بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۰۹۳
معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: صنعت نفت به عنوان بزرگترین صنعت دولتی و مادر در خوزستان که بیش از 70 درصد تولید ناخالص ملی استان به آن مربوط است کمتر از 3 درصد در اشتغال نقش دارد.
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱



به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد راضی جلالی معاون اقتصادی استاندار خوزستان صبح امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی به لحاظ بیکاری استان سوم کشور است البته اکنون این رتبه به ششم تغییر پیدا کرده اما از این وضعیت رضایت نداریم.

وی با بیان اینکه عمده صنایعی که در خوزستان وجود دارند دولتی، مادر و بالادست هستند، افزود: اینها صنایعی هستند که منابع و انرژی را مصرف و آن را به مواد خام و اولیه تبدیل و خوراک صنایع میان دست و پایین دست را تامین می‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه صنایع پایین دست در استان خوزستان توسعه لازم را پیدا نکرده‌اند، گفت: مواد تولید شده چه در صنعت نفت و چه در پتروشیمی به صورت خام از کشور صادر می‌شود.

راضی جلالی با تاکید بر اینکه از صنایع بالادست نباید انتظار اشتغالزایی داشته باشیم، بیان کرد: صنعت نفت به عنوان بزرگترین صنعت دولتی و مادر در خوزستان که بیش از 70 درصد تولید ناخالص ملی استان به آن مربوط است کمتر از 3درصد در اشتغال نقش دارد.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان چنانچه با همان ظرفیتی که درصنایع بالادست سرمایه‌گذاری می‌شود چنانچه در صنایع پایین دست سرمایه‌گذاری شود 10 برابر فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.

راضی جلالی افزود: اگر چه صنایع بالا دست خوراک صنایع پایین دست را تامین می‌کنند اما نباید فراموش کنیم توسعه صنایع پایین دست تولید و اشتغال را به دنبال دارد.

وی گفت: بسیاری از میادین نفتی توسعه پیدا کرده، به مجموعه‌های پتروشیمی اضافه شده و در بخش فولاد فازهای توسعه‌ای اجرا شد و نقش موثری را در تولید ایفا کردند، اما در تولید مواد اولیه و خام که اگر به مرحله پایین دست منتج نشود عملا فقط منابع ما را مصرف و تبعات زیست محیطی را برای استان به دنبال داشته و ارزآوری کمی برای کشور دارد.

تامین‌ ۲۰درصد اعتبارات طرح ۵۵۰ هکتاری از دولت

راضی جلالی با بیان اینکه طرح 550 هزارهکتاری مقام معظم رهبری بر اساس انتظارات رهبری پیشرفت نکرد، عنوان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان خوزستان مقرر شد پیش‌بینی‌هایی برای تامین بودجه فاز دوم اجرای این طرح انجام شود.

وی با اشاره به سهام شرکت نیشکر، افزود: 40 درصد نیشکر سهم بانک ملی، 40 درصد بانک صادرات و 20 درصد سهم دولت است که طبق مصوبات سفر رئیس جمهور مقرر شد 20 درصد سهم دولت معادل 30 هزار میلیارد تومان به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اختصاص پیدا کند.

خوزستان رتبه اول سرمایه‌گذاری

راضی جلالی با اشاره وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان خوزستان، بیان کرد: کشورهای خارجی تا زمانی که یک منطقه را امن را برای سرمایه‌گذاری تشخیص ندهند به هیچ عنوان برای سرمایه‌گذاری ورود نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه اول به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در کشور را دارد، افزود: یک سرمایه‌گذار خارجی به دنبال این است که هزینه تمام شده خود را به حداقل برساند تا بتواند رقابت پذیر باشد و بخشی از کاهش دادن هزینه‌های تمام شده به انرژی برمی‌گردد که در استان خوزستان انرژی‌های گاز، نفت، آب و برق وجود دارد.

راضی جلالی نزدیکی استان خوزستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارتباط دریایی ما را یک ظرفیت بزرگ اقتصادی برشمرد، و عنوان کرد: مرز خاکی ما با کشور عراق همچنین وجود منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی از جمله جاذبه‌هایی است که هزینه تمام شده محصول را بریا شرکت‌های خارجی به حداقل می‌رساند.

صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به خارج

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیاناز 84 شرکت به 146 شرکت در خوزستان افزایش پیدا کرده است، گفت: رشد این شرکت‌های به حدی است که محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.

راضی جلالی افزود: شرکت‌های دانش بنیان خوزستانی با هوشمندی موفق شدند با شرکت‌های برند خارجی ارتباط بگیرند به طوری که محصولات آن‌ها حتی به آمریکا صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: شرکت‌های نفت وگاز اروندان، توسعه نیشکر، فولادها، و ... قراردادهای خوبی با شرکت‌های دانش بنیان منعقد کردند که منتج به تولید محصولات بسیار با کیفیتی شده است که نیاز این شرکت‌ها را مرتفع می‌کنند.

آلودگی عامل مهاجرت از خوزستان

راضی جلالی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم ما در استان خوزستان پیوست‌های زیست محیطی است، گفت: طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه انجام شده مشخص شد آلودگی‌های زیست محیطی یکی عوامل مهم در مهاجرت مردم از استان است.

وی با تاکید بر اینکه همه صنایع ما چه جدید و چه قدیم باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، افزود: استان دیگر کشش آلایندگی‌ها را دیگر ندارد، سال گذشته تنها 60 تا 70 روز هوای سالم و پاک داشته و مابقی روزها درجات مختلفی از آلایندگی را تجربه کردیم.

راضی جلالی عنوان کرد: می‌توان آلایندگیهای صنایع را با فناوری و تکنوژی‌های جدید مدیریت و باید برای خروج صنایع از حریم شهر اقدام کنیم.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر