ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۲۶۵۳
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ضرب العجل رئیس جمهور به دستگاهها برای مهارت آموزی دانشجویان، پیگیر هستیم و نتایج جلسات دو شنبه همین هفته نهایی می شود.
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸

به گزارش بازارکار، دکتر قاسم عموعابدینی امروز (یکشنبه) در نشست خبری در سالن شهدای علمی وزارت علوم در جمع بندی برنامه های این معاونت اظهار داشت: باید دانشجویی تربیت کنیم که بتواند وارد بازارکار شود. آموزش عالی تحصیلات  شامل می شود و فارغ التحصیل مدرک می گرد اما آموزش های مهارتی موجب ورد دانش آموخته به بازارکار و شغل می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی اشتغال گفت: با پیگیری و دستور رئیس جمهور به دستگاهها برای مهارت آموزی دانشجویان، این موضوع جدی تر پیگیری ی مهارت آموزی دانشجویان اقدام کنند. در جلسه آتی مقررات و آئین نامه های لازم نهایی می شوند و دانشجویان با هارت آموزی می توانند از بیمه ها و مقرری های لازم برخوردارند شوند.
۸۳۳ رشته از 1500 رشته بازنگری شده است
عموعابدینی با اشاره به انواع مهارت ها گفت: نظام جامع آموزش مهارتی طراحی و بخش هایی هم ابلاغ شده و بخش هایی هنوز باقی مانده است. همچنین آمادگی داریم بخش های دیگر را کامل کنیم. بر اساس دستور رییس جمهور، دستگاه‌ ها هم باید در آموزش مهارتی کمک کنند، مانند دانشجویان وزارت بهداشت که دانشجو در محل تدریس آموزش می بیند، دانشجویان وزارت علوم هم باید بتوانند در دستگاه ها آموزش مهارتی ببینند.

معاون وزیر علوم گفت: این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است. موضوع مهم دیگر در برنامه تحول دولت سیزدهم حکمرانی بود که برای تحقق آن، دانشگاه حکمت بنیان طراحی شد. نخبگان، استعدادهای درخشان و خانواده محوری نیز مطرح بود و دانشجویان استعدادهای درخشان و نخبه را از طریق استاد جذب می کنند. در سال ۱۴۰۲ دانشجوی دکتری ۶۰ درصد افزایش یافت و در کارشناسی ارشد ۳۰ درصد بیشتر شد. این هم در برنامه قانون توسعه هفتم قید شده است.

معاون وزیر علوم گفت: همچنین محتوای درسی باید بر اساس افزودن آموزش های مهارتی و ایجاد خودباوری در جوان ایرانی تغییر می کرد. در این راستا بازنگری محتوای ۱۵۰۰ رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت و ۸۳۳ رشته بازنگری شد. بازنگری محتوای دروس دوره کارشناسی تا پایان تابستان تمام می شود.


وی با اشاره به پنج چالش مطرح شده برای بخش آموزش عالی در برنامه تحول دولت سیزدهم گفت: از ۴۸ اقدام اکثر موارد بررسی شده و راه حل برای آنها پیدا شده است.

به گفته وی همچنین برای آموزش هدفمند، خانواده محوری و نگهداشت و پذیرش نخبگان اقدامات مختلفی صورت گرفته است که شامل بورسیه های مختلف برای نخبگان، تعریف ۱۵ رشته برای بانوان خانه دار که به صورت مجازی تحصیل کنند و تعمیق ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور که همه در راستای طرح تحول دولت سیزدهم بوده است.
۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شد
عموعابدینی به موضوع آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: آیین نامه بخش های مهمی از ۸ ماده این موضوع آماده و ابلاغ شده است. البته ساماندهی واحدها و رشته های دانشگاهی به کارگروه های استانی واگذار شده است. بر همین اساس ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شد تا در حوزه دانشگاهی بهره وری مناسب تری داشته باشند. این واحدها یا مرکز رشد می شوند یا در اختیار دانشگاه فرهنگیان یا دستگاه ها قرار می گیرند و به طور کلی دانشجو نمی پذیرند.

وی گفت: مدل آمایش مبتنی بر ساماندهی طراحی شده و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود، اکنون‌ ۲ هزار و ۱۶۴ واحد دانشگاهی داریم که هم گرا و ساماندهی می شوند تا با ارزش افزوده در خدمت نظام آموزش عالی باشند. تعدادی از واحدهای علمی کاربردی هم تعدادی واحد ساماندهی شد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: همچنین از واحدهای غیرانتفاعی ۱۱۲ واحد پایش و ساماندهی شدند، این واحدها یا پذیرش دانشجو لغو یا کلا منحل شده اند.

