بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۱۱۲
برگزاری کارگاه ارزیابی مشارکتی طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی در اردبیل
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: جهاددانشگاهی نگاه ویژه‌ای به توانمندسازی بانوان روستایی و ارتقای آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی دارد.
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، حسام رسولی با بیان این مطلب در کارگاه ارزیابی مشارکتی بانوان در رسته خیاطی طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی که در راستای شناسایی مسائل و مشکلات بانوان و کارآفرینان این حوزه  و به همت تسهیل‌گران بنیاد مسکن استان و مشاوره پژوهشکده سوانح طبیعی در مسجد عباسیه روستای بودالالو هیر برگزار شد، افزود: توانمندسازی، فرآیندی است که طی آن زنان روستایی از نیازها و خواسته‌های خود آگاه شده و انگیزه دستیابی به هدف را در خود تقویت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از پژوهشگران بر این عقیده هستند که توانمندسازی زنان نمی‌تواند تنها محدود به عوامل اقتصادی، محیطی، زیر‌بنایی، فیزیکی و اطلاعاتی، آموزشی و ترویجی باشد بلکه عامل دیگری به نام سرمایه اجتماعی و فرهنگی هم بر این فرآیند مؤثر است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه، با وجود این‌که زنان در اجتماعات روستایی نقش حیاتی ایفا میکنند اما توانایی آنان به میزان بسیار کمتری ارزش‌گذاری می شود، تصریح کرد: شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان روستایی که تقریبا نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می‌دهند، می‌تواند در افزایش توانمندی آنان مؤثر واقع شود.

رسولی ضمن قدردانی از همکاری صمیمانه دستگاه‌های اجرایی به خصوص دفتر امور زنان و خانواده استانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و فعالیت عوامل اجرایی مشاور آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی بنیاد مسکن در اجرای برنامه های آموزشی و مهارتی روستائیان گفت: انجام کار تیمی در قالب ایجاد و شکل گیری تعاونی های اشتغال و کار آفرینی، اتصال به شبکه و زنجیره‌های اشتغال و پایدارسازی مشاغل ایجاد شده از مهمترین اولویت ها و اهداف فعالیت های جهاددانشگاهی در این حوزه است.

  • مشارکت زنان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ضرورت دارد

در این کارگاه، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل به اهمیت سهم زنان روستایی به عنوان بخشی از نیروی انسانی جامعه در فعالیتهای خانه و بیرون از آن اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه زنان هم در منزل و هم در بیرون از آن، مشغول انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌باشند، شایسته است سهم آنان به طور دقیق در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه تعیین گردد.

افسانه جهانی با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در حوزه  آموزش و توانمندسازی زنان روستایی افزود: یکی از اهداف اجرای این برنامه ها، آموزش مهارت و هنر در راستای ایجاد نشاط و امید آفرینی در خانواده‌ها است.

وی ایجاد گفتمان و هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی استان برای بهبود ارائه خدمات و حل مشکلات را خواستار شد و با اشاره به رهنمود های مقام معظم رهبری و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، یکی از نقش‌های مهم و اصلی خانواده ها را تشویق به امر ازدواج و فرزندآوری دانست و همه خانواده ها را به مشارکت سیاسی و اجتماعی دعوت کرد.

 

  • بنیاد مسکن آماده صدور مجوز و حمایت از مشاغل بانوان روستایی است

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اردبیل نیز در این کارگاه گفت: در برنامه ریزیهای روستایی، توجه به فعالیت‌های کارآفرینی زنان و زمینه‌های کاهش فقر در روستاها ضرورت دارد و این امر گامی به سوی توسعه روستایی می‌باشد.

فیروز مهدیزاده با بیان اینکه ایجاد سرمایه اجتماعی، افزایش آگاهی، ظرفیت‌سازی، احساس پیشرفت و بهبود توان حل‌مسأله، زنان روستایی را توانمند می‌کند تا در جامعه مشارکت بیشتری داشته باشند، ادامه داد: اشتغال، فرصت مناسبی برای ورود زنان روستایی به عرصه کسب و کار است تا به تأمین معیشت خانواده و کاهش فقر کمک کنند.

در پایان این کارگاه که با حضور مهندس وثوقی، مشاور علمی پژوهشکده سوانح طبیعی و خانم دکتر مقیمی‌نژاد، کارشناس پژوهشی و ستادی پژوهشکده سوانح طبیعی و اعضای تیم تسهیلگری این طرح و کارشناسان فعال این حوزه و بانوان کارآفرین و فراگیر روستاهای بخش هیر برگزار شد ضمن تقدیر از زحمات مسئولین و عوامل اجرایی برگزاری این کارگاه، به فراگیرانی که دوره آموزشی «آشنایی با الگوسازی و دوخت عمومی» را گذرانده و نمره قبولی را کسب نموده بودند از طرف معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، گواهی‌نامه مهارتی اهدا گردید.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر