بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۶۹۹
دستمزد پیشنهادی دولت و کارگران چقدر اختلاف دارد؟
در حالی نمایندگان کارگری خواهان تعیین دستمزد 15 میلیون تومانی برای کارگران حداقل‌بگیر در سال آینده هستند، پیشنهاد دولت اختلاف قابل توجهی با این رقم دارد.
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶




به گزارش بازارکار از  تجارت‌نیوز، در آستانه آغاز سال 1403 شورای عالی کار بار دیگر مذاکرات فشرده خود را برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده آغاز کرده است. نخستین جلسه این شورا، روز گذشته و در محل وزارت کار برگزار شد اما پس مذاکرات هشت ساعته نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، این مذاکرات فشرده بی‌نتیجه مانده و به امروز موکول شد.
در جلسه روز گذشته وزیر کار پیشنهاد افزایش 22 درصدی حداقل دستمزد کارگران را مطرح کرده که بر اساس آن، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار 3/3 نفر از مبلغ هشت میلیون و 208 هزار تومان به 10 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. البته اختلاف پنج میلیون تومانی این رقم با عدد پیشنهادی کارگران باعث شد این پیشنهاد از سوی نمایندگان کاری رد شود.
مطالعه بیشتر: آخرین اخبار از حداقل دستمزد سال ۹۹


مذاکرات تعیین دستمزد 1403 در حالی از ساعاتی دیگر بار دیگر از سر گرفته می‌شود که به نظر می‌رسد که ارقام مدنظر نمایندگان کارگران اختلاف قابل توجهی با رقم پیشنهادی دولت و کارفرمایان دارد و مشخص نیست که جلسه شورای عالی کار در فاصله تنها سه روز مانده به آغاز سال جدید، به نتیجه برسد یا بلاتکلیفی کارگران ادامه داشته باشد.
پیشنهاد وزیر کار برای تعیین دستمزد 1403 چه بود؟
در جلسه روز گذشته شورای عالی کار، صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، واکنش قابل تاملی نسبت به جلسه تعیین دستمزد آینده داشت. وی در این جلسه طی پیشنهادی عجیب گفت: «پیشنهاد ما این است که آنچه در بودجه برای کارمندان در نظر گرفته شده است، به اضافه دو درصد برای کارگران حداقل‌بگیر لحاظ کنیم. اگر موافق هستید صلوات بفرستید. در غیر این صورت ختم جلسه امروز را اعلام می‌کنم و بقیه مذاکرات به جلسه فردا موکول می‌شود. اما درخواست من این است بدون حاشیه پردازی از جلسه شورای عالی کار با توجه به قانون دستمزد کارگران را تعیین و آن‌ها را از این نگرانی رها کنیم.»
همچنین طبق اظهارات نمایندگان کارگران، پس از رد شدن این پیشنهاد توسط آنها، وزیر کار پیشنهاد داده که بحث تعیین حقوق و دستمزد به مجلس واگذار شود. این در حالیست که این پیشنهاد در تضاد با اصل سه جانبه‌گرایی در شورای کار بوده و ماده ۴۱ قانون کار با این تصمیم نقض می‌شود.

نمایندگان کارگری چه می‌گویند؟
در حالی که به نظر می‌رسد وزیر کار سعی دارد به سریع‌تر شکل ممکن، بدون توجه به استدلال‌های کارگران و با پیشنهاد رقم دو درصد بیش از کارمندان که آن هم مشخص نیست که بر چه اساس تعیین شده، وضعیت دستمزد کارگران در سال آینده را مشخص کند، نمایندگان کارگری با استدلال‌های متعدد به انتقاد از مرتضوی و ارائه پیشنهاد خود پرداختند.
آیت اسدی، نماینده کارگران در واکنش به اظهارات وزیر کار، این استدلال را مطرح کرد که مزایای دریافتی کارگران به اندازه کارمندان نیست و از همین روی، نمی‌توان دستمزد کارگران و حقوق کارمندان را مقایسه کرد.
اختلاف ۶ میلیون تومانی بین سبد معیشت مدنظر دولت و کارگران
از سوی دیگر، طبق گفتگوی علیرضا میرغفاری، دیگر نماینده کارگری با تجارت‌نیوز، دستمزد پیشنهادی این گروه برای سال آینده 15 میلیون تومان است که این رقم بر مبنای قرارگیری کارگران در دهک چهارم، تورم 42.5 درصدی بهمن ماه و بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری سال آینده است. بر این اساس و با در نظر گرفتن آنکه بعد خانوار طبق سرشماری مرکز آمار ایران 3.3 نفر است، سبد معیشتی خانوارهای کارگری به حدود 22 میلیون تومان می‌رسد.

این در حالیست که عدد معیشت مدنظر وزارت اقتصاد 16 میلیون و 100 هزار تومان و کارفرمایان 15 میلیون و 200 هزار تومان است که آنطور که نمایندگان کارگری می‌گویند، به هیچ عنوان برای کارگران قابل پذیرش نیست.


برچسب ها:

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر