پیگیری مطالبات صنفی کارگران از طریق سامانه پایش کار
پایداری مشاغل و صیانت از کارگران، جلوگیری از حوادث ناشی از کار و پیگیری وضعیت بنگاهها و مطالبات صنفی کارگران از مهمترین اهداف راه اندازی سامانه پایش کار به شمار میرود.
به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، اجرای صحیح قانون کار همواره یکی از دغدغه های وزارت کار بوده و لذا به استناد مفاد قانون کار، نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مقررات مربوط به آن از جمله وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار میرود.
موضوع طبقه بندی مشاغل بر اساس ماده ۴۹ قانون کار، ساماندهی تشکل های کارگری و ایجاد تشکل ها در بنگاهها برای پیگیری حقوق و مطالبات صنفی به موجب فصل ششم قانون کار، تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای تولیدی به موجب ماده ۹۳ قانون کار، رعایت انضباط کاری در واحدها به موجب ماده ۲۷ قانون کار و پایداری مشاغل و صیانت از نیروهای کار از اهم دغدغههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، از این رو در راستای ارائه خدمات شایسته به جامعه کار و تولید و برای آنکه اطلاعات کامل تری در خصوص موارد مذکور در اختیار وزارت کار قرار گیرد، سامانه ملی پایش کار اسفند ماه سال گذشته رونمایی و در وبگاه وزارت کار ایجاد شد.
مهمترین اهدافی راه اندازی سامانه ملی پایش کار، ارتقای بهرهوری و پایداری مشاغل، صیانت از نیروهای کار و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار است.
با استفاده از این سامانه اطلاعات مربوط به تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای طبقهبندی مشاغل و ساماندهی تشکلهای کارگری در بنگاهها در قالب خوداظهاری کارفرمایان در اختیار وزارت کار قرار میگیرد تا در تصمیم سازیهای مربوط به جامعه کار و تولید به کار گرفته شود.
بر اساس گزارشها، تا پایان مهر ماه امسال اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه ملی پایش کار به ثبت رسیده است.
علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این آمار به ایسنا میگوید: صیانت از نیروهای کار یکی از اهداف مهم سامانه پایش کار به شمار می رود و انتظار داریم در بحث صیانت از کارگران و نیروهای شاغل و جلوگیری از حوادث ناشی از کار این سامانه وزارت کار را یاری دهد.
وی میگوید: در فاز نخست کارفرمایان به شکل خودارزیابی اطلاعات واحد تولیدی، تعداد کارگران، شیفتهای تولید، وضعیت طبقهبندی و قراردادهای کار را در سامانه ثبت میکنند و اطلاعات پایش شده به ارزیابی بهتر و اتخاذ تصمیمات شایسته در حوزه تولید و کار کمک میکند.
پیگیری مطالبات صنفی کارگران از طریق سامانه پایش کار
معاون وزیر کار از جمله مزیتهای سامانه را تسهیل در ورود به آن بدون اخذ کد کاربری و رمز ورود دانسته و میافزاید: ورود به سامانه صرفا از طریق ثبت کد کارگاهی صورت می پذیرد.
رعیتی فرد پیشتر از تمام واحدها و کارگاههای مشمول قانون کار خواسته بود تا اطلاعات مربوط به کارگران خود و مواردی نظیر اجرای طرح طبقهبندی مشاغل، تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار و کمیتههای انظباطی را در سامانه ثبت کنند.
سامانه پایش کار در راستای قانون کار شکل گرفته و کلیه بنگاههای تولیدی مشمول قانون کار موظفند اطلاعات کارگران و نیروهای خود را به سامانه اعلام کند.در گام نخست، این اطلاعات به شکل خوداظهاری در سامانه بارگذاری می شود و بازرسان کار هنگام مراجعه به کارگاهها اطلاعات را با وضع موجود تطبیق میدهند.
کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند با توجه به آنکه تا پیش از این آماری از وضعیت بنگاهها و نیروهای شاغل در آنها و پیگیری مطالبات صنفی کارگران در اختیار نبود، راه اندازی سامانه ملی پایش کار گام مثبت و موثری در جهت تجمیع اطلاعات مربوط به کارگران، وضعیت حقوق و دستمزد، قراردادهای کار، طبقهبندی مشاغل،صیانت از نیروهای کار، رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار و انظباط کاری در واحدها خواهد بود.
این سامانه به نوعی بانک اطلاعات کارگاههای تولید مشمول قانون کار به شمار میرود از این رو طبق قانون کار، همه بنگاهها و کارگاههایی که دارای کد کارگاهی بوده و کارگران مشمول قانون کار و بیمهشده دارند، ملزم به گردآوری اطلاعات نیروهای کار خود در سامانه هستند.
به گزارش ایسنا، در حاضر سامانه ملی پایش کار به نشانی http://payeshkar.mcls.gov.ir در وبگاه وزارت کار بارگذاری شده و کارفرمایان با ارائه کد کارگاهی میتوانند ضمن ورود به سامانه، اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.
مطابق ماده ۱۹۲ قانون کار، کارفرمایان موظفند آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار را بر اساس آییننامهای که به تصویب وزیر کار میرسد، تهیه و ارائه دهند.