ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۲۶۳
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور اظهار داشت: با توجه دوباره و جدی‌تر به مفهوم جهاد دانشگاهی می‌توان براساس این مدل بومی، بسیاری از مشکلات کنونی حوزه کارآفرینی، نواوری و صنایع را به کمک دانشگاهیان برطرف کرد.
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و‌اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که طی سفر دوروزه خود به مشهد در جمع اعضای سازمان جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی حضور یافته بود اظهار داشت: کارویژه جهاد دانشگاهی این است که فضایی مساعد فراهم کند تا نخبگان به جای کارمند شدن یا ایجاد شرکت خصوصی، با تشکیل یک هسته نخبگانی و فناور در جهاد دانشگاهی، به دنبال تحقق ایده‌های نواورانه و فناورانه خود باشند و بتوانند در قامت عنصری اثرگذار در زیست بوم علم و فناوری و ایجادکننده یک فهم مشترک میان صنعت با دانشگاه و پیوند دانش به زنجیره‌های ارزش صنعت، شکوفا شوند.
وی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی یک مفهوم بومی و متناسب با نیاز‌ها و شرایط کشور بود که در سال‌هایی مورد کم لطفی قرار گرفت، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان فضا‌هایی برای نخبگان دانشگاهی در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند، اما قبل از این‌که مفهوم پارک‌های علم و فناوری در کشور به این شکل توسعه پیدا کنند مفهومی بومی تحت عنوان جهاد دانشگاهی داشتیم که حائز تمامی المان‌های مورد نیاز نخبه دانشگاهی و دانشگاه بود از جمله این‌که جذب کننده استادان و دانشجویان، حل کننده نیاز‌های کشور و ارتباط دهنده دانش و صنعت بود، اما با بی توجهی به این مفهوم بومی، مفاهیم دیگری را وارد کردیم و تجربه نشان داد که چندان موفق نیست. معتقدم توجه دوباره و جدی‌تر به مفهوم جهاد دانشگاهی می‌تواند بر اساس یک‌مدل بومی حل کننده بسیاری از مشکلات کنونی حوزه کارآفرینی، نواوری و صنایع ما به کمک دانشگاهیان باشد.
دهقانی با بیان این که جهاد دانشگاهی هم نسبت به دوره‌های قبلی، تغییرات جدی و چشمگیری داشته و هرچه به جلو پیش رفته، الگوی ناموفق و ناکارامد دولتی را به خود جذب کرده و از اهداف ایده ال خود فاصله گرفته است، اظهار داشت: این نهاد عمومی غیر دولتی، یک‌ماهیت منحصر دارد. ساختار و سازمان جهاد دانشگاهی دارای ادبیات منحصر به خودش است و یک هویت منحصر به فرد دارد که نیازمند تقلید از هیچ ساختار دیگری نیست و باید به دنبال پیاده سازی الگوی منحصر به خود باشد.
معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر این که اگر صد‌ها فب لب ایجاد کنیم تا زمانی که نرم افزار و مغز افزار استفاده و کاربری از این تجهیزات و زیرساخت‌های تجمیع شده وجود نداشته باشند این فب لب‌ها کارامد نخواهد بود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در شکل‌های مختلف یک ایده نواورانه را با شناخت و تجربه خود مدیریت کند و به بازار برساند. جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران و محلی مناسب برای افراد نواوری است که نه می‌خواهند دولتی باشند و نه می‌خواهند خصوصی شروع کنند.
وی افزود: هسته‌های نوآور و فناور که که در فرایند‌های هدایتگری از جنس جهاد دانشگاهی پرورش می‌یابند تا به مرحله آخر برسند در نهایت موفق‌تر هستند، بر خلاف رویکرد‌های رشد و شتاب‌دهی که عمدتا طرح‌ها به موفقیت نمی‌رسند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به همکاری با واحد‌های جهاد دانشگاهی ناظر بر طرح‌های فناورانه با رویکرد توسعه بازار، عنوان کرد: در این نسل از معاونت علمی رویکرد اصلی ناظر به بازار و توسعه اقتصاد دانش بنیان است و تلاش داریم کار را به صورت متمرکز و منسجم پیش ببریم. در قالب همین رویکرد، تلاش داریم با هر واحد جهاد دانشگاهی، یک موضوع مشخص را پیش ببریم تا روند پیگیری و پیشبرد کار‌های فناورانه، دقیق، سریع و متمرکز باشد.
دهقانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه‌های خاصی بزرگی و وجاهت دارد که از جمله این حوزه‌ها می‌توان به حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، پزشکی، زیست فناوری و کشاورزی اشاره کرد، اما در حوزه‌هایی مانند زیست فناوری، مواد پیشرفته و صنایع غذایی جوانه‌های خلاق و مستعدی وجود دارد و امیدوارم در دوره بعدی هسته‌های فناور و تیم‌هایی را شاهد باشیم که در حال فعالیت هستند و به کسب و کار تبدیل شده اند.

ارسال نظرات