تازه ها
زهرا باقری در گفتگو با ایسنا، در تشریح مراحل تشکیل و راهاندازی این مؤسسه، اظهار کرد: برای راهاندازی این پلتفرم کاریابی آنلاین در ابتدا موتور جستوجوی کاریابی را برای نخستین بار در کشور راهاندازی کردیم. این موتور جستوجوی هوشمند، آگهیهای استخدام را از سایتهای کاریابی جمعآوری کرده و در اختیار کارجو قرار میدهد. به این ترتیب نیاز کارجو برای جستوجوی بیشمار آگهی استخدامی و مراجعه به سایتهای کاریابی مختلف از طریق دسترسی به سایت ما مرتفع میشود.
باقری با بیان اینکه در این پلتفرم روی آگهیهای استخدام جمعآوریشده پردازش متن مبتنی بر هوش مصنوعی انجام میشود، خاطرنشان کرد: یکی از علل مهم دانشبنیان شدن پلتفرم کاریابی ما، قابلیت پردازش روی متن آگهیهای استخدام و بدست آوردن دادههایی بیش از آن چیزی است که در یک متن قابل مشاهده است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه موتور جستوجوی این پلتفرم کاریابی، موتور جستوجوی معنایی Sematic Search است، توضیح داد: هدف از راهاندازی این مؤسسه کاریابی دانشبنیان، ایجاد تحول در صنعت استخدامی کشور با تکیه بر دانش هوش مصنوعی است.
باقری با بیان اینکه در دنیا موضوع استخدام بهعنوان یک صنعت مشخص شناخته میشود، ادامه داد: متأسفانه این صنعت در کشورمان بهعلت فعالیتهای پراکنده هنوز جایگاه مشخص و تخصصی ندارد.
وی در اینباره خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال در حال حاضر سایتهای کاریابی زیادی مشغول فعالیت هستند. اما براساس دادههای جمعآوریشده ما بیش از ۷۰ درصد آگهیهای استخدامی در دو اپلیکیشن خاص منتشر میشود، یعنی دقیقاً در محلهایی که نگاه تخصصی به استخدام و موضوع منابع انسانی ندارند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه عمده آگهیهای استخدامی کشور در سایتهای کاریابی وجود ندارند، گفت: از اینرو کارجو نمیتواند حرفه و شغل مناسب مورد نظر خود را با مراجعه به سایتهای کاریابی پیدا کند.
باقری خاطرنشان کرد: مؤسسه ما بهعنوان یک مؤسسه کاریابی آنلاین دانشبنیان برای نخستین بار در کشور موضوع رزومه ویدئویی یا همان رزومه تصویری را مطرح کرده است تا کارجویان به کمک این روش نوین بتوانند بهصورت حرفهایتر خود را برای معرفی به فرصتهای شغلی و کارفرمایان معرفی کنند.
وی با بیان اینکه افزونبر اخذ رزومه متنی کلاسیک، کارجو رزومه ویدئویی را برای سنجش و ارزیابی برخی مهارتها و توانمندیهایی نظیر مهارت در برقراری ارتباط، گفتگو و ... ارائه میدهد، تصریح کرد: برخی توانمندیها از طریق اطلاعات مندرج در یک برگه A ۴ یا یک فایل PDF بهعنوان رزومه قابل انتقال نیست.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه با افزایش تقاضا برای مهاجرت شغلی، بسیاری از افراد با هدف ضبط و تهیه رزومه ویدئویی به مؤسسه کاریابی آنلاین ما مراجعه میکنند، گفت: این مؤسسه کاریابی دانشبنیان از سال ۹۷ کار خود را با جمعآوری و تحلیل آگهیهای استخدام و با تستهای تخصصی و شخصیتشناسی آغاز کرد و بدینترتیب کارجو را برای تأمین نیاز استخدامی به سمت خود جلب کردیم تا با سنجش مهارتهایش شغل متناسب را به او پیشنهاد کنیم.
