ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۰۹۰۵
سرپرست اداره کل استاندارد اصفهان گفت: طرح ویژه بازرسی و نظارت بر صحت عملکرد ترازوها و وسائل توزین و سنجش واحدهای صنفی، بازارچه‌ها و مراکز خرید بزرگ، در آستانه شب یلدا در استان آغاز شد.
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰

مهدی هادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با توجه به نزدیک بودن آیین طولانی‌ترین شب سال(یلدا) از امروز به اجرا درآمد و تا بیستم آذر جاری ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر صحت عملکرد وسائل توزین و سنجش در واحدهای صنفی از وظایف اداره کل استاندارد است، خاطرنشان کرد: امسال در برنامه کشوری و همزمان، طرح ویژه آزمون ترازوهای اصناف از ۲۰ تا ۳۰ آذر اجرا و بازرسی‌ها در آن تشدید می‌شود.
هادی با بیان اینکه در طرح مذکور وسائل توزین واحدهای صنفی مختلف بویژه مراکز خرید بزرگ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارچه‌ها و عُمده‌فروشی‌ها مورد بازدید و نظارت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: واحدهای صنفی شیرینی فروشی و آجیل فروشی در اولویت این بازدیدها قرار دارند.
وی با تاکید بر اهمیت صحت عملکرد ترازوها و وسائل توزین بمنظور رعایت حقوق مردم اضافه کرد: اگر بازارچه‌ای در سطح شهر برپا می‌شود لازم است که ابتدا صحت عملکرد ترازوهای مورد استفاده در غرفه ها مورد بررسی قرار گیرد و اگر گواهی استاندارد داشته باشند، اجازه غرفه زدن به آنها داده شود.
هادی به مردم توصیه کرد که اگر قصد خرید از شیرینی فروشی‌ها را دارند باید از فروشندگان بخواهند که اصل «خالص فروشی» را رعایت کنند و نباید وزن جعبه یا تخته با شیرینی محاسبه شود.
سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان اضافه کرد: همچنین باید در واحدهای صنفی، برچسب تاییدیه وسائل توزین و سنجش بر روی ترازوها نصب شده و در معرض دید عموم باشد.
وی خاطرنشان کرد: در بازدیدها و نظارت هایی که بر وسائل توزین و سنجش واحدهای صنفی در سال های گذشته صورت گرفت برخی مشکلات شناسایی شد که از مهمترین آنها می‌توان به نداشتن تاییدیه صحت عملکرد و استفاده نکردن از ترازوی درست و متناسب با نوع کالا اشاره کرد.
هادی افزود: بعنوان مثال برای برخی از واحدها مانند عطاری‌ها یا ادویه‌فروشی‌ها لازم است از ترازوهایی با دقت بالاتر در حد میلی‌گرم استفاده شود.
وی گفت: بررسی صحت عملکرد وسائل توزین و سنجش توسط ۲ آزمایشگاه همکار و پنج آزمایشگاه کالیبراسیون در استان اصفهان انجام می‌شود.
کنترل، نظارت و آزمایش ادواری اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش بر اساس ماده ۱۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد از وظایف اداره کل استاندارد استان‌هاست.

ارسال نظرات