ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۷۷۷
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی آموزش عالی در بخش‌های مختلف مدنظر است که یکی از بخش‌های آن رشته‌هایی است که دانش آموختگان آن بازار کار ندارند یا رشته‌هایی که خیلی قدیمی هستند و نیاز به بازآرایی و تغییر سرفصل دارد.
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آمایش آموزش عالی را وظیفه وزارت علوم دانست و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث ساماندهی و آمایش آموزش عالی یکی از وظایف وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و آموزش پزشکی است.

وی با اشاره به رشته‌هایی که بازار کار ندارند افزود: ساماندهی آموزش عالی در بخش‌های مختلف مدنظر است که یکی از بخش‌های آن رشته‌هایی است که دانش آموختگان آن بازار کار ندارند یا رشته‌هایی که خیلی قدیمی هستند و نیاز به بازآرایی و تغییر سرفصل دارد همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که تعداد دانشجو بالایی ندارد و فضا‌های آموزشی و امکاناتی که بلا استفاده است در دستور کار است.

زلفی گل در ادامه با تاکید بر توسعه آموزش عالی مطرح کرد: اگر قرار رشته‌ای جدیدا توسعه پیدا کند و ایجاد شود باید بر اساس مزیت‌های نسبی هر منطقه باشد. رشته‌های موازی و تکراری در هر استان شکل نگیرد. ما آمدیم کارگروه آمایش آموزش عالی را در همه استان‌ها تاسیس کردیم. رئیس آن را بسته به اینکه استاندار آنجا اگر عضو هیئت علمی بود، اولویت را گذاشتیم که استاندار مسئول کارگروه شود. ولی اگر شرایط به گونه‌ای دیگر بود، بایستی رئیس دانشگاه معین استان و بزرگترین دانشگاه کشور را مسئول کارگروه قرار دهیم. اعضای این کارگروه تمامی روسای دانشگاه‌های مستقر در آن استان هستند. توسعه جدید بایستی بیاید در این کارگروه مستقر شود، دلیلش هم این است که ما نمی‌خواهیم رشته‌های تکراری و موازی ایجاد شود.

وی آمایش آموزش عالی را کار دشوار دانست و گفت: رشته‌ای در استان وجود دارد که در حال انجام کارش است، اگرنیاز به تعداد دانشجوی بیشتری دارد، باید تعداد دانشجو را افزایش دهیم و رشته جدید ایجاد نکنیم؛ امکانات را در استان پخش نکنیم واگر رشته‌هایی طرفدار ندارد و میزان پذیرش در آن رشته‌ها کم است، حذف و یا جایگزین کنیم. آمایش آموزش عالی کار راحتی نیست، چون ما استادی را که استخدام کردیم، چهل سال برای او برنامه ریزی کردیم اگر این رشته را حذف کنیم، عضو هیئت علمی کجا مشغول به کار شود؟ آیا امکانش است از شهری به شهر دیگر مهاجرت کند؟ بنابراین کار راحتی نیست.

وی افزود: ضمن اینکه شما اگر بخواهید یک مرکز آموزشی را حذف و یا ادغام کنید، مقاومت‌های محلی وجود دارد و بالاخره نماینده شهر، فرماندار شهر، امام جمعه شهر، رئیس شورای اسلامی شهر و مردم آن منطقه در این تصمیم گیری باید در نظر گرفته شوند؛ بنابراین کار ساده‌ای نیست.

وزیر علوم از حذف رشته‌های کم طرفدار خبر داد و بیان کرد: با همکاری و رایزنی که شده، ما سعی کردیم آن رشته‌هایی را که میزان پذیرش آن کم است و به دولت هزینه تحمیل می‌کند را حذف کنیم. تعداد قابل توجهی رشته را سال گذشته با این ویژگی‌ها حذف کردیم. همچنین یک سری از مراکز آموزش عالی را ادغام کرده و یا ادغام می‌کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک مرکز آموزش عالی داریم که پذیرش دانشجو برای آن به اندازه کافی نیست، آن را در مرکز آموزش عالی و یا دانشگاهی که در آنجا وجود دارد و نیاز به این امکانات آموزش عالی دارد را با موافقت مسئولین شهر، استاندار منطقه و تصویب کارگروه منطقه با هم ادغام می‌کنیم. تمام تلاشمان این است که تا آنجایی که امکان دارد آموزش عالی را مدیریت کنیم و بهره‌وری در آموزش عالی را بالا ببریم.

ارسال نظرات