تازه ها
به گزارش بازارکار؛ اقبال شاکری نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران در نشست تخصصی چالشهای توسعه حملونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی با اشاره به فرصتهای مشترک با کشورهای همسایه را در ایجاد کریدورهای استراتژیک و محرک پیشرفت متوازن اقتصادی گفت: حمل هر ۱۰۰ تن بار ۱۰ شغل مستقیم و حدود ۵۰ شغل غیرمستقیم ایجاد میکند و این امر موجب افزایش درآمد و کاهش مشکلات اجتماعی در کشورهای این مسیر خواهد شد.
شاکری با بیان اینکه دو کشور متخاصم آمریکا و رژیم منحوس اسرائیل از تحقق این امور و تقویت قدرت و جایگاه ایران در مبادلات اقتصادی جدید جهانی که حتما متاثر از این ارتباطات اقتصادی بین کشورهای دیگر و بخصوص ایران، چین، روسیه و پاکستان و هند خواهد شد، نگرانند، اظهار کرد: این کشورها به روشهای مختلف و حتی دادن امتیاز به کشورهای دیگر بدنبال ایجاد مسیر های جایگزین برای این راه های اقتصادی و بهینه هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در ماده 57 برنامه هفتم پیگیری شد، مدیریت ترانزیت و لجستیک بین المللی با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشورها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره های ارزش منطقه ای و فرامنطقه ای براساس مزیتهای نسبی مناطق مختلف کشور و مزیتهای اقتصادی جدید ایران است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد ستاد ملی ترانزیت بهعنوان هماهنگکننده و مسؤول این حوزه با تغییر سطح ریاست ستاد ، از وزارت راه و شهرسازی به رئیس جمهور ارتقا داده شد، گفت: همچنین، به منظور اطمینان از حرکت دولت بر اساس یک برنامه عملیاتی مشخص و الزام آور ، مقرر گردید طی مدت یکسال نسبت به تهیه و تصویب «سند برنامه ملی ترانزیت» اقدام گردد.
وی تصریح کرد: این سند شامل طراحی ابتکار عمل های چند جانبه منطقه ای و بین المللی و تعیین اولویت های توسعه راهگذرهای (کریدورهای) ترانزیتی با هدفگذاری کمی حداقل 40 میلیون تن ترانزیت سالانه کالا از ایران برای افق 5 ساله است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در مصوبات بودجه 1403 با تلاش نمایندگان، وزارت راه و شهرسازی مکلف گردید با همکاری وزارتخانههای کشور، نفت و صنعت، معدن و تجارت برنامه بازسازی حداقل (۵۰) لوکوموتیو متوقف با عمر ۲۵ سال، تامین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو (اعم از نو و کارکرده)، ۳۰۰ واگن مسافری اعم از نو و کارکرده، (۲۰.۰۰۰) کشنده (اعم از نو و کارکرده) و حداقل ( ۱۰.۰۰۰) اتوبوس و مینی بوس (اعم از نو و کارکرده) در سال 1403 را با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده، تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.: سند برنامه ملی ترانزیت شامل طراحی ابتکار عمل های چند جانبه منطقه ای و بین المللی و تعیین اولویت های توسعه راهگذرهای (کریدورهای) ترانزیتی با هدفگذاری کمی حداقل 40 میلیون تن ترانزیت سالانه کالا از ایران برای افق 5 ساله است.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات