بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۳۶۴
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است، گفت: در این راستا، اولین شریک ما، خانواده‌ها هستند بنابراین رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.
رضامراد صحرایی  در نشست با معاونان و مدیران مناطق چهل‌گانه آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۲۱ بهمن‌ماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد، با تبریک دهه فجر، اظهار کرد: این سفر، تنها یک سفر کاری برای برگزاری جلسات نیست بلکه با هدف بازدید از اردوهای راهیان نور و پیشرفت انجام شده است و روز گذشته، به صورت پیوسته جلسات و بازدیدهای متعدد داشتیم.
آموزش و پرورش باید روی میز کار همه مسئولان قرار بگیرد
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت نقش معلمان، افزود: ما همواره باید مرور کنیم که چه نقشی در منطقه، شهر، استان و آینده کشور و انقلاب خود ایفا می‌کنیم. راهبرد کلان آموزش و پرورش که دائما باید آن را یادآوری کرد در دو عبارت خلاصه می‌شود؛ اول اینکه آموزش و پرورش باید در صدر تحول و گفتمان‌سازی قرار گیرد. هیچ تحولی رخ نمی‌دهد مگر اینکه بذر آن در آموزش و پرورش کاشته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار مدرسه قوی ایران قوی، گفت: اقتصاد، فرهنگ، جامعه و سیاست قوی نمی‌شود مگر در مدرسه، با مدرسه و از مدرسه باشد. امروز در حال جراحی‌های سختی در کشور هستیم و هیچ کدام نمی‌تواند موفق شود مگر اینکه در مدرسه شکل بگیرد بنابراین واقعا ایران قوی از مسیر مدرسه قوی عبور می‌کند.  
وی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در کسری بودجه، کسری ناشی از یارانه‌های پنهان و آشکار است، افزود: مدرسه و آموزش و پرورش باید روی میز کار همه مسئولان کشور قرار بگیرد. راز اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کمبود منابع بودجه نیست اگر چه این موضوع مهم است؛ اما راز دست نیافتن به اهداف سند، یکی نشدن ما از درون و برون است. نقش وزارتخانه‌های دیگر در آموزش و پرورش کم نیست اما به صورت جدا کار می‌کنند در حالی که در سند تحول بنیادین هدف این است که همگی با هم کار کنند.
صحرایی عنوان کرد: بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در بدو وقوع می‌توانند با یک فنجان آب خاموش شوند اما اگر آتش‌سوزی بزرگ شود دیگر به راحتی خاموش‌شدنی نیست. این مساله، مدیریت کنشگر فعال را نشان می‌دهد که پیش از وقوع اتفاق و در بدو وقوع آن باید تدبیر و اندیشه کرد. مدیریت فعال کنشگر نمی‌گذارد اتفاقی بیفتد و یا پیش از وقوع، آن را پیش‌بینی می‌کند.
وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش را به یک درخت تشبیه کنیم، ریشه آن کودکستان‌ها و دوره ابتدایی، تنه آن دوره متوسطه اول و میوه آن متوسطه دوم و دانشگاه است. هر چه توجه به بخش پایینی بیشتر باشد، بخش بالایی نیز نتیجه بهتری می‌دهد. پول را برای آسیب‌های اجتماعی و اشتغال بیکاران، هزینه می‌کنیم در حالی که این آسیب می‌توانست از دوره مدرسه رخ ندهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دومین راهبرد کلان آموزش و پرورش، گفت: اصل دوم، اصل و قانون توان است؛ اگر دستگاه‌های اجرایی بهترین کارکرد را داشته باشند اما دور از هم کار کنند، مادامی که دور از هم کار می‌کنند رویکردشان نقطه‌ای است اما اگر با هم و شبکه‌ای کار کنند به توان می‌رسند؛ دستگاه‌ها و سازمان‌های موفق به این شکل عمل می‌کنند.
رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد
وی عنوان‌کرد: راز بهره‌وری بخش خصوصی و بهره‌وری مدارس غیر دولتی به دلیل به هم پیوسته بودن اجزای آن است. اگر با هم کار کنیم به توان هم می‌رسیم. قانون پارکینسون این است که کارها به اندازه‌ای که وقت دارند، کش پیدا می‌کنند. یکی از تفاوت‌های بخش خصوصی و دولتی در این است؛ بخش خصوصی چون خود باید درآمدزایی کند، زمان را کم می‌کند.
