ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۲۹۳۵
راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از ۲ دهه در دولت مردمی سیزدهم با هدف حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها محقق شد، این مهم منجر به اتفاقات مبارکی در دانشگاه‌های همدان شده است.
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳

به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا، با تشکیل هسته‌های فناور در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ایده‌ها تبدیل به نمونه‌های آزمایشگاهی شده و پس از ثبت اختراع تجاری سازی می‌شوند و با فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می‌گیرند و مدیریت می‌شوند.

راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور نیز در دستور کار بود، اما اجرایی نشد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن بر ایجاد این معاونت تاکید کرد و سرانجام سازمان امور اداری و استخدامی کشور آذر ۱۴۰۰ ضمن موافقت با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، نمودار چارت سازمانی جدید پیشنهادی وزارت علوم را برای این معاونت ابلاغ کرد و ششم آذر ۱۴۰۰ علی خیرالدین به سمت معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه منصوب شد.

تبیین معضل بیکاری به عنوان مساله اول کشور، حمایت از توسعه عدالت محور و استقرار زیست بوم نوآوری، اجتناب از موازی کاری با نهاد‌های نظام نوآوری، بسترسازی برای ارتقای شاخص‌های اشتغال زایی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های نوآفرین، تسهیل تبدیل علم به فناوری و ثروت از طریق تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری، افزایش سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری زیرساختی و فناورانه در زیست بوم نوآوری و طراحی ساز و کار‌های لازم برای جذب و نگه داشت نیروی انسانی متخصص، خبره و کارآمد در ارکان نظام نوآوری و فناوری از اهداف تشکیل این معاونت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: رویکرد دانشگاه بوعلی سینا در دولت سیزدهم به این سمت پیش رفته و با این هدف بوده که تمام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه به سمت پروژه‌های مساله محور و تقاضا محور پیش برود.

آرش قربانی گفت: ارتباط دانشگاه با ارگان‌ها و مراکز صنعتی در داخل استان بیشتر شده است و تفاهم نامه‌هایی نیز منعقد شده و در آن مشکلات و معضلات آن‌ها در قالب پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی حل و فصل می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد طرح‌های پژوهشی که با خارج از دانشگاه قرارداد بسته شده در سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح بوده که در سال گذشته به ۳۹ طرح رسیده و در سال‌جاری نیز تاکنون ۲۹ طرح قرارداد منعقد شده است.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۷ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱، ۹۱ میلیارد ریال و امسال تاکنون ۶۷ میلیارد ریال بابت قرارداد طرح‌های پژوهشی با خارج از دانشگاه با ارگان‌ها و مراکز و سازمان‌ها در داخل و خارج از استان بسته شده است.

قربانی افزود: اعضای هیات علمی دانشگاهی که مقالاتشان را مساله محور یا تقاضامحور کنند، به عنوان تشویق سالیانه آیین نامه پژوهانه اختصاص می‌یابد که طبق آن مطابق امتیاز‌هایی که ۲ سال قبل اعضای هیات علمی دریافت کردند مبلغی را برای اقدامات و کار‌های تحقیقاتی آن سال در اختیار عضو هیات علمی قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه بوعلی سینا پژوهانه متمم یا تشویقی تعریف شده که برای دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز به عنوان الگو قرار گرفته است.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: چشم انداز‌ها و اهداف دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، مساله محور و تقاضا محور کردن پژوهش‌ها و اهداف تعیین می‌شود و بر اساس آن آیین نامه مصوب شده که علاوه بر پژوهانه معمولی، این پژوهانه به افرادی که در زمینه‌های مورد نظر ما فعالیت دارند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

قربانی افزود: این اقدامات باید مرجعیت علمی داشته باشد و پژوهش‌های مساله محور حل معضلات جامعه را در بر بگیرد که آیین نامه بر این اساس طراحی و در دولت سیزدهم اجرایی شد که نتایج آن در ۲ تا سه سال آینده به ثمر می‌نشیند.

