بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۳۳۲
وزیر کار در آیین رونمایی از ۱۲۴ طرح و پروژه متنوع؛
 وزیر کار در آیین رونمایی از ۱۲۴ طرح و پروژه متنوع در مجموعه هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی از برنامه این وزارتخانه برای افزایش بهره‌وری صندوق بازنشستگی کشوری گفت و تصریح کرد: بازتعریف زنجیره تولید یکی از مهمترین اقدامات این دولت بوده است.
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرنگار بازارکار سید صولت مرتضوی در آیین رونمایی از خدمات نوین و دستاوردهای ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری که امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران قطب‌بندی رایج قدرت‌ها را فرو ریخت و به عظمت خون شهدا در حال فراهم کردن بستر ظهور است.

وی در ادامه با اشاره به مرجعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی به عنوان مرجع افرادی محسوب می‌شود که سال‌ها تلاش کردند و برای کار و کشور خود زحمت کشیده اند. چشم امید این افراد اکنون به صندوق‌های بازنشستگی است.

مرتضوی با اشاره به مشکلات صندوق بازنشستگی در سال‌های اخیر اضافه کرد: در اغلب کشورها یکی از مشکلات اصلی کشورها صندوق های بازنشستگی است. در کشور ما در سال پایانی دولت دوازدهم بدهی‌ها و مطالبات انباشته در صندوق بازنشستگی وجود داشت. اگر توجهی به بودجه دهه نود داشته باشیم متوجه می‌شویم که معدل افزایش سنواتی کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. متاسفانه مجموع بودجه جاری کشور در سال آخر دولت دوازدهم ۱۲۶ درصد افزایش داشت. در هفت ماهه ای که دولت سیزدهم متصدی دولت شد با کسری شدید مواجه بود.

وی افزود: صندوق‌های کشوری و لشگری ما نزدیک به چهارصدهزار میلیارد تومان کسری منابع داشتند. در لایحه بودجه نیز به صورت صوری پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت اما اساسا صادرات ما با چالش جدی مواجه بود. هزینه‌های تعریف شده از قبل درآمد نفتی تامین نشد. حدود چهارصد همت کسری این صندوق‌ها بود و بدهی‌های انباشته صندوق تامین اجتماعی نیز به پانصد همت میرسید.

وزیر کار با اشاره به اقدامات این دولت در این زمینه گفت: وقتی این دولت روی کار آمد با استفاده از منابع مسدود شده و افزایش صادرات غیرنفتی توانست تا حدی این مشکلات را برطرف کند. بعضی اوقات خود من در مواجهه با بازنشستگان که مطالبه همسان‌سازی را دارند شرمنده می‌شوم و امیدوارم بتوانیم این مشکلات را نیز برطرف کنیم. امروز بالغ بر شش هزار بنگاه کوچک و بزرگ تعطیل و نیمه تعطیل به بهره‌برداری رسیده اند. بازتعریف زنجیره تولید یکی از مهمترین اقدامات این دولت بوده است.

وی تاکید کرد: من با افتخار در آینده نزدیک گزارش خواهم داد که سالی که مقام معظم رهبری به عنوان رشد تولید و مهار تورم انتخاب کرده اند سال موفقی خواهد بود و گزارش عملکرد آبرومندانه ای خواهد داشت. مرتضوی با تشریح اعتبارات این صندوق اظهار کرد: ماهانه بالغ بر ۲۲ همت برای حقوق و مستمری بازنشستگان پرداخت می‌شود. این آمار اما، تحلیل نشده که مشخص شود این منابع چگونه تامین شده است‌. بیست و نیم همت از این مقدار توسط منابع عمومی و دولت تامین می‌شود. تقریبا سالانه حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بابت حقوق و مستمری و بیمه بازنشستگان پرداخت می شود. حلقه مفقوده این موضوع عدم توجه به بهره‌وری است‌. در دو سال گذشته که از عمر این دولت می‌گذرد اقدامات زیادی انجام شده است و این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به بهره‌وری مناسب برسیم. ما باید بتوانیم وصولی خود از سرمایه عمومی را کمتر کنیم و با سرمایه‌گذاری مناسب این منابع را تامین کنیم.

وی در انتها تاکید کرد: دولت ما خود را مدیون بازنشستگان می‌داند. امسال نیز طرح چهل سی سی در دستور کار است تا بتوانیم این طرح را نیز در جهت رفع نیازهای بازنشستگان اجرا کنیم. تعهد زیادی در صنذوق بازنشستگی برای رفع مشکلات این قشر وجود دارد و من ایمان دارم که با این اراده می‌توان ب مشکلات غلبه کرد.انتهای پیام

ارسال نظرات