این است که جلوه های زیبای محلی کردستان هنوز برای نمایشی دائمی و معرفی به گردشگران و سایر استان های دیگر مکانی مشخص ندارد و از نبود بازار رنگ باخته است.
در ادامه این میزگرد، اسعد ساعد پناه، کارشناس حوزه صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، با تایید این موضوع، توسعه و ترویج را از رسالت های اصلی صنایع دستی ذکر و اظهار کرد: مشاغل خانگی بخش عمده حوزه صنایع دستی محسوب می شود و در این راستا باید جدا از توسعه شغلی، مراقب سایر رشته های قدیمی نیز بوده و از نابودی آن ها جلوگیری شود.
وی آموزش را مهم ترین امر در توسعه و ترویج صنایع دستی ذکر کرد و افزود: در این زمینه امسال اعتبار استانی تخصیص یافته و تا کنون نیز آموزش ها به صورت کاملا انجام شده است.
کارشناس حوزه صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، از وجود مرکز خلاق صنایع دستی استان خبرداد و افزود: این مراکز در راستای کمک به توسعه اشتغال آفرینی در حوزه صنایع دستی از طریق ایجاد فضاهای آموزشی و کارگاهی و تامین اعتبارات مورد نیاز برای هنرمندان هنرهای دستی ایجاد شده است و مقرر شده بود که با کمک این مراکز بتوان طی سال های آینده سه هزار شغل ایجاد کرد، اما متاسفانه به دلیل سیاست های غلط این اتفاق هنوز نیافتاده است.
ساعدپناه، با اعلام اینکه خوشبختانه قرار است تحقق ایجاد اشتغال در مراکز خلاق صنایع دستی زیر نظر وزارت کار به مرحله اجرا برسد، افزود: امید است بتوان با این اقدام به توسعه مشاغل خانگی کمک کرد.
وی با اشاره به نقش آموزش در توسعه مشاغل خانگی ادامه داد: آموزش توأم با کارآفرینی موجب توسعه صنایع دستی می شود.
به گفته این کارشناس، سیاست گذاری ها در حوزه صنایع دستی بسیار ضعیف و اشتباه است و این موضوع باید به صورت جدی نگریسته و بازبینی شود؛ تسهیلات در این زمینه کم است و موجب انصراف افراد فعال در این حوزه شده و این نگران کننده است.
وی حمایت از تولید را از مهم ترین عوامل موثر در حوزه صنایع دستی ذکر و عنوان کرد: افراد آموزش دیده نباید رها شوند، بلکه باید بعد از آموزش، بستر تولید برای این افراد مهیا شود؛ در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای افراد آموزش داده شده گواهی پروانه کار اعطا شده و صنعت گران فعال حمایت می شوند.
به عقیده ساعدپناه، در بخش کسب و کار، هنوز تفکر سنتی حاکم است و استادکاران همان تفکر سنتی خود را به شاگردان آموزش می دهند و مردم نیز به اشتباه یک تفکر غلط را در جامعه دنبال می کنند، در حالی که برای توسعه کار خود باید خود را به تکنولوژی های روز تجهیز کنند؛ در حوزه صنایع دستی نیز بهتر است که مردم در رابطه با این امر به اقناع رسیده و خود را به تکنولوژی روز تجهیز کنند.
این کارشناس، بیان کرد: فروش، مهم ترین بحث در حوزه تولید صنایع دستی بوده و توسعه این مهم نیازمند سیاست گذاری های بهتری است.
وی نبود بازارچه هایی برای فروش صنایع دستی را از چالش های موجود در این راستا دانست و عنوان کرد: برپایی چند نمایشگاه در سال در حوزه صنایع دستی نمی تواند پاسخگو این امر باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت فروش داخلی و صادرات حوزه صنایع دستی افزود: پیشنهاد شده است که در حلبچه، نمایشگاهی به صورت پایلوت برگزار شود و این امر می تواند در راستای فروش و صادرات محصولات مشاغل خانگی، تاثیرگذار باشد.
ساعدپناه، توسعه مشاغل خانگی را در استان امری مهم ذکر کرد و گفت: آموزش های داده شده در سال های متمادی، خروجی بسیار ضعیفی داشته و افراد تحت آموزش فقط دغدغه گرفتن گواهی مهارت برای گرفتن وام داشته اند و این در حالی است که اخذ تسهیلات و وام در حوزه صنایع دستی پروسه بسیار طولانی دارد و این امر نیز نگران کننده است.
