تازه ها
از ارسال یک ایمیل ساده تا تهیه متن یک سخنرانی مهم، نوشتن نقش پراهمیتی را ایفا میکند. مهارت نوشتن از گرامر و املا فراتر است و با دقت، وضوح در رساندن مطلب موردنظر، توانایی متقاعدسازی مخاطب و نکاتی از این قبیل ارتباط تنگاتنگی دارد و کمک میکند نوشته شما همانطور که میخواهید به دست مخاطبتان برسد.
نوشتن یک مهارت فنی است که از آن برای ایجاد ارتباط بین افراد استفاده میشود. از طرفی این مهارت به حدی مورد توجه است که هنگام استخدام در مشاغل مختلف، سنجیده شده و مورد ارزیابی قرار میگیرد.
دلیل اهمیت نوشتن
با افزایش مهارت نوشتن، میتوان شفافیت افکار را هم افزایش داد و ورودیهای مغز را به پیامهای معنادار تبدیل کرد به صورتی که با تصویرسازی ذهنی میان مسائل مختلف ارتباط ایجاد میشود.
روشهای افزایش مهارت نوشتاری
نوشتن هم مثل مهارتهای دیگر در طول زمان قابل تقویت شدن است و میتواند با به کارگیری استراتژیهای درست روز به روز بهتر شود. در ادامه به چند نکته کمک کننده در راستای بهبود مهارت نوشتن اشاره خواهیم کرد.
۱_ رعایت نکات نگارشی
اصول گرامری و املایی از مهمترین پایههای یک نوشتار خوب به حساب میروند. با رعایت این نکات مخاطب متوجه ریزبینی شما در متن شده و ارزش بیشتری برای نوشته شما قائل میشود. همچنین پرداختن به این اصول، درک مطلب را برای مخاطب آسانتر خواهد کرد.
دانستن نکات املایی و توجه به نحوه استفاده از علائم کمتر استفاده شده مثل نقطه ویرگول به کیفیت نوشتار شما کمک میکند.
۲_ پیش از نوشتن، محتوای کامل را مرور کنید
اگر پیش از شروع متن به شکل کلی آن فکر کنید، بهتر میتوانید آن را پیش ببرید. به عنوان مثال اگر قصد نوشتن داستانی را دارید با اطلاع داشتن از انتهای ماجرا راحتتر میتوانید به قصه نظم بدهید.
۳_ خواندن پیش زمینه نوشتن
سعی کنید بخشی از روتین روزانهتان را به مطالعه اختصاص دهید. حداقل پیش از خواب چند خبر روز یا چند صفحه از کتاب موردعلاقهتان را بخوانید. اگر اهل مطالعه نیستید سراغ مطالبی بروید که به آنها علاقه دارید و اطلاعات کسب کردن از آنها برایتان جذابیت دارد. با این کار متوجه خواهید شد که به کدام ژانر و موضوعات گرایش بیشتری دارید.
۴_ بررسی نهایی را فراموش نکنید
طبیعی است که پس از اتمام متن بخواهید هر چه سریعتر آن را منتشر یا به مخاطبتان ارسال کنید اما بررسی نهایی متن کامل میتواند کیفیت مطلب شما را بالا ببرد و باعث شود اشتباهاتی که حین نوشتن متوجه آنها نبودید را اصلاح کنید. این بررسی هم بهتر است پس از گذشت زمانی انجام شود؛ به عنوان مثال توصیه میشود پس از گذشت یک روز از تکمیل متن، آن را وارسی کنید.
۵_ نظر دیگران را بپرسید
چه در حین نوشتن و چه پس از انتشار متنتان، نظر دیگران را درباره محتوا، پیوستگی، جمع بندی و مسائلی از این قبیل جویا شوید تا به بهبود کارتان کمک کنید.
با این کار شما نوشتهتان را با فرد دیگری به جز خودتان به اشتراک گذاشتهاید و به او اجازه دادهاید تا از دید دیگری به متن شما نگاه کند. برای این مرحله میتوانید از خانواده، دوست یا مربی کمک بگیرید.
۶_ بهانهای برای نوشتن پیدا کنید
برای نوشتن دلیلهای ساده بیابید. مثلا میتوانید برای خودتان وبلاگی بسازید و از روزمرگیهایتان بنویسید یا به بهانههای مختلف برای دوستان و آشنایانتان نامه بنویسید و این مهارت را تمرین کنید.
نوشتن در مراحل مختلف زندگی نقش مهمی را ایفا میکنند، خصوصا در حیطه کاری بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل است که رزومههای کاری و درخواستهای مربوطه معمولا به صورت کتبی ارسال میشوند و در این روند و به همین بهانه یکی از مهمترین مهارتهای شما مورد ارزیابی مافوق قرار میگیرد.
منبع: coursera
ترجمه: تکتم شریفی نژاد _ قدس
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات