بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۳۰۴
آیت الله محسن اراکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: بدست آوردن هر نوع فناوری مورد نیاز جامعه اسلامی، از واجبات است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

به گزارش بازار کار، آیت الله محسن اراکی روز شنبه در آیین افتتاحیه نخستین تور ملی فناوری و نوآوری در علوم انسانی و اسلامی که در پارک علم و فناوری قم برگزار شد، با بیان نکاتی در خصوص فقه فناوری، افزود: در همین راستا بر دولت و همه نهادهای حاکمیتی واجب است که زمینه برآوردن نیازهای جامعه در حوزه فناوری را فراهم کنند.

وی با تاکید براینکه جامعه اسلامی باید در فناوری دست برتر را داشته باشد، تصریح کرد:یعنی این که برتری جامعه اسلامی در همه عرصه‌های فناوری‌ از واجبات حتمی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان نکاتی در خصوص فقه فناوری، با بیان اینکه فقه فناوری، دو نوع رفتار را در سطح فردی و اجتماعی را شامل می شود، رسیدن به مرحله خودکفایی در این بخش را کافی ندانست.

آیت الله اراکی، ادامه داد: برای نمونه در سطح فردی بحث این است که که خود فرد محقق در چه عرصه‌هایی می‌تواند ورود کند و در سطح اجتماعی هم این که حاکمیت چه مسئولیتی در مساله فناوری دارد.

وی همچنین در خصوص چگونگی استفاده از فناوری‌ها دوسویه(با کاربرد بد و خوب) نیز گفت: این نوع فناوری‌های دو سویه باید با نظارت و کنترل دستگاه‌های دولتی انجام شود تا از حرکت در مسیر آسیب رسان آن جلوگیری شود.

وی با تاکید براینکه حاکمیت در این راستا وظیفه صیانت از جامعه را برعهده دارد، گفت: این گونه علوم و فناوری‌ را نمی‌توان در اختیار عامه بدون نظارت قرار داد. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با بیان اینکه معنای ولایت که برای حاکم در جامعه اسلامی به کار می‌رود به معنای قبول مسئولیت در قبال افراد جامعه است، گفت: بنابراین وقتی فناوری دوسویه است و می‌توان از آن استفاده بد کرد،حاکمیت باید به وظیفه نظارتی و کنترلی خود در این خصوص عمل و از ورود ضرر به جامعه جلوگیری کند.  

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر