آموزش عالیآموزش های مهارتی و تخصصیاقتصادی و بازار سرمایهدسته‌بندی نشدهشرکتهای دانش بنیانمراکز رشدمراکز نوآوری و شتابدهی(منش)

راه اندازی طرح “شتاپ” در دستور کار وزارت علوم

مدیر شبکه آزمایشگاه‌های ایران (شاعا) با اشاره به ارائه پیشنهاد طرح شبکه توسعه استانی پژوهش و فناوری(شتاپ)، گفت: با راه‌اندازی این شبکه می‌توان نسبت به بروز رسانی، کالیبراسیون و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی اقدام کرد.

به گزارش بازار کار، دکتر محمدصادق علیایی در هشتمین دوره آموزشی معرفی خدمات شبکه آزمایشگاه‌های ایران به بیان ماموریت جدید در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران پرداخت و گفت: دلایل ارائه پیشنهاد طرح شبکه توسعه استانی پژوهش و فناوری(شتاپ) شامل مواردی چون بررسی چالش‌های تحقیقاتی در استان‌ها و مناطق کشور، اعلام حضور و معرفی دانشگاه در استان‌ها و مناطق و استفاده از قدرت و توانایی‌های دانشگاه در حل مشکلات استانی و منطقه‌ای و شناسایی امکانات موجود در منطقه بوده است.
وی ساماندهی مسائل پژوهشی منطقه، توزیع امکانات بر اساس فعالیت و رفع نیاز پژوهشی منطقه، دسترسی عادلانه برای امکانات اجتماعی و آمایش امکانات پژوهشی در منطقه و استان را از دیگر دلایل ارائه پیشنهاد راه‌اندازی شبکه “شتاپ” عنوان کرد و یادآور شد: ماموریت این شبکه ایجاد و توسعه فضای مجازی یکپارچه و همچنین ایجاد تمام امکانات پژوهشی و فناوری شامل کتابخانه، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های علمی و تحقیقاتی، فضاهای آموزشی، پژوهشی به منظور تعامل و همکاری مشترک برای همکاری و ارائه خدمات در اختیار کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، محققان، متخصصان و متقاضیان خدمات پژوهشی است.
علیایی، نهادینه کردن فرهنگ اشتراک گذاری استفاده از توان کارشناسان آموزش دیده و متخصص و تشکیل کارگروه‌های مدیریت، نگهداری، به‌روز رسانی، کالیبراسیون و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی را از مزایای این شبکه دانست و خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این شبکه موجب جلوگیری از خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مشابه و تکراری و همچنین فراهم کردن امکان خرید دستگاه‌های ضروری و پرکاربرد و ایجاد شبکه آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح استان با محوریت شبکه استانی خواهد شد.
مدیر شبکه آزمایشگاه‌های ایران (شاعا)، بسترسازی لازم برای ایجاد و ساخت آزمایشگاه مرکزی استاندارد، ارتقای زیر ساخت‌های آزمایشگاهی و ایجاد آزمایشگاه مرکزی مشترک را از دیگر مزایای این طرح ذکر کرد و ادامه داد: ما شاهد بودیم که مرکزی اقدام به خرید تجهیزات آزمایشگاهی کرد، ولی به دلیل عدم استفاده از آن موش، کابل‌های آن را از بین برده بود و همچنین مشاهده شد برخی شرکت‌های زیر زمینی راه اندازی شده و ادعای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی شده و لازم است وزارت علوم نسبت به این امور اقدام کند.
علیایی تصریح کرد: ترکیب شورای شبکه استانی “شتاپ” نماینده تام‌الاختیار آموزش عالی به عنوان رییس ستاد استانی این شبکه و کلیه رؤسای مؤسسات آموزشی، پژوهشی وابسته و غیر وابسته در سطح استانی و همچنین معاون تام الاختیار استاندار است و اعضای آن در راستای سیاستگذاری در حوزه‌هایی چون خرید و تامین تجهیزات آزمایشگاهی، استقرار نظام HSE ، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در سطح‌های استانی، ملی و بین‌المللی، انجام رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویی مشترک بین مؤسسات در سطح استان و استقرار استانداردهای بین‌المللی اقدام کنند.
معاون فنی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تعمیر و نگهداری تجهیزات و تامین اعتبارات آنها، توزیع اعتبارات پژوهشی و فناوری استانی، استفاده صحیح از منابع و ظرفیت‌های استانی، خرید تجهیزات با تکنولوژی بالا و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی در سطح استان را از وظایف این شورا عنوان کرد.
علیایی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برای توسعه شبکه آزمایشگاهی با چالش‌هایی چون تغییر مکرر مدیریت‌ها، اتخاذ سیاست‌های جدید، عدم هماهنگی وزارتخانه‌ها با یکدیگر، عدم واگذاری اختیارات تام برای سیاستگذاری‌های لازم و عدم ثبات و پایداری در برنامه‌های وزارت علوم مواجه هستیم.
به گفته وی، نبود ردیف اعتباری پایدار، اجرای برنامه‌های موازی، دخالت سایر دستگاه‌ها در امور دانشگاه‌ها و تضعیف اجرای برنامه‌ها و نبود ساختار مدیریت امور آزمایشگاه ها و کارگاه‌ها در ساختار دانشگاه‌ها از دیگر چالش‌های توسعه شبکه آزمایشگاهی است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا