ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۱۲۱
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱


پیشرفت هوش مصنوعی طی چند سال اخیر فراتر از حد انتظار بوده‌است؛ در این میان پیش بینی‌های مختلفی از آینده بشر و برندگان و بازندگان هوش مصنوعی مطرح می‌شود.
هما میرزایی- جهان صنعت نیوز، ظهور فناوری‌های جدید همواره به نفع گروه‌های مختلف بوده است. هوش مصنوعی مولد یا همان AI در سال ۲۰۲۱ ابتدا به عنوان یک دستیار کدنویسی به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کرد. با آمدن سال ۲۰۲۲ ابزار‌های دیگری مانند ChatGPT پا به عرصه گذاشتند که به همه افراد توانایی تولید تصاویر و متون مورد نظرشان را می‌داد.

در ۲۰۲۳ با افزایش روزافزون توجه سرمایه گزاران به بازار هوش مصنوعی، غول‌های این صنعت نیز رشد شایان توجهی کردند؛ ارزش سهام شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل، متا و مایکروسافت که یا مدل‌های هوش مصنوعی خود را عرضه کردند و یا زیرساخت‌های مورد نیاز آن را ارائه دادند، جهش ۸۰ درصدی داشت.

در سال ۲۰۲۴ برنده اصلی این جریان شرکت‌هایی خارج از بخش فناوری خواهند بود که هوش مصنوعی را در جهت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری به کار گیرند. این اتفاق به سه دلیل خواهد افتاد.

اول، شرکت‌های بزرگ بیشتر سال ۲۰۲۳ را صرف آزمایش و مطالعه هوش مصنوعی کردند. در حال حاضر بسیاری از این شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای نوشتن پیش نویس اولیه اسناد، از قرارداد‌های قانونی گرفته تا متون مرتبط با بازاریابی، استفاده می‌کنند. با پایان یافتن مرحله آزمایشی، شرکت‌ها در حال برنامه ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در مقیاس بزرگتر برای افزایش تحقیق و توسعه هستند. نظرسنجی ضورت گرفته توسط یک شرکت حسابرسی (KPMG)، نشان داده که چهار پنجم از شرکت‌ها قصد دارند تا اواسط سال ۲۰۲۴ سرمایه گزاری خود در زمینه هوش مصنوعی را به بیش از ۵۰ درصد افزایش دهند.

دومین دلیل، فراگیر شدن محصولات تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهد بود. مایکروسافت و گوگل از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی هستند که از این فناوری در جهت بهبود بهره‌وری کاربران خود استفاده خواهند کرد. استارت آپ‌ها نیز از این قاعده مستثنا نخواهند بود. در ۲۰۲۳ سرمایه‌گزاران بیش از ۳۶ بیلیون دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گزاری کرده‌اند که این رقم دو برابر سال ۲۰۲۲ بوده است.

دلیل سوم به استعداد مرتبط است. متخصصین هوش مصنوعی به شدت مورد نیاز بازار کار هستند. بنا بر گفته یک شرکت تحقیقاتی (PredictLeads) دو سوم شرکت‌های مرتبط با فناوری در آگهی‌های استخدام خود به تسلط بر هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند. همچنین نظرسنجی انجام شده توسط شرکت مشاوره McKinsey نشان داده است که در سال ۲۰۲۳ استخدام در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی آسان‌تر خواهد بود.

احتمالا شرکت‌های کوچک‌تر اولین استفاده کنندگان هوش مصنوعی خواهند بود. همانطور که درموج‌های قبلی فناوری مانند به کار گیری تلفن‌های هوشمند این اتفاق افتاد. زیرا این شرکت‌های کوچک استفاده از فناوری‌های جدید را راهی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ می‌دانند.

در میان شرکت‌های بزرگ‌تر، شرکت‌های داده‌محور همچون ارائه دهندگان خدمات مالی، می‌توانند در به کارگیری هوش مصنوعی پیش‌قدم باشند. اما به علت امکان نشر اطلاعات این شرکت‌ها از طریق هوش مصنوعی، بسیاری از آنان در قدم اول نیازمند بازنگری در امنیت اطلاعات خود هستند. به طور کلی و در نگاه اول استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌تواند مانند یک داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما به کارگیری هوشمندانه آن کار بسیار سخت تری خواهد بود.

هما میرزایی

برچسب ها:

ارسال نظرات