باقری با بیان اینکه فرصتهای شغلی پیشنهادی به کارجو در مؤسسه کاریابی آنلاین از تستهای شخصیتشناسی و مهارتسنجی ما حاصل میشود، افزود: اگر مشاغلی نیازمند مهارتهای تخصصی و ویژهای است، میتوان از تستهای ما استفاده کرد.
وی با بیان اینکه برای سایت کاریابی آنلاین ایدهها و فکرهای بسیاری داریم، تصریح کرد: ما قادریم این سایت و پلتفرم تخصصی آن را مبتنی بر علم و تکنولوژیهای روز دنیا گسترش دهیم و تحولاتی را در بازار کار ایجاد کنیم، بدون شک این موفقیتها در نزدیکی با دانشگاه محقق میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، درباره سرویس و خدماتی که سایت کاریابی آنلاین به کارجو و کارفرما ارائه میدهد، توضیح داد: همه خدمات ارائهشده به کارجو برای نخستین بار رایگان است و در ابتدا به کارجو اجازه داده میشود یک بار رزومه خود را در این سایت بسازد و چنانچه فرد درخواست بررسی رزومه داشته باشد، این کار بهصورت رایگان در قالب سرویس بررسی رزومه توسط کارشناسان متخصص منابع انسانی ما انجام میشود.
باقری با بیان اینکه با بررسی رزومه توسط کارشناس متخصص منابع انسانی، ایرادات رزومه برای بهبود کمی و کیفی آن به کارجو اعلام میشود، افزود: اغلب رزومهها در کمتر از ۲۰ ثانیه به علل مختلفی همچون طراحی و چینش اشتباه محتوا، رنگبندی و فونت نامناسب توسط کارشناس منابع انسانی رد میشوند، حال آنکه در بررسی اولیه رزومه کارجو کارشناس متخصص منابع انسانی این مؤسسه کاریابی آنلاین این موارد را به فرد تذکر میدهد تا نسبت به اصلاح رزومه مکتوب (کلاسیک) اقدام کند و احتمال پذیرش آن توسط کارفرما افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود شمار فراوان افراد بیکار، کارفرمایان زیادی هم بهدنبال نیروی کار میگردند، گفت:، اما متأسفانه این افراد همدیگر را پیدا نمیکنند و رسالت سایت دانشبنیان کاریابی آنلاین ما رساندن این افراد به یکدیگر است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه باید با آموزشهایی به کارجو کمبود مهارتهای او جبران شود، ادامه داد: این موضوع با سنجههایی مانند آزمون و گرفتن تست قابل ارزیابی است تا متناسب با نیاز بازار کار، آموزشهای لازم به کارجو ارائه شود.
باقری با بیان اینکه برای این موضوع نیازمند وجود یک تحلیلگر بازار کار و استخدام هستیم، خاطر نشان کرد: بهعنوان مثال یک تحلیل درست درباره شغلی مثل منشی مطرح میکند که در تمام آگهیهای کار و استخدام منشی، مهارت تایپ و تسلط به نرمافزارهای Office و نظم و انضباط ضروری است.
وی توضیح داد: حال کارجویی که بهدنبال مشاغل ساده اداری مثل کارمند و منشی است، باید بداند برای کسب رضایت کارفرما به چه مهارتهایی نیاز دارد که آموزش ببیند تا پس از پذیرش رزومه اولیه، مرحله مصاحبه و کار آزمایشی را هم با موفقیت سپری کند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه آموزش مهارتهای لازم برای هر شغل از دیگر مواردی است که این مؤسسه دانشبنیان کاریابی آنلاین بر آن متمرکز است، خاطرنشان کرد: ما افزونبر آموزشهای عمومی، آموزشهای تخصصی را هم در برنامه کاری خود داریم.
