اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۴۲۵
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم با اشاره به اینکه استعلام مدارک تحصیلی از سایت وزارت علوم راه مطمئن اثبات اصالت مدارک تحصیلی است؛ گفت: درحال‌حاضر سامانه‌ای که برای استعلام مدرک وجود دارد، سامانه‌ای چندلایه، پیچیده و غیرقابل‌نفوذ است که چند بزنگاه دقیق دارد.
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

به گزارش بازارکار به نقل از اعتماد، حامد کرمی گفت : استعلام مدرک جعلی امکان‌پذیر نیست. تنها مرجع استعلام مدرک، سامانه استعلام سازمان امور دانشجویان است که لینک آن در سایت وزارت علوم قرار داد  و هر کدی، برای هر مدرکی با تمام مقاطع تحصیلی و نحوه ورود به آموزش عالی، تماما ثبت و ضبط شده و قابل‌پیگیری است. بنابراین تقریبا محال است فردی بتواند یک دانشگاه، سازمان سنجش، سازمان دانشجویان، دانشگاه معین مادر استان و وزارت علوم را به خط بکند تا بتواند برای مدرک جعلی که صادر کرده، استعلام مورد تایید بگیرد. یعنی اصلا به این شکل نیست که فروشندگان مدرک بتوانند با یک فرد در یک سازمان هماهنگ کرده و بتواند مرتکب این خطا شود. چون همان‌طور که گفتم این روند، چندلایه است و امکان هماهنگ‌کردن تمام بخش‌ها، نزدیک به صفر است.»
استعلام مدرک جعلی از طریق سامانه‌های وزارت علوم، امکان‌پذیر نیست
وی افزود: «تمام ادعای استعلامی که از طرف فروشندگان مدرک تحصیلی مطرح می‌شود، غیرواقعی است و تحت هیچ شرایطی استعلام مدرک جعلی از طریق سامانه‌های وزارت علوم، امکان‌پذیر نیست. در مواردی این افراد سودجو، برای جلب اطمینان خریدار، سایت‌هایی شبیه به سایت استعلام مدرک وزارت علوم ساخته‌اند که در آنجا کیوآرکد و مدرک قابل‌مشاهده است. با اینکه کاملا مشابه سایت‌های موردتایید وزارت علوم است، اما اصالت و وجهه قانونی ندارد. این اقدام درست شبیه همان طرح شکایاتی است که هر روز برای بسیاری از ما پیامک می‌شود و باوجود تاکیدات زیاد پلیس فتا و قوه قضاییه درخصوص پیامک‌های کلاهبرداری ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، متاسفانه باز هم تعدادی از همشهریان در دام این‌گونه پیامک‌ها می‌افتند. در این مورد باید گفت که ضرورت دارد مردم هوشمندانه رفتار کنند و بدانند این ادعای استعلام مدرک اصلا حقیقت ندارد و سربزنگاه استعلام از وزارت علوم، حتما تقلبی‌بودن آن مشخص خواهد شد. یعنی شاید در قدم اول یک مدرکی شبیه مدرک اصلی، با کد صحت و کیوآرکد به خریدار تحویل داده شود، اما با اولین استعلام رسمی در جایی که مدرک ارایه شده است، جعلی‌بودن آن مشخص خواهد شد.»
اضافه شدن دانشگاه آزاد اسلامی  سامانه استعلام در دست اقدام است 
هرچند که هنوز این سامانه به‌طور کامل یکپارچه نشده و همه ورودی‌های این سامانه ازجمله موارد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی دراختیار وزارت علوم نیست، اما به‌ گفته کرمی، در راستای یکپارچه‌سازی سامانه تایید مدرک دانش‌آموختگان، پیشرفت‌های قابل‌توجهی صورت گرفته است. او در این مورد می‌گوید: «درحال‌حاضر حوزه علمیه هم به سامانه استعلام مدرک وصل شده و دانشگاه آزاد هم به همین سامانه متصل خواهد شد. یعنی یکپارچگی دقیقی در بحث آموزش عالی در کشور اتفاق افتاده تا یک مرجع بتواند پاسخگو بوده و جلوی هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان گرفته شود.
کرمی افزود:  در این موضوع به آگاهی و هوشیاری مردم هم نیاز داریم. آموزش عالی به ‌قدری گسترش پیدا کرده که هر فردی به‌راحتی می‌تواند در آزمون هر دانشگاهی شرکت کرده و ادامه تحصیل دهد و نیازی به افتادن در دام این کلاهبرداری‌ها نیست.» 
مجازات جعل مدرک تحصیلی 
براساس ماده 527 قانون مجازات اسلامی، هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا تاییدیه یا ریزنمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی‌بودن، آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد. در صورتی که مرتکب، یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد یا به‌ نحوی از انحا در جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. 
لینک ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی 
https://estelam.msrt.ir
 

ارسال نظرات