درشصت و دومین سلسله نشست های علمی آینده مشاغل ومشاغل آینده مطرح شد؛ مشاغل مرتبط با صنعت معنا و مصرف معنا در آینده توسعه می یابد
سخنران نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایط خلا معنا ایستاده ایم گفت: مشاغل آینده بر محور برنامه معنا شکل گرفته و توسعه خواهند یافت و باید گفت: مشاغل مرتبط با صنعت معنا و مصرف معنا در آینده توسعه می یابد.
به گزارش بازار کار، شصت و دومین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاد دانشگاهی با موضوع مشاغل آینده: مشاغل مرتبط با معناسازی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
حجتالاسلام دکتر احمد کوهی با تصریح اینکه بحران فعلی بخش فقدان معنا است و معنا سازی در آینده مهمتر خواهد شد تصریح کرد: در شرایط فعلی با نوعی شکاکیت و دوری از حقیقت و واقعیت زندگی میکنیم و این باعث میشود که با فقدان معنا مواجه شویم و بشر بهنوعی با چالش ایمان و اعتقاد مواجه شده است.
وی به ریشههای بحران معنا اشاره و بیان داشت: واقعیت کجاست؟ درست چیست؟ هویتم را چگونه باز بسازم؟ و بسیاری از سؤالات در نحوه و سبک زندگی باعث شده با آنچه درگذشته بودیم متفاوت باشیم. دنیای قدیم در سبک زندگی و اشتغال و توجه به مشاغل محدود و انتخابها نیز محدود بود اما در حال حاضر با دنیایی از انتخابها و مسیرها در زندگی و یافتن شغل مواجه هستیم.
سخنران نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه باید تصمیم بگیریم چگونه زندگی کنم و همین موضوع بهنوعی معنای زندگی ما را میسازد اظهار داشت: هویتهای شخصی شده در حال حاضر زیاد شده و هویتهای قومی و گروهی و جمعی کمرنگ شده است وزندگی و هویت جدیدی در کلانشهرها شکلگرفته است.
حجتالاسلام دکتر کوهی با اشاره به اینکه نوع انتخاب شغل به دلیل شخصی شدن متفاوت شده و شرایط خاصی به زندگیها بخشیده است گفت: از سوی دیگر به دلیل همین شخصی شدن شغلها، گرایش به مشاغل داوطلبانه، خیرخواهانه و مسئولیت اجتماعی که لزوماً ارتباطی با شغل افراد نیز ندارد افزایشیافته و این احساس و نیاز رو به رشدی است.
وی به موضوع زنان و افزایش سهم آنها در جامعه و رشد زنانگی اشاره کرد و گفت: تحولاتی که در جوامع شاهد هستیم این است که زنان درگذشته بیشتر در فضای خانه و خانواده فعالیت میکردن که در حال حاضر شاهد این هستیم زنان معنای زندگی خود در شغل مستقل و خارج از منزل جستجو میکنند. بهعبارتدیگر معنای زندگی سنتی در فضای منزل به سبک و معنا و مصرفگرایی بعضاً مضر سوق پیدا میکند و تحولات اشتغال زنان باعث میشود با فقدان معنای بیشتری مواجه خواهیم شد.
کوهی به موضوع اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بشر با دوندگی بیشتری مواجه است و از اوقات فراغت کمتری نیز برخوردار است. همچنین افراد فعال در حوزه هنر نیز بیشتر شده است و مشاغل فرهنگی و آموزش بیشتر شده است. همچنین گرایش به زیباییشناسی و دکوراسیون نیز افزایشیافته است و همچنین توجه به رسانه و فرهنگ و تولید محتوا بیش از هرزمانی افزایشیافته است.
وی در پایان گفت: زندگی آینده بشر بر تولیدات فرهنگی و صنعت فرهنگی و هوشمند سازی متمرکز میشود و مشاغل مرتبط با صنعت معنا و مصرف معنا در آینده توسعه مییابد.