این کارشناس با بیان اینکه توجیه کردن افراد تحت آموزش در حوزه صنایع دستی، در جهت تقویت توانایی های افراد و نه صرفا اخذ مدرک، می تواند تاثیر مهمی در توسعه مشاغل خانگی استان داشته باشد، عنوان کرد: استعدادیابی، از عوامل موثر در این راستا است و انتظار می رود که جهاددانشگاهی استان کردستان، در زمینه آموزش افراد خروج های قوی تری داشته باشد.
سهم سود مشاغل خانگی در اقتصاد کلان بسیار کم است
رضا باقری نژاد، مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی استان کردستان، در ادامه این میزگرد اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک دستگاه تسهیلگر در حوزه مشاغل خانگی ورود کرده و تا کنون اقدامات موثری را در این راستا انجام داده است.
وی، با اشاره به ضرورت تقویت مزایا و رفع معایب حوزه مشاغل خانگی عنوان کرد: راه اندازی کسب و کار با حداقل سرمایه، انجام کار در منزل به دور از استرس و هزینه اضافی و ماندن در کنار اعضای خانواده از جمله مزایای مشاغل خانگی است؛ اما مشکلات این حوزه بیشتر از مزایای آن است که از جمله می توان به دیربازده بودن، نداشتن درآمد ثابت، فصلی بودن برخی شغل های خانگی، نبود مشتری و نداشتن بیمه، اشاره کرد.
مدیر تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی استان کردستان، بزرگترین مشکل در حوزه مشاغل خانگی را فروش محصولات ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه راه اندازی تعاونی در حوزه کسب و کار برای فروش و صادرات محصولات مشاغل خانگی توأم با بسته بندی و تبلیغات مطلوب می تواند تاثیر گذار باشد.
وی عنوان کرد: متاسفانه سهم سود مشاغل خانگی در اقتصاد کلان ما بسیار کم است و مردم به این حوزه با چشم معیشت می نگرند و گاهی برخی دستگاه های متولی نیز آن را جزو صنایع دستی محسوب می کنند، این در حالی است که ۲۰ درصد اقتصاد کلان کشور چین در حوزه مشاغل خانگی بوده و هیچ گونه تفکیکی در این حوزه وجود ندارد، بر همین اساس قوانین صنایع دستی ما تغییراتی را می طلبد.
باقری نژاد، با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ کار در جامعه باید تقویت شود، افزود: نبود انگیزه برای کار به دلیل عدم حمایت از سوی ارگان های دولتی در این حوزه موجب بی انگیزگی و مرک گرایی افراد می شود.
به گفته وی، آموزش در حوزه مشاغل خانگی امری بسیار مهم است و جهاددانشگاهی می تواند در این راستا دوره های تاثیرگذار مهم و پربازده را در زمینه های بازاریابی وپروفروش بودن برگزار کند.
ماندگاری تولیدکنندگان مشاغل خانگی در بازار نیازمند بسته های حمایتی کلان است
توطنی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در ادامه این میزگرد، اتصال به بازار و فروش محصولات خانگی را از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه مشاغل خانگی ذکر و اظهار کرد: چین یکی از موفق ترین کشورهای جهان در حوزه فروش محصولات مشاغل خانگی به واسطه برپایی نمایشگاه های موفق است.
وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی تا زمانی که تمرکز فقط بر پرداخت تسهیلات باشد، موفقیتی حاصل نمی شود افزود: وزارت کار طی چند سال گذشته با هدف حل این چالش، در قالب تفاهم نامه ای با جهاددانشگاهی، با تاکید بر ضرورت شناسایی، آموزش، اتصال به بازار و فروش محصولات اقدامات مهمی انجام داده است.
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، با اشاره به اینکه اگر چه در این حوزه فعالیت های زیادی صورت گرفته است، اما هنوز به خروجی مناسب و مطلوبی دست نیافته ایم عنوان کرد: تا زمانی که دولت در این حوزه تسهیلات را حذف نکند، نمی توان به نتایج خوبی رسید، چرا که بسیاری از پیشران ها نیازمند حمایت هایی به جز حمایت های مادی هستند.