صحرایی ادامه داد: باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است. در این راستا، اولین شریک ما، خانواده‌ها هستند بنابراین رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، استفاده از موبایل در کلاس درس ممنوع است زیرا اختلالگر یادگیری است، افزود: باید با هم و با اتحاد، دقیق و سریع آموزش و پرورش را روی سطح قرار دهیم. ماهیت کار آموزش و پرورش کاری جمعی و با مشارکت ذی‌نفعان است. خیلی‌ها به ما بد و بیراه گفتند اما این یک واقعیت است که کیفیت آموزش ما خوب نیست و پنهان کردن واقعیت، کمکی به حل مساله نمی‌کند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش استان خطاب به سرپرست آموزش و پرورش خوزستان، ادامه داد: در بحث شورای آموزش و پرورش اولویت شماره یک، تشکیل جلسه با حضور استاندار در محل اداره کل آموزش و پرورش استان است. بر اساس قانون، شورا قابل واگذاری نیست و باید با حضور و ریاست استاندار تشکیل شود. مسائل خود را در دستور کار قرار دهید که از جمله آن، توجه به آزمون‌های نهایی سال آینده است که یک بعد آن اجراییات است. تمام ظرفیت‌های خود را در این مسیر به کار بگیرید و همه نهادهای امنیتی، وزارت کشور، وزارت علوم، سازمان برنامه و... نیز در این زمینه تکلیف دارند.
وی بیان کرد: استان خوزستان اکنون در بحث آموزش در رتبه سی‌ام کشور است؛ این در حالی است که در یک ماه، ۱۰۰ آزمون اجرا می‌شود که در قبولی کنکور تاثیر دارد و بسیار مهم است. خنده‌دار است که خوزستان کمبود معلم دارد در حالی که در خوزستان، دانشگاه فرهنگیان وجود دارد. استان‌های دیگر نیز دانشگاه فرهنگیان خود را تقویت کرده‌اند.
انتقاد از استخدام معلم با سن بالا
صحرایی با انتقاد از استخدام معلمان با سن‌های بالا گفت: کار خوبی نیست که فرد در ۴۵ سالگی معلم شود اما این‌ها قانون است و ما نیز مکلف به اجرای قانون هستیم؛ اگرچه در ارزیابی، این مساله باید دیده می‌شد.
وی عنوان کرد: در حوزه امور تربیتی و مدرسه‌سازی در سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شوراهای آموزش و پرورش مصوب شد. درآمد سه درصد نیز مستقیما به حساب آموزش و پرورش می‌رود.
صحرایی با اشاره به اجرای طرح هر دانش‌آموز یک مهارت در حوزه تربیت بدنی، ادامه داد: طرح هر دانش آموز یک مهارت ورزشی، ابلاغ شده است. رشته‌هایی از جمله تنیس روی میز انتخاب شده‌اند و دانش‌آموز حتما باید یک مهارت را انتخاب کند و آموزش ببیند.
وی افزود: وضعیت استان خوزستان در سیاست متوازن، وضعیت خوبی است و بیش از ۴۰ درصد است اما موضوع تجهیزات هنرستان‌ها و هنرستان‌های جوار صنعت اهمیت دارد و البته سال‌ها است که در این حوزه مشکل وجود دارد. وقتی مشکل با راه حل‌های همیشگی حل نمی‌شود، باید به فکر تصمیمات جایگزین بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: استان‌های هرمزگان و یزد در شورای آموزش و پرورش خود راه‌حل‌هایی اندیشیده‌اند. به عنوان نمونه استان یزد، یک درصد درآمد به مبلغ یک هزار میلیارد تومان را برای هنرستان‌ها مصوب کرده است؛ شورای آموزش و پرورش چنین قدرتی دارد.
تمرکز سند تحول بنیادین روی ابتدایی و متوسطه اول
وی با اشاره به حوزه ابتدایی عنوان کرد: در دوره ابتدایی طرح شهید همت و طرح کاظمی‌آشتیانی برای آموزش معلمان در حال اجرا است که حتما باید با قوت ادامه داشته باشد و شیوه دیگر استان‌ها نیز باید در استان خوزستان اجرایی شود.
صحرایی گفت: به زودی سند تحول بنیادین به مدرسه می‌آید؛ تمرکز بیشتر در دوره ابتدایی و متوسطه اول است زیرا متوسطه دوم بیشتر مشغول آزمون‌ها است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در آموزش و پرورش بیان کرد: موضوع مردمی‌سازی بسیار اهمیت دارد. ظرفیت مردمی باید پای کار تربیت بیاید.
صدور سریع مجوز فروش در مولدسازی
وزیر آموزش و پرورش گفت: خوزستان در مولدسازی اصلا در شأن و جایگاه خود کار نکرده است؛ شهر مشهد بسته رونق ۳ هزار میلیارد تومانی آورده بود و اداره‌کل آموزش و پرورش و چند جای دیگر را نیز واگذار کردند. این همه مدرسه فرسوده وجود دارد که باید مولدسازی شوند اما در استان خوزستان در حوزه مولدسازی، کار چندانی انجام نشده است. با این حال مجوز فروش در مولدسازی سریعا صادر می‌شود.
وی یادآور شد: کارهای ترویجی، تبدیلی و تدوینی هزینه‌ای در بر دارند؛ در استان خوزستان که باب شیعه است، باید چهارشنبه‌های امام رضایی اجرا شود و صلوات خاصه امام رضا(ع) خوانده شود و یا یکشنبه‌های علوی و سه‌شنبه‌های مهدوی اجرا شود.  
استخدامی‌ها به اندازه نیاز آموزش و پرورش نیست
صحرایی گفت: مساله جدی دیگر، تشکیل اتاق وضعیت نیروی انسانی است که بسیار مهمی است. در تهران، اتاق وضعیت نیروی انسانی تشکیل شده است؛ مقدار نیروی استخدامی که به ما داده شده است، به اندازه نیاز ما نخواهد بود ضمن اینکه کشش  استخدامی کشور نیز بیشتر این این نیست.
تمام نیروهای مامور آموزش و پرورش فرا خوانده می‌شوند
وی افزود: سال آینده ۷۲ هزار استخدامی به جز دانشگاه فرهنگیان داریم و با احتساب فرهنگیان ۹۲ هزار نفر هستند و معادل نیروی انسانی چهار پنج وزارتخانه است. اما چه باید کرد؟ باید از ظرفیت قانونی استفاده کرد. در سال آینده تمام نیروهای مامور فراخوانده خواهند شد و هیچ کس جای دیگر مامور نخواهد شد؛ یا باید برود یا به آموزش و پرورش برمی‌گردد.
مدرسه غیرفعال، دروغ سازمانی است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدارس غیرفعال گفت: مدارسی وجود دارند که کد آن‌ها فعال است اما خود مدرسه غیرفعال است. کارهای صوری در فرهنگ سازمانی بسیاری از کشورها، گناه نابخشودنی است؛ در این سرزمین که ملک شیعه است و بنا به گفته امام صادق(ع) نیز مرز شیعه بودن و نبودن دروغ گفتن است، ابلاغ صوری یعنی دروغ گفتن سازمانی. در استان خوزستان، چند مدرسه وجود دارد که کسی در آن‌ها نیست اما کد فعال دارند؟  حتی وجود یک مورد به این صورت نیز زیاد است.
ممنوعیت به کارگیری نیروهای خریدخدمت از سال آینده
وی عنوان کرد: ضریب اشتغال مثبت معلمان باید به حداقل ۱.۴ تا ۱.۶ برسد. یعنی ۴۰ تا ۶۰ درصد معلمان باید اضافه‌تر کار کنند. سعی می‌کنیم حق‌التدریس را سه ماهه، دو ماهه و بعد ماهانه پرداخت کنیم. باید تمام روسای مناطق آموزش و پرورش، مدرسه به مدرسه بدانند چند نیرو دارند و واقعا چقدر کمبود نیرو دارند.
صحرایی گفت: دادن معلم به مدارس معارف وظیفه ما است؛ البته هر معلمی فقط می‌تواند ۵۰ درصد در مدارس خاص تدریس کند.
وی ادامه داد: از سال آینده، به کارگیری نیروی خریدخدمات ممنوع شده است و به همه خرید خدماتی‌های فعلی نیز می‌گوییم که امتحان بدهند(آزمون استخدامی) اما اینکه منتظر باشند بدون آزمون، استخدام شوند از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست.
میانگین نمرات دختران بهتر از پسران است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه آموزشی استان خوزستان گفت: متاسفانه در این سال‌ها همیشه رتبه استان خوزستان ضعیف بوده است. از زحمات مدیرکل قبلی تقدیر و تشکر می‌کنم؛ اتهامی به او وارد شد که روا نبود و وضعیت استان خوزستان از قبل هم این گونه بوده است.
وی بیان کرد: میانگین نمرات در کل کشور کاهش پیدا کرده است که یک دلیل آن امتحانات نهایی هماهنگ است که پیش از این، این گونه نبود. مانند کل کشور  در استان خوزستان نیز وضعیت دختران بهتر از پسرها است.
وی افزود: قبولی استان خوزستان در رشته تجربی در رتبه ۳۰، در ریاضی در رتبه ۲۸، در انسانی رتبه ۳۱ و در مجموع در شاخته نظری در رتبه ۳۰ است. وضعیت رشته علوم انسانی استان خوزستان فوق‌العاده ضعیف است و باید در این حوزه کار کرد.
صحرایی گفت: نمرات استعدادهای درخشان، واقعی‌تر است. در مدارس شاهد و شبانه‌روزی نیز کاهش نمرات محسوس است. پایین‌ترین افت نمرات در مدارس غیردولتی است زیرا نمرات غیرواقعی است. بهترین رتبه استان خوزستان در استعداد درخشان در دزفول، ماهشهر و اهواز است. در نمونه دولتی‌ها اهواز بهترین وضعیت را دارد. بهترین رتبه مدارس عادی خوزستان در کل کشور، شهرستان‌های زیدون و هفتکل هستند که در رتبه ۲۲۲ قرار دارند.
وی یادآور شد: میزان قدرت یک زنجیر به میزان قدرت ضعیف‌ترین حلقه زنجیر است؛ در مدیریت هر چه بیشتر روی بخش ضعیف کار شود قدرت کل مجموعه افزایش می‌یابد بنابراین باید مدیرکل استان خوزستان روی بخش‌های ضعیف کار کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: میانگین استان خوزستان میان ناحیه یک و ناحیه دو اهواز است. بهترین درصد قبول مربوط به گتوند و ناحیه ۴ اهواز و بدترین درصد قبولی مربوط به حمیدیه و هویزه است. تمام میانگین نمرات استان خوزستان در همه دروس علوم ریاضی، تجربی و انسانی از میانگین کشوری پایین‌تر است؛ البته گروه معارف کمی نزدیک به میانگین است.
وی بیان کرد: وقتی انحراف نمره داخلی و نهایی زیاد باشد، یعنی نمرات واقعی نیستند. دزفول ۶.۹ انحراف نمره و حمیدیه نیز ۱۱.۴ انحراف دارد. این نمرات واقعی نیست اما چرا این گونه می شود؟ گاهی به خاطر مدیران مدارس است. ۱۱.۴ انحراف نمره داخلی نسبت به نمره نهایی نسبت به نهایی اوج مسئولیت‌ناپذیری و بی‌توجهی به اهداف یادگیری است.
وی عنوان کرد: انتظار این است که استان خوزستان به جایگاه واقعی خود در آموزش و پرورش برسد؛ استعدادهای بی‌نظیر ملی ما از این مدارس برخاسته‌اند بنابراین نباید این اتفاق برای استان خوزستان رخ بدهد و  این کار شما است که وضعیت را بهبود ببخشید.
امتحانات نهایی دانش‌آموز را به دانشگاه می‌برند
صحرایی گفت: خوشبختانه برگزاری امتحانات نهایی، راه بچه‌های مناطق محروم را به دانشگاه‌ها هموار کرده است. امروز امتحانات نهایی هستند که دانش‌آموز را به دانشگاه می‌برند. در سال‌های گذشته، کلاس‌های کنکوری و موسسات و معلمان کنکوری که در دست قشر کوچکی بود باعث می‌شد دانش‌آموز به دانشگاه برود و مدرسه محوریت خود را از دست داده بود.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر