ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۴۱۷۵
در نهمین جلسه «کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال» اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر ضرورت تدوین سند جامع کشاورزی هوشمند در استان به منظور افزایش بهره‌وری در این بخش تاکید شد.
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس این کمیسیون با تاکید بر اهمیت جایگزینی آبیاری مدرن با آبیاری سنتی یادآور شد: قطعا هوشمندسازی کشاورزی به افزایش بهره‌وری در حوزه آب و افزایش تولید کمک می‌کند. در تلاشیم با همکاری کمیسیون‌های اقتصاد کلان، کشاورزی، آب و صادرات اتاق مشهد در این حوزه رویدادی در سال آینده برگزار کنیم. از این رو باید نیازها را شناسایی کرده و در اولویت قرار دهیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به توسعه کشت گلخانه‌ای گفت: ما باید در حوزه کشاورزی در وهله نخست تراز آب را بهبود بخشیده و اضافه برداشت را با سرمایه‌گذاری و تزریق دانش و سرمایه اصلاح کنیم. همچنین، تراز تجاری و محیط زیست نیز باید در این حوزه مثبت شوند.

شریعتی مقدم یادآور شد: در کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، پروژه مشترکی را با کمیسیون‌های تخصصی اقتصاد کلان، آب و کشاورزی طرح می‌کنیم تا نیازهای فناورانه به جهت افزایش بهره‌وری را در آن، مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

شریعتی مقدم با بیان اینکه باید از طریق الگوسازی، از کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی تجاری و هوشمند حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: می‌توان از طریق شناسایی و احصا فرصت‌های موجود، به نحو مطلوب‌تری در این حوزه عمل کرد. لذا بایستی طی برگزاری جلسه‌ای با مسئولین، پتانسیل‌های ملی و استانی و حتی بین‌المللی در عرصه کشاورزی شناسایی شود تا به نحو احسن از این ظرفیت‌ها استفاده گردد.

نگاهی به چالش‌های پیش روی کشاورزی هوشمند در ایران 

در ادامه، «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی کامل تکنولوژی هوش مصنوعی در زمین‌های کشاورزی هزینه‌های زیادی به دنبال دارد. دسترسی به اینترنت یکی از موارد مورد نیاز برای استفاده از هوش مصنوعی در زمین‌های کشاورزی است. به طور کلی پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کشاورزی دارای پیچیدگی‌های زیادی است و برای نصب و استفاده از این تجهیزات، کشاورزان باید از نیروهای متخصص کمک بگیرند که چنین نیروهایی در حال حاضر بسیار معدود هستند. مهم‌ترین مساله در این میان، خرده‌مالک بودن کشاورزی در استان و ایران است.

وی افزود: طبق اعلام شرکت Istatista ارزش بازار جهانی کشاورزی هوشمند در سال 2021 حدود 14.65 میلیارد دلار آمریکا بود. تخمین زده می‌شود که این ارزش تا 2025 به 24 میلیارد دلار برسد. علت این رشد، نیاز جهان به خوراک بیشتر، تمایل کشاورزان به استفاده از روش‌های هوشمند و تمرکز آن‌ها بر کیفیت و کمیت محصول است.

ضرورت طراحی اپلیکیشن برای آموزش کشاورزان در بحث هوشمندسازی

در بخش دیگری از نشست، «مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: به منظور هوشمندسازی کشاورزی، ضروری است از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث طراحی سایت، اپلیکیشن و… استفاده نمود تا بدین طریق هم به کشاورزان اطلاع رسانی و هم آموزش داده شود. در واقع، بهره‌بردار و کشاورز باید اطلاعات خود را در این اپلیکیشن‌ها وارد کرده و آمار و اطلاعات روز حوزه کشاورزی نیز در این سامانه در اختیار آنان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه توجه به نیازهای فناورانه به منظور افزایش بهره‌وری در حوزه تولید خوراک دام، طیور و بذر ضروری است، نصریح کرد: در حال حاضر اتاق اصناف با صدور شناسنامه برای باغات در این حوزه وارد عمل شده است؛ اما سامانه آن به درگاه ملی مجوزها متصل نشده است که امید می‌رود این مشکل به زودی حل شده و این روند تسهیل گردد.

کارگروه ایده‌های خلاق در حوزه کشاورزی احیا شود

در ادامه، «محمدعلی قنادزاده»، نایب رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق خراسان رضوی تصریح کرد: انقلاب صنعتی چهارم در دنیا آغاز شده؛ اما هنوز بخش زیادی از کشاورزان ما از ابزارآلات سنتی استفاده نموده و از روش‌های قدیمی در برنامه‌ریزی برای کاشت و برداشت محصول خود بهره می‌گیرند. در گذشته کارگروهی تحت عنوان ایده‌های خلاق در حوزه کشاورزی در استان ایجاد شده بود؛ اما به دلیل کرونا فعالیت آن کمرنگ شد حال انتظار می‌رود این کارگروه مجدد احیا شود تا از طریق آن، بتوان گامی در مسیر هوشمندسازی کشاورزی برداشت.

قنادزاده افزود: تلفات محصول گندم بسیار بالاست به رغم آن که همواره ادعا شده باید در این محصول خودکفا باشیم، این اتفاق محقق نگردیده است و بایستی با برنامه‌ریزی‌ هوشمندانه در این عرصه، وضعیت را بهبود بخشید.

ارسال نظرات