ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۵۳۱۲
ایلجار سنتی قدیمی گیلانیان برای کمک به یکدیگر برای انجام کشاورزی در اغلب شهرستان های استان این روزها درحال اجرا است.
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرنگار بازار کار، گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و به طور میانگین بیش از 750هزار تن برنج سفید در این استان تولید می شود. از دیرباز  آداب و رسوم زیادی توسط شالیکارن برای داشتن فصل زراعی پربار اجرا می شود که یکی از زیباترین این سنت های قذیمی ایلجار است.

در این آداب و رسوم دیرینه کشاورزان با همدلی و همکاری انهار کشاورزی را لایروبی می کنند.

این روزها در فصل نشاء برنج به سر می بریم و کشاورزان برای برای تمیز کردن انهار وارد عمل شده اند.

کاظم موسوی یکی از شالکاران شهرستان شفت در گفت و گو با خبرتگار بازارکار گفت: بیش از 54سال است که در ایلجار شرکت می کنم و به فرزندان خود نیز اموخته ام که مشارکت در کار کشاورزی موجب انجام کار بهتر در شالیزار می شود.

ابراهیم جوادی یکی دیگر از شالیکاران شفت با بیان اینکه ایلجار سنتی دیرینه است که اهمیت مشارکت کشاورزان را برای داشتن سال زراعی پربار بیش از پیش نشان می دهد، خاطرنشان کرد: کشاوزران با همه تلاشی که انجام می دهند، از مسولان انتظار دارند با توجه به افزایش هزینه های کارگری، نرخ برنج را واقعی تر کنند و از هم اکنون به فکر راهکارهایی برای کاهش هزینه تمام شده تولید برنج سفید باشند.

در ادامه صالح محمدی رییس سازمان جهاد کشاوری گیلان با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کشاورزان در حال تمیز کردن انهار هستند، افزود: ایلجار به جریان آب برای اب مورد نیاز کشاورزان کمک می کند .

وی افزود: ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت برنج از سوی دولت مورد تاکید است و همه تلاش ما این است برنج گیلان با قیمت واقعی به فروش برسد و کشاورزان ما ضرر نکنند.  

   

ارسال نظرات