وی با انتقاد از اینکه هنوز توسعه در طرح مشاغل خانگی به خوبی صورت نگرفته است افزود: بسیاری از تولید کنندگان نمی توانند در بازار ماندگار شوند و می طلبد که سازمان های متولی در این حوزه، بسته های حمایتی کلان برای افراد شاغل در حوزه مشاغل خانگی طراحی کنند.
به گفته توطنی، ایجاد بازارچه های موقت در مکان های خاص برای عرضه محصولات مشاغل خانگی، می تواند راهکاری برای افزایش فروش محصولات این بخش باشد و دولت در این زمینه باید اقدامات موثری انجام دهد، تا بتوان به صادرات محصولات مشاغل خانگی رسید.
تغییر بینش در حوزه مشاغل خانگی امری ضروری است
مجید آوج، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان کردستان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: همانطور که فقط آموزش برای ایجاد اشتغال کافی نیست، تسهیلات نیز به خودی خود و به تنهایی نمی تواند اشتغال ایجاد کند، لذا باید شبکه ای شامل استعدادیابی، مشاوره، توانمندسازی و اتصال به بازار در این زمینه تعریف شود.
وی با بیان اینکه مشاغل خانگی نیازمند تغییر نگرش در جامعه است، افزود: هنوز جامعه به این اقناع نرسیده که مشاغل خانگی یک حرفه بوده و فقط شغلی برای زنان سرپرست در رشته های محدود نیست، بلکه در بستر آی تی نیز پیشرفت های زیادی داشته است.
به گفته مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان کردستان، مادامی که جامعه به این بینش در حوزه مشاغل خانگی دست یابد، به طور قطع آموزش ها نیز خروجی بهتری دارد و مشاوره ها دقیق تر می شود و در نتیجه اتصال به بازار نیز نیتجه مطولب تری خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تحقق این امر نیازمند حمایت های دولتی شامل تسهیلات و اخذ مجوزهای دولتی است، افزود: اخذ مجوز برای فعالان حوزه مشاغل خانگی به ویژه در حوزه خوراکی بسیار سخت بوده و این امر نیازمند توجه و بازنگری بیشتری است.
آوج، اتصال به بازار و فروش محصولات خانگی را شامل مدل های مختلفی ذکر و عنوان کرد که حضور در نمایشگاه های تخصصی با هدف جذب سرمایه گذار و ایجاد بازارچه های روز از جمله موثرترین راهکارهای این بخش است؛ بر همین اساس ایجاد مکانی برای فروش محصولات به صورت روزانه توسط شهرداری می تواند اقدام موثری در این راستا باشد.
وی با بیان اینکه فروشگاه های اینترنتی ظرفیت مغفول مانده در حوزه اتصال به بازار مشاغل خانگی است که می تواند تاثیر بسزایی در این حوزه داشته باشد، یادآور شد: صادرات محصولات مشاغل خانگی، افزایش کیفیت و بسته بندی و بازاریابی بین المللی را می طلبد.
بر اساس نتایج این میزگرد مشخص شد که توسعه کسب و کارهای خانگی کارآفرینانه در استان کردستان، با موانع و چالش ­های متعددی مواجه است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل عدم آموزش مناسب و خروجی افراد مستعد، نبود تجربه و تخصص لازم در پشتیبان ها، نبود بازارچه هایی برای فروش محصولات خانگی، عدم دسترسی مناسب به بازار، عدم تأمین اعتبار مالی جهت سرمایه‌گذاری کسب و کار خانگی و وجود موانع قانونی است.
قانون مشاغل خانگی و ماده ۱۶ قانون بهبود کسب و کار، فرمانداری‌ها و شهرسازی را مکلف به ایجاد بازارچه‌های موقت برای مشاغل خانگی کرده است و پشتیبان‌های مشاغل خانگی می‌توانند یک روز در هفته محصولات خود را برای فروش به این بازارچه‌ها بیاورند.
همچنین نگرش در مشاغل خانگی باید از حالت ترحمی به الزامی در سیستم اقتصادی تغییر یابد و همچون ماباقی مشاغل باید جایگاه مطلوبی برای آن تعریف شود چرا که با تحقق این مهم بیکاری در جامعه تعدیل می شود.

 

 

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا