بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۲۱۲۵
دکتر سپهر خلجی؛ رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در نشست گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی:
 دکتر سپهر خلجی؛ رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، در راستای بهره گیری دولت از دانش متخصصین، صبح امروز در جمع اعضای هیئت علمی گروه روابط عمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافت و از دغدغه های مشترک متخصصین این حوزه و شورای اطلاع رسانی دولت سخن گفت.
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، در نشستی که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، پس از شنیدن سخنان ریاست دانشکده ارتباطات؛ دکتر علی اصغر کیا، مدیر گروه روابط عمومی دانشکده؛ دکتر سید رضا نقیب السادات و دغدغه های اعضای هیئت علمی گروه روابط عمومی و همچنین فعالان این حوزه از انجمن روابط عمومی ایران، به آسیب شناسی این حوزه و بیان اقدامات صورت گرفته و در دست انجام دولت در حوزه روابط عمومی پرداخت و گفت: لازم است ما به دانشجوی روابط عمومی خود، بیش از نظریه، مهارت بیاموزیم؛ چراکه به آن به شدت نیازمند است.
او با اشاره به ضعف مهارتی روابط عمومی سازمان ها گفت: تربیت نیروی کارامد روابط عمومی مستلزم آن است که آموزش های روابط عمومی مهارت محور باشند و البته لازم است این آموزش ها از سطح مدارس شروع شود که این کار در حال حاضر درحال انجام است.
به گزارش بازارکار، وی با برشمردن چند انحراف در حوزه روابط عمومی ها از جمله "ناشایستگی در انتصابات"، "عدم درک صحیح مدیران از روابط عمومی" و "عدم توانایی روابط عمومی ها در نوشتن و اجرای پیوست رسانه ای درست برای موضوعات مهم در سازمان ها" گفت: وضعیت امروز روابط عمومی ها در سازمان ها، وضعیت مطلوبی نیست. برخی از روابط عمومی ها درک درستی از اقتضائات ندارند و شرح وظایف خود را به درستی نمی دانند و اقدامات روابط عمومی را منحصر به بخشی از عملکرد آن، مانند رسیدگی به امور تشریفات می دانند.
خلجی افزود: قریب به پنج هزار نفر، از مدیران روابط عمومی تا نیروهای ایشان، در روابط عمومی های سراسر کشور مشغولند که باید اثرگذاری کنند و مرکز اطلاع رسانی داشته باشند اما متاسفانه خروجی لازم را ندارند که لازم است برای این موضوع فکری اساسی شود.
وی جایگاه روابط عمومی هایی همچون روابط عمومی وزارت علوم را برابر جایگاه معاون حوزه ریاست وزیر علوم دانست و گفت: روابط عمومی باید براساس وظایفی که دارد جایگاه داشته باشد، مثلا بتواند بلافاصله با رییس دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرد و بگوید این کار باید انجام شود. او باید بتواند در تمام جلسات رسمی وزارت علوم شرکت داشته باشد و برای آن که بتواند در این صحنه کار کند، باید جایگاه دسترسی های لازم را داشته باشد. اما در بسیاری از موارد، متاسفانه اینگونه نیست و مثلا امروز تعداد زیادی انجمن داریم که مرتبط با حوزه روابط عمومی فعالیت می کنند اما به دلیل نداشتن دسترسی های کافی و جایگاه لازم، اثرگذاری کافی ندارند.
خلجی پس از برشمردن آسیب های این حوزه، به اقدامات صورت گرفته جهت رفع برخی از این مشکلات اشاره کرد و گفت: با نگاه به آسیب ها، متوجه شدیم که این کار، به زیرساخت هایی نیاز دارد و از این جهت، اقداماتی زیرساختی را در 5 ، 6 سرفصل شروع کردیم تا با امکانی که الان در دولت برای ما فراهم است، آنها را به سرانجام برسانیم. مثلا بخشی از آسیب ها که مربوط به قسمت تصمیم گیری حاکمیتی است را داریم حل می کنیم؛ مثل جایگاه روابط عمومی. همچنین در بحث آموزش، ساختارهایی که روابط عمومی ها نیاز دارند، فراهم کردن و تولید محتوای لازم برای این حوزه و مانند آن. البته نگاه ما در حوزه محتوا نیز باز مهارتی است؛ چراکه نیاز به مهارت داریم؛ حتی فراخوان جذب مقالات بعدی ما در این حوزه برای پرهیز از تکرار گذشته، مبتنی بر مهارت و تجربه نگاری است؛ مثل این که یک کارگزار ما در حوزه روابط عمومی چگونه می تواند یک پیوست رسانه ای بنویسد.
وی در ادامه افزود: مثلا وقتی قرار است فاز 4 پارس جنوبی با 4/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری روی آن توسط وزیر نفت افتتاح شود، پیوست های رسانه ای درستی که بتواند این شاهکار مهندسی دنیا با این سرمایه گذاری هنگفت را برای مردم تبیین کند وجود ندارد. این درحالیست که در این شاهکار عظیم مهندسی، چند هزار تن سکو را روی دریا جدا کرده و به صدکیلومتر آن طرف تر منتقل می کنند و دوباره سکویی جدید به جای آن نصب می کنند، بدون این که این چندهزار تن غرق شود و این که در عالم مهندسی ما چه اتفاقی دارد می افتد! درحالی که این کار در دنیا سابقه ندارد و اولین بار توسط ایران صورت گرفته است، متاسفانه خروجی درست و متناسبی ندارد که این موضوع به درستی برای مردم تبیین شود تا اهمیت آن را بدانند و به رشد تکنولوژی در کشور خود افتخار کنند.
بنابراین تقویت حوزه مهارتی برای روابط عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته قاعدتا هدف از راه اندازی دانشگاه های علمی کاربردی همین بوده است، اما عملا این اتفاق به درستی نیفتاد.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در ادامه با اشاره به لزوم توجه بیشتر به ورودی های جذب روابط عمومی ها توسط سازمان ها از جمله سازمان امور استخدامی به این نکته اشاره کرد که علاوه بر توجه به صلاحیت حرفه ای مدرسین دوره ها، در سرفصل های دوره های آموزشی نیز متناسب با نیازها، تغییراتی انجام شده است و نظارت در این زمینه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در این نشست، دکتر حسینعلی افخمی، دکتر رحمان سعیدی، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، دکتر سبحان یحیایی، دکتر قدسی بیات، دکتر لیلا وصالی از اعضای هیئت علمی گروه روابط عمومی دانشگاه علامه و دکتر رفیعی از انجمن سواد رسانه ای ایران نیز به بیان نکات مهمی در خصوص مشکلات حوزه روابط عمومی پرداختند.

ارسال نظرات