وی با تاکید بر ماموریت گرایی دانشگاه ها گفت: هر دانشگاهی باید مطابق اساسنامه کار کند و شورای گسترش بر اساسنامه تاکید کامل دارد و اساس موضوع بر اساس ماموریت گرایی است.
چراغ 21 هزار کد رشته خاموش شد
عموعابدینی گفت: هزار و ۱۰۸ کدرشته محل در مقطع ارشد و امسال ۲۱ هزار کدرشته محل در همه مقاطع به صورت موقت تعطیل شده است. البته برای رشته های علوم پایه، کشاورزی و علوم راهبردی دوباره برقرار کردیم که هر کدام از این رشته ها مدل مشخصی دارند؛ مثلا برای کشاورزی نظام جامع آموزش کشاورزی را طراحی کردیم که قبلا ۱۷ گرایش داشت و امروز هفت رشته داریم. نظام جامع آموزش علوم پایه را نیز در حال طراحی داریم.

معاون وزیر علوم به اهمیت منطقه مکران اشاره کرد و گفت: موظف هستیم این منطقه را توسعه دهیم مجموعه های این منطقه فعال شدند تا توسعه یابند. در این منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می یابد تا از ظرفیت آن به خوبی و بیشتر استفاده شود. این منطقه با مشارکت همه دستگاه ها توسعه خواهد یافت.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه تعدادی از رشته‌های علوم انسانی از ساماندهی مستثنی هستند، گفت: در سال جاری چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را خاموش کردیم، اگر در رشته‌ای مجدد تقاضا از نظر شغلی وجود داشته باشد، دوباره دانشجو در آن رشته جذب خواهد شد.
عموعابدینی گفت: طرح آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که ۸ ماده آن را باید اجرایی کنیم. بخش های مهم این ۸ ماده آماده و اجرایی شده است، برای اولین بار ما توانستم مدلی را طراحی کنیم اختیارات آمایش را به کارگروه های استانی یا  دانشگاه معین دادیم.
عمو عابدینی با بیان اینکه نظام جامع آموزش علوم پایه نیز شکل می گیرد، افزود: منتظر کسب این مجوز هستیم پس برای سال آینده آمایش رشته اشتغال وضعیتش روشن است.
وی به بورس دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه در نظر گرفته شده قرار است نصف هر صندلی داغ دانشگاه ها در هر استان بورس باشد همچنان که ما سال گذشته ۵ هزار بورس داشتیم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ابلاغیه ابتدایی برای دانشگاه‌ها ارسال شده و آیین نامه نهایی آن تدوین و در مرحله ابلاغ قرار دارد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی اختیار داده‌ایم که دانشگاه‌ها ۴۰ واحد را با صنعت همکاری کنند و حتی در حوزه علوم انسانی نیز این تفاهم صورت گرفته است.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: آمایش دارای ۹ ماده است که ۸ ماده باید به مرحله اجرایی برسد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی مدلی را تعریف کرده و اختیاراتی را در برنامه اموزش عالی به کارگروه‌های استانی واگذار کرده‌ایم که جمع بندی جلسات در این زمینه بررسی می‌شود.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: ایجاد خودباوری در جوان ایرانی که پایه‌های فناوری و علم است، حاصل تلاش و جدیت دانشمندان ایرانی در تمدن ما بوده است، دنیا و جریان علمی در گذشته بر روی دانشمندان ایرانی متمرکز شده است. باید خودباوری در جوانان ما ایجاد شود در این راستا تلاش کرده‌ایم این موضوع در مباحث درسی شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ما در طرح تحول دولت سیزدهم باید چالش‌های مختلفی را طی میکردیم که بخشی بر عهده وزارت بهداشت، بخشی وزارت علوم و بخشی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. از ۴۸ اقدامی که به وزارت علوم سپرده شده بود، بیشتر آن انجام شده است.

بخشی از علوم انسانی از آمایش جدا شد

وی بیان کرد: تعدادی از رشته های علوم انسانی از طرح آمایش آموزش عالی جدا شده است.  

معاون آموزشی وزارت علوم درباره بحث اشتغال گفت: نظام جامع آموزش مهارتی در حوزه‌های مدارک رسمی شکل گرفته است و دانشجویان باید بین ۳ تا ۱۵ واحد به صورت عملی و صنعت دروس اختصاصی بگذرانند که هم اکنون این موضوع را آغاز کرده ایم، همه فارغ التحصیلان باید توانمند باشند و شغل احراز کنند بحث اشتغال سازی مخصوص وزارت علوم نیست و تمام ارگان ها باید همکاری داشته باشند‌. آموزش های وزارت علوم ۲ دسته هستند که یکی آموزش های رسمی و دیگری آموزش های آزاد را در بر می گیرد. آموزش های دانشگاه پیام نور آزاد نیستند، بلکه رسمی هستند. 

حمایت از نخبگان در قالب بورس های علمی و تسهیل در فرایند جذب هیئت علمی 

عموعابدینی گفت: رتبه های کمتر از ۲۰۰ کنکور سراسری و المپیادی ها اگر از کنکور تا دوران کارشناسی سطح علمی را حفظ کنند مورد حمایت وزارت علوم قرار می گیرند و می توانند از بورس های تحصیلی در دوران تحصیل استفاده کنند و به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه ها و مراکز پژوهشی شوند. 

ارسال نظرات