وی در خصوص همکاری پژوهشی دانشگاه با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها گفت: با دستگاه‌های استانی تفاهم‌نامه‌های قابل قبولی در قسمت‌های مختلف منعقد شده است به عنوان نمونه در صنایع تبدیلی کشاورزی با کارخانه سحر تفاهمنامه امضا شده است و نیز با دستگاه اجرایی متولی امور زیربنایی مانند مرکز تحقیقات کشاورزی تفاهم‌نامه منعقد شده است.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان از انعقاد قرارداد طرح‌های پژوهشی و تفاهم نامه با شرکت شهرک‌های صنعتی، نیروگاه مفتح، مرکز رسمی کارشناسان دادگستری و شهرداری در راستای حل معضلات و مشکلات جامعه خبر داد.

تحقق معاونت فناوری و نوآوری در دولت سیزدهم/ ۱۵ طرح پژوهشی همدان منجر به تولید شد

۱۵ طرح پژوهشی منجر به تولید خدمات شده است

قربانی افزود: حدود ۲۰ محصول صنعتی و نیمه صنعتی از طرح‌های پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا در سال‌های اخیر ایجاد شده و ۱۵ طرح توسعه و جامع استراتژیک از مجموعه این تفاهم نامه و طرح‌های پژوهشی منجر به تولید خدمات شده است.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه برای حل نیاز‌های جامعه و مشکلات آب و کشاورزی استان گفت: اولویت‌هایی برای دانشگاه طبق مطالبات وزارت کشور مشخص شده است و مطالبات وزارت علوم در بحث تصفیه پساب ها، استفاده از آب‌های نامتعارف بسته به عنوان محور تعریف شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: در حوزه آب ماموریت‌هایی بوده که مشخص و به وزارتخانه و استانداری اعلام کردیم همچنین با بنیاد ملی علم در سه محور کلی ماموریت‌ها را تعریف کردیم و پوشش دهی و مواد نوین و اتوماسیون تجهیزات کشاورزی، از اولویت‌هایی است که برای بنیاد ملی علم تعریف شده است.

قربانی افزود: هدف دانشگاه این است که بتوانیم تمامی پژوهش‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه را به سمت حل معضلات و مشکلات جامعه پیش ببریم.

وی یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم وزارت علوم برای اولین بار معاونت فناوری وزارتخانه را راه اندازی کرده و تحولات زیادی در بدنه وزارت علوم اتفاق افتاده، در بحث شرکت‌های دانش بنیان دانشجویان ما در پی تاسیس شرکت دانش بنیان و فناور هستند.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: یکی از ایراداتی که به وزارت علوم می‌گرفتند این بود که دانش آموختگان باسواد، اما در جامعه که وارد می‌شوند مهارت لازم را در رشته خود ندارند، برهمین اساس در برنامه هفتم توسعه تصویب شده که دانشگاه علوم مکلف شده که مهارت افزایی به دانشجویان را در دستور کار داشته باشد.

قربانی افزود: دانشجویان علوم پزشکی به راحتی در بیمارستان‌ها طرح می‌گذرانند، اما خروجی رشته‌های دانشجویان علوم مربوط به وزارتخانه‌های دیگری مانند صمت، نفت و کشاورزی است و نمی‌توان این ادارات مجبود کرد که دانشجو حتما بیاید دوره را بگذراند.

وی اظهار کرد: در تفاهم نامه با سیمان هگمتانه و نیروگاه مفتح مقرر شد که دانشجویان کارشناسی در آن محل برای کسب مهارت‌های لازم کارآموزی کنند و استقبال هم شده است تا همراه با یادگیری علم در رشته تخصصی توانایی استفاده از آن علم در جامعه را پیدا کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: بعد از راه اندازی این معاونت در دانشگاه با همکاری استانداری، دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان، دانشجویان در طرح دستیار فناوری شرکت کردند و حقوقی به آن‌ها داده می‌شود که آن‌ها به شرکت‌های پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی بروند و کار‌ها را بیاموزند و این اقدامات در راستای مهارت افزایی دانشجویان برای حل معضلات جامعه انجام شده است.

ارسال نظرات