باقری ادامه داد: در ابتدا کارجو درخواست خود را برای بررسی رزومه اعلام میکند و رزومه آن توسط کارشناس متخصص بررسی و از او پرسیده میشود آیا آماده به کار یا شاغل است؟ اگر کارجو آماده به کار باشد، در ابتدا رزومه او بهصورت سیستمی و در صورت لزوم توسط کارشناس متخصص با آگهیهای استخدامی انطباق داده میشود.
وی با بیان اینکه موارد فوق همگی و حتی معرفی به کارفرما با اجازه کارجو انجام میشود، گفت: این مشکل در برخی مؤسسات کاریابی وجود دارد که بدون اطلاع کارجو با کارفرما هماهنگی میشود و حین تماس با کارجو، او کاملاً از موضوع آگهی و محل کار بیاطلاع است. در حالیکه در سایت کاریابی آنلاین ما سیستم به کارجو اعلام میکند و در صورت تائید او، رزومه بهدست کارفرما میرسد، از طرفی این مؤسسه این قول را به کارفرما میدهد که رزومههای ارسالی پوچ نیستند و صاحبش بهعنوان کارجو پاسخگوی تماس است، چون پس از تائید کارفرما رزومه کارجو یکبار توسط کارشناس متخصص آزمایش، راستیآزمایی و اعتبارسنجی میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه در این راستیآزمایی که تنها با تماس امکانپذیر است، کارشناس مطمئن میشود پشت آن رزومه فرد آماده به کاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته بخشی از این راستیآزمایی مبتنی بر کار کارشناسی و بخش اعظم آن مربوط به این سیستم کاریابی آنلاین است.
باقری با بیان اینکه کار سیستمی سایت کاریابی آنلاین بههیچ عنوان قابل انجام توسط کارشناس متخصص نیست، گفت: علت این موضوع حجم زیاد دیتا است و اینکه تماس کارشناس با کارجو و کارفرما یک ارتباط انسانی است و در سیستم قابلیت پیادهسازی ندارد. البته شاید با بلوغ بازار کار و استخدام، کارجو با هر Notification احساس کند که باید به آن پاسخ دهد و اطلاعات پلتفرم قابل اتکا و بهروز شود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، با تأکید مجدد بر اینکه راه ارتباطی ما با کارجو و کارفرما وبسایت کاریابی آنلاین است، گفت: یک فرد میتواند در سایت کاریابی آنلاین بهعنوان کارجو، کارفرما و حتی کارمند یک شرکت با یک شماره تماس حساب کاربری بسازد و این در حالی است که در دیگر سایتهای کاریابی فرد تنها با یک شماره میتواند یک حساب کاربری داشته باشد، اما این محدودیت در سایت کاریابی آنلاین ما وجود ندارد.
باقری با بیان اینکه در سایت کاریابی آنلاین این مشکل برطرف شده و یک کاربر میتواند با یک شماره پروفایل کارجو و کارفرما بسازد و در پروفایل کارفرما چندین شرکت را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: براساس رویکرد جهانی یک استخدام از لحظهای که فرد به یک شرکت مراجعه میکند تا اینکه پشت میز بنشیند، به ۲ تا ۶ ماه زمان نیاز است، البته در مواردی این زمان ۴۵ روز میشود، بنابراین مسأله استخدام امری زمانبر و پرهزینه است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، ادامه داد:، اما اینکه آیا این ارتباط به استخدام منجر میشود، همگی به نیاز شرکت و شرایط کارفرما و کارجو بستگی دارد. بهعنوان مثال مسافت دور محل اسکان کارجو با محل کار، یا ساعت کار طولانی و یا نیاز به یک تخصص خاص و مسائلی از این قبیل، کارفرما را ناگزیر به عدم پذیرش کارجو میکند و یا کارجو را از ثبت درخواست همکاری منصرف میکند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شمار فراوان کلاهبرداری در بازار کار و استخدام، گفت: امروزه با اعداد کوچکی از افراد کلاهبرداری میشود که تاکنون در اینباره هشدارهای کمی منتشر میشود و افرادی هنوز بیاطلاع هستند، ممکن است بارها شنیده باشیم که به آگهیهای کاریابی فلان روزنامه یا سایت اعتماد نکنید و مراجعه حضوری نداشته باشید. اما در سادهترین حالت که بهوفور دیده میشود، افراد زیادی نیازمند انجام کارهای ساده در منزل هستند و آگهیهای استخدام تایپیست یا کار در منزل منتشر میکنند، پس از تماس عنوان میشود در ابتدا باید ۱۰۰ یا ۵۰ هزار تومان به حسابی واریز کنید تا با شما تماس گرفته شود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه کسی برای ۵۰ هزار تومان شکایتی نمیکند، خاطرنشان کرد:، اما کلاهبرداری از این قبیل در کشور فراوان و بهطور مستمر در حال انجام است. نظارتی هم بر این موضوع وجود ندارد، البته وظیفه سایت کاریابی آنلاین دانشبنیان نظارت نیست، چون هم بهلحاظ قانونی و هم بهلحاظ توان و امکانات قادر به انجام آن نیست و مهمتر آنکه رسالت این سایت و مؤسسه این نیست.
باقری با بیان اینکه موضوع بازار کار و استخدام متفاوت از کسب و کار آنلاین است، ادامه داد: تفاوت در این است که نیاز کار و استخدام یک نیاز روزانه و مداوم نیست، شاید فردی برای شما بهمدت ۵ سال کار کند و دیگر نیاز نداشته باشد که بهزودی آگهی استخدام بزند.
وی، افزود: استخدام نظیر خرید روزانه از فروشگاه، رستوران یا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیست، بازار کار و استخدام بسیار پیچیدهتر است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، درباره معضلات حوزه کار گفت: فرض کنید ۱۰۰ رزومه برای یک شغل دریافت میکنید، ۲۰ رزومه را ارزشمند تشخیص میدهید، با ۱۵ نفر برای قرار مصاحبه تماس میگیرید، تنها ۲ نفر برای مصاحبه حاضر میشوند، ما در بازار کار و استخدام با انسان روبهرو هستیم.
باقری با بیان اینکه انسانها بسیار پیچیده و متغیر هستند و برای کار کردن پارامترهای فراوانی در ذهن دارند که خودآگاه یا ناخودآگاه در تصمیمگیری آنها اثر میگذارد، گفت: به همه این دلایل بازار کار و استخدام بازار سادهای نیست.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، با تأکید بر اینکه با توجه به تغییرات زندگی مدرن و عوض شدن نسلها ناگزیر از ایجاد یکسری تغییرات برای کارفرما هستیم که نگاهی لطیفتر و مسامحهگر به نیروی کار داشته باشد، تصریح کرد: هر چند میدانم کارفرمایان ضربات سنگینی از وضعیت نابسامان بازار کار خوردهاند، اما امید میرود با محتوای مناسب، آموزشهای صحیح و خواندن توصیههای عاقلانه، این بازار کمی بالغتر شود. کارفرما به سمت مدرن شدن پیش رود و کارجویان مسئولیتپذیرتر، متخصصتر و ماندگارتر شوند.
باقری ادامه داد: سایت کاریابی آنلاین ما تنها ویژه بخش خصوصی نیست و چنانچه بانکها و شرکتهای اقماری آنها نیز متقاضی نیروی کار باشند، ما آماده معرفی افراد جویای کار متناسب با آن فعالیت هستیم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، درباره برنامههای آینده توضیح داد: ما میکوشیم پلتفرم (محصول) خودمان را به کشورهای همسایه بهغیر از کشورهای فارسیزبان و به کشورهایی که حداقل با بازار آنها کمی آشنا باشیم، صادر کنیم.
باقری یادآور شد: تاکنون در زمینه ارتباطات بینالمللی سایت کاریابی آنلاین دانشبنیان، هنوز موفق به عقد قراردادی نشدهایم، اما مشتاقیم و از اهدافمان صادرات این محصول دانشبنیان است.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات