ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۶۸۶۳
مشهد- ایرنا- هشتمین کنفرانس بین‌المللی "شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا و کاربردها" روز چهارشنبه با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱

دبیر این کنفرانس در حاشیه آیین آغاز به کار این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۱۸ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که پس از داوری های صورت گرفته ۴۸ مقاله پذیرش شد که بر اساس برنامه‌ریزی، ۴۳ مقاله به صورت سخنرانی در این دوره از همایش ارائه می شود.

محمد اله بخش با اشاره به سخنرانان کلیدی این کنفرانس به ۲ زبان انگلیسی و فارسی افزود:پرفسور "راجا جورداک" از دانشگاه فناوری "کوئینسلند" استرالیا با موضوع "بلاکچین" برای سیستم های سایبری و پروفسور "امین بهشتی" از دانشگاه "مک کوایر" استرالیا با موضوع "بررسی همگرایی اینترنت اشیاء و فناوری های کلان داده در عصر هوش مصنوعی" آخرین دستاوردهای علمی خود را بیان کردند.

وی ادامه داد: از محورهای این کنفرانس می‌توان به شبکه و ارتباطات در اینترنت اشیاء، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی و فناوری، شهر هوشمند، هوش مصنوعی و مهندسی داده، شهر هوشمند، شبکه های اجتماعی و جمع سپاری، امنیت و محرمانگی در اینترنت اشیاء و اینترنت اشیاء، صنعت نسل چهارم و کاربردهای هوشمند اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:پیدایش و افزایش چشمگیر تولید و استفاده از ابزارهای اتصال به شبکه جهانی اینترنت از جمله دستگاه‌های نظیر تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها و گجت های پوشیدنی افزون بر نسل قدیم کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارهای متصل به اینترنت، توانمندی ارائه طیف وسیعی از خدمات را فراهم کرده است.

اله بخش افزود: با گسترش چشمگیر استفاده از بستر اینترنت، تصور دنیایی که در آن هر شیء علاوه بر ارتباط با دیگر اشیاء از طریق شبکه، به صورت خودکار به فعالیت می‌پردازد امری دور از ذهن نیست که به این مفهوم جدید "اینترنت اشیاء" گفته می‌شود، مفهومی که توسط آن طیف وسیعی از اشیاء فیزیکی و منطقی از طریق این بستر به صورت پیوسته با یکدیگر متصل می شوند و این امکان را برای انسان‌ها و ماشین‌ها فراهم می‌آورند که بتوانند فارغ از وابستگی‌های مکانی و زمانی به سادگی و بدون صرف هزینه‌های سربار به اطلاعات تولید شده توسط آن‌ها دسترسی، کنترل و مدیریت داشته باشند.

وی ادامه داد: اینترنت اشیاء، به اشیاء و وسایل پیرامون ما که به شبکه های اینترنت متصل هستند اشاره دارد و توسط برنامه هایی در تلفنهای هوشمند و تبلت ها، کنترل و مدیریت می‌شوند.

دبیر هشتمین کنفرانس بین‌المللی "شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا و کاربردها" گفت: تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۷۵ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شده است بنابراین با رشد هر چه بیشتر این فناوری، سنسورها، دستگاه ها و شبکه های بیشتری به وجود می آیند که می توانند با یکدیگر و کاربرانشان ارتباط برقرار کنند.

اله بخش افزود: اینترنت اشیاء در حوزه های مختلف، کاربردهای متنوعی دارد و یکی از مهمترین این حوزه ها، شهر هوشمند است که مفاهیمی نظیر ساختمان های هوشمند، کنترل هوشمند ترافیک، حمل ونقل هوشمند، انرژی هوشمند، پارکینگ هوشمند، روشنایی هوشمند، مراقبت های درمانی هوشمند و کشاورزی هوشمند را بر عهده می‌گیرد.

وی اظهار کرد : یک شهر برای این که هوشمند باشد، نیاز نیست که همه این اجزا را داشته باشد و ممکن است با توجه به هزینه ها و فناوری های موجود، فقط بعضی ازسرویس های شهر هوشمند را داشته باشد و اگر شهرهای هوشمند عملیاتی شوند، باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار کربن، کاهش زباله های شهری و افزایش رضایت شهروندان از خدمات شهری می شوند.

دبیر هشتمین کنفرانس بین‌المللی "شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا و کاربردها" گفت: یک شهر هوشمند، محلی است که در آن، شبکه ها و سرویس های قدیمی به صورت انعطاف پذیرتر، کاراتر و موثرتر با استفاده از فناوری های ارتباطی، دیجیتالی و اطلاعاتی عمل می کنند تا بهتر به شهروندان سرویس دهی کنند زیرا شهرهای هوشمند، سبزتر، امن تر، سریعتر و دوستانه تر خود را نشان خواهند داد.

ارسال نظرات