بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۰۵۷
بنیان گذار خانه خلاق آفتاب اصفهان گفت: در دنیا ۶۲۵ نوع صنایع دستی وجود دارد. سال گذشته گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا بالغ بر ۷۲۲ میلیارد دلار بوده و ما با داشتن نزدیک به ۲۹۵ نوع صنایع دستی تنها سهم ۳۰۰ میلیون دلاری داشتیم. بنیان گذار خانه خلاق آفتاب اصفهان گفت: در دنیا ۶۲۵ نوع صنایع دستی وجود دارد. سال گذشته گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا بالغ بر ۷۲۲ میلیارد دلار بوده و ما با داشتن نزدیک به ۲۹۵ نوع صنایع دستی تنها سهم ۳۰۰ میلیون دلاری داشتیم.
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

به گزارش بازارکار به نقل از برنا؛ خبرنگاران حاضر در تور رسانه‌ای چهار روزه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سفر به استان اصفهان ضمن شرکت در رویداد جایزه ملی نکست با حضور در واحد‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب از دستاورد‌های دانش بنیان و کلان پروژه‌های حوزه فناوری و نوآوری بازدید کردند؛ که یکی از آن‌ها خانه خلاق آفتاب بود.

خانه خلاق آفتاب باهدف ایجاد بستر مناسب برای رشد کسب‌وکار‌های خلاقانه و نوآور به‌خصوص درزمینه صنایع‌دستی و گردشگری و کمک به توسعه اقتصاد خلاق زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق از فروردین ۱۴۰۰ در اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی، شروع به فعالیت کرد.

آنچه دیگران میخوانند
رفع ۹ چالش فناورانه حوزه گردشگری با رویکرد فناوری‌های نوین و توسعه صنایع خلاق این عرصه
اصفهان مرکز اولین‌ها در حوزه فناوری
آئین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی تصویب شد

ستار کیان‌پور بنیان‌گذارعنوان کرد: این خانه به‌عنوان یکی از اولین خانه‌های خلاق مطرح شده در کشور از سالیان گذشته تلاش کرده در حوزه کارآفرینی، اشتغال و کارآفرینی خروجی خوبی داشته باشد.

وی گفت: بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد حضرت امام، وزارت ورزش و جوانان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همه دستگاه‌ها درگیر کار شدند، اما متاسفانه خروجی لازم را نداشت و رویه‌ای که در پیش گرفته بودند در قالب تسهیلات اعطا می‌شد و نمی‌توانستند کار را جلو ببرند، اما خروجی آن یک جامعه بیکار شد. بزرگترین چالش این زنجیره عدم وجود یک مغزافزار بود؛ یک مجموعه که جزیره‌های جدا از هم را به هم وصل و دانش و تجربه رابه هم ممزوج کند و یک زنجیره ذی‌نفعان شکل بدهد.

کیان پور ادامه داد: فلسفه تشکیل خانه‌های خلاق در ابتدا این بود که در حوزه توسعه کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک مغزافزار ورود کند و زنجیره ذی‌نفعان که حلقه اصلی گمشده پلن‌های کارآفرینی قبلی بود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در ابتدا قراربود خانه‌های خلاق خدمات پارک علم و فناوری را ارائه دهند. بزرگ‌ترین چالش پارک‌ها در حال حاضر حوزه فروش است خانه‌های خلاق که بیشتر جنبه خصوصی دارند در حوزه فروش و مارکتینگ کار کنند. در پارک‌ها وقتی فرآیند جذب شکل می‌گیرد و مجموعه دانش‌بنیان کارش را راه می‌اندازد از جایی به بعد کاری با آن ندارد و اکثر بچه‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان کار می‌کنند افراد فنی و خوبی هستند، اما به ادبیات بازار آگاه نیستند.

وی ادامه داد: یکی از رسالت‌هایی که برای خانه‌های خلاق تعریف شد حوزه فروش بود تا از لحاظ اقتصادی بتواند با تیم‌ها و مجموعه‌های مختلف مالی شراکت کند و زنجیره فروش را شکل دهد. ما هم ناگزیر از این پروتکل‌ها مجموعه مان را راه اندازی کردیم. اعلام کردیم خانه خلاق را به عنوان یک مغزافزار داشته باشیم و از آنجایی که بالغ بر ۷۵ درصد اشتغال خانگی در حوزه صنایع دستی است و از نظر درامدی زودبازده‌ترین هنر در کسب و کارهاست به این موضوع متمرکز شدیم. البته مناسب‌ترین حتی نسبت به صنعت برای ایجاد هر شغل نزدیک یک میلیارد نیاز است، اما در صنایع دستی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌توان شغلی را ایجاد کرد.

طراحی برنامه‌ای برای افزایش سهم صنایع دستی ایران

به گفته وی، در دنیا ۶۲۵ نوع صنایع دستی وجود دارد که ایران با ۲۹۵ نوع تقریبا نصف صنایع دستی دنیا را در اختیار دارد. سال گذشته گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا بالغ بر ۷۲۲ میلیارد دلار بوده و ما با داشتن نزدیک به ۲۹۵ نوع صنایع دستی سهم ۳۰۰ میلیون دلاری داشتیم.

وی تصریح کرد: ما توانستیم در این خانه خلاق، طرحی به نام پلتفرم فیروزه را آماده کنیم که شامل یک برنامه ۱۸۳۵ روزه برای صنایع دستی می‌شود؛ اگر این برنامه را انجام بدهیم می‌توانیم به سمت یک سوم و یک دوم سهم مان از بازار برسیم.

جایزه بین المللی دست خلاق

کیان پور در رابطه با جایزه بین المللی دست خلاق گفت: با همکاری دستگاه‌های دولتی تیرماه سال ۱۴۰۰ جایزه بین‌المللی «دست خلاق» را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم که به اسکار صنایع دستی جهان معروف شد. برای اولین بار در حوزه‌هایی که مزیت داشتیم (بیش از۲۰ رشته) مسابقه‌ای در کلاس جهانی برگزار کردیم در بدترین شرایط کرونا و تغییر دولت‌ها بود خوشبختانه بالغ بر ۶۲۵۰ اثر به این جشنواره داده شد که آنجا فهمیدیم چه ظرفیت بزرگی داریم که مغفول مانده است. مسابقه طراحی خلاقانه، بسته بندی، لباس و دیگر مسابقات را گذاشتیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور برای اینکه انگیزه ایجاد شود به نفرات برتر ۲۰ میلیون تومان جایزه دادیم، ۵۲ جایزه ۲۰ میلیون تومانی به افراد برتر دادیم که انگیزه ایجاد شود و کار خوب و حرفه‌ای شکل بگیرد. این دیتا‌ها جمع آوری شد، در حوزه فرش، لباس مسابقات برگزار کردیم که خوشبختانه این اطلاعات باعث شد برنامه ما به سمت برنامه جامع، هوشمند و سنجش پذیر سوق بدهیم و سنج پذیری را در آن بگذاریم.

طرح شناسنامه دار کردن صنایع دستی ایران

وی با بیان اینکه برآورد برگزاری مسابقات مختلف نشان داد که محصولات ما در حوزه طراحی واقعا ضعیف هستند و همان قالب و طرح‌های قدیمی را دارند، گفت: دومین موضوعی که به عنوان یکی از کار‌های مهم پیش‌بینی کردیم شناسنامه دار کردن صنایع دستی ایران است. خوشبختانه این پروژه را انجام دادیم، با وجود این قدمت طولانی، صنایع دستی ما شناسنامه و هویت نداشت. هم طراح و هم تنها مجری این طرح بودیم که در سه سطح آثار فاخر، اثر صادراتی و آثار تجاری این کار را انجام می‌دهیم.

وی توضیح داد: یک شناسنامه با QR کد ۱۶ رقمی که کاغذش از جنس کاغذ‌های ضد جعل پاسپورت است و تمام آیتم‌ها را دارد جا دارد.

شناسنامه دار کردن خوراک‌های ایرانی

وی تصریح کرد: در دنیا سه مکتب اصلی خوراک داریم، چین، رومی و ایرانی. در ایران بالغ بر ۸۵۰۰ خوراک داریم، اما نتوانستیم از این ظرفیت تاریخی و تمدنی هم در حوزه اشتغال وکارآفرینی کار کنیم. برای اولین بار شناسنامه دار کردن خوراک‌های ایرانی را شروع کردیم که هم اکنون نزدیک ۵۱۶ نفر به صورت داوطلبانه با مجموعه ما در سراسر کشور همکاری می‌کنند تا ثبت خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی را داشته باشیم.

وی گفت: شعار ما هم این است که همان طور که فردوسی زبان فارسی را حفظ کرد وظیفه ما نیز این است که خوراک ایرانی را حفظ کنیم که اقدامات این موضوع در حال انجام است.

توسعه خانه خلاق با کمک بازرگانی

وی توضیح داد: در حوزه بازرگانی و توسعه کار جدیدی را شش ماه است با همکاری اتاق بازرگانی کردستان شروع کردیم. کردستان یک استان خاص هم از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص است. این استان را از این جهت انتخاب کردیم، چون معتقدیم هیچ غیرممکنی وجود ندارد. اگر نگاهمان مثبت باشد می‌توان ایجاد ظرفیت کرد.

به گفته وی، این مجموعه یک کار مشترک در کردستان با اتاق بازرگانی در قالب بنیاد توسعه و پیشرفت کردستان شروع کرده است، این یک کار مشترک با دستگاه دولتی است. در حال حاضر کمیته زنان کارآفرین کردستان تشکیل و تاکنون از ۱۲۰ نفر بانوان کردستانی هم دعوت به همکاری شده است.

وی ادامه داد: به دنبال رایزنی و درگاه‌های فروش بودیم، در اتریش کار خوبی انجام دادیم؛ اکنون هم در حال برنامه‌ریزی هستیم که در عمان مجموعه‌ای را راه اندازی کنیم و بتوانیم زنجیره ذی نفعان را در حوزه صادرات داشته باشیم.

وی درباره فعالیت در عمان گفت: قرار است خانه خلاقی در عمان داشته باشیم. این فعالیت با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ستاد فناوری‌های نرم انجام خواهد شد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر