ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۶۹۳۲
توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی صورت گرفت
مراسم رونمایی از کتاب "ایده علوم انسانی، تاملاتی بر تجربه ایران معاصر" در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برگزار شد.
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸

به گزارش بازارکار،در این مراسم که با حضور دکتر حامد اکبرزاده سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در محل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد،  مالک شجاعی نویسنده کتاب در جریان این مراسم ضمن معرفی این اثر اظهار کرد: ایده نگارش این کتاب در سال ۱۳۹۴ شکل گرفت و گفتگو با اساتید رشته علوم انسانی سبب پایه ریزی نگارش این کتاب شد. ایده علوم انسانی در ایران معاصر اهمیت زیادی دارد. ما ایرانیان صرف نظر از سنت فکری و تمدنی خود، با مقوله ای به نام علوم انسانی به صورت آکادمیک کمتر از صد سال است که آشنا شده ایم. مقولات سنتی و فلسفی و دینی علوم انسانی ذیل مقوله علوم انسانی جدید نمی‌گنجد و اگر بخواهیم به شکل تخصصی به موضوع بپردازیم باید بگوییم که ما با علوم انسانی جدید از زمان تاسیس مدرسه علوم سیاسی آشنا شده ایم.

وی در ادامه گفت: ما در این کتاب علوم انسانی را در سه سطح معرفت‌شناسی، نهادی و گفتمانی بررسی کرده ایم. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در محافل دیگر نیز راجع به این مباحث صحبت شود. نویسنده این کتاب تاکید کرد: نباید همه عقب ماندگی ها را در لایه سیاست دید. این دیدگاه دیدگاه اشتباهی است.گاهی اوقات باید آسیب‌شناسی مشکلات در سطوح و حوزه‌های دیگری مانند سطوح آکادمیک انجام داد. خداوند در کتاب آسمانی خود به ما گفته که سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر خود این کار را انجام دهند. تلاش من نیز این است که با نوشتن این کتاب، در حد و اندازه وسع خود تغییری کوچک ایجاد کنم.

داشتن یک نگاه جامع به علوم انسانی اهمیت زیادی دارد

در ادامه نیز مصطفی تقوی استاد رشته فلسفه در آیین رونمایی از کتاب ایده علوم انسانی که در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی تهران برگزار شد خاطرنشان کرد: اهمیت این جلسه جایی مشخص می‌شود که بدانیم جایگاه علوم انسانی در کشور ما چگونه است. بنظر من داشتن یک نگاه جامع به علوم انسانی اهمیت زیادی دارد. متاسفانه از ششصد نشریه علوم انسانی حتی شش مسئله بومی علوم انسانی نیز بیرون نیامده است. موضوعات در علوم انسانی باید با نگاهی از بالا بررسی شود. اهمیت این کتاب این است که به ما دیدی از بالا می‌دهد. مسیری که دکتر شجاعی طی کرده اند باید الگویی برای دیگر فعالان حوزه علوم انسانی باشد. سه چهار نکته وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت. یکی از موضوعاتی که مطرح است موضوع محدودکردن پژوهشگران علوم انسانی است. پرداختن به این موضوع فرصت خاص خود را می‌طلبد اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به آن بپردازیم باید گفت که علی رغم اهمیت آزادی پژوهشگران، اگر مسیر مشخصی پیش روی فعالان وجود داشته باشد و جامعه علوم انسانی سر و سامان بگیرد قطعا برای حل مشکلات علوم انسانی کشور موثر تر و بهتر خواهد بود. موضوع بعدی این است که استدلال‌ها و روشهایی که در جامعه علوم انسانی و اجتماعی ما اقامه می‌شوند قابل دفاع نیستند و از سنت تغذیه می‌کنند. ما حتی در علوم طبیعی نیز اینگونه ایم. سنت لزوما به معنای نظریه و سبک زندگی قدیمی نیست و می‌تواند حتی سنت مدرن باشد.ما باید نسبت به خاستگاه علوم انسانی منتقد باشیم.

وی در پایان گفت: در کشور ما نسیمی که همه پرچم‌ها را به اهتزاز درمی‌آورد علوم انسانی است. لذا توجه به این موضوع اهمیت صدچندانی دارد.

ایده علوم انسانی: تاملاتی بر تجربه ایران معاصر

زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 001.30955
سال چاپ: 1402
نوبت چاپ: 1
تعداد صفحات: 196
شابک 10 رقمی: 6004606790
شابک 13 رقمی: 9786004606790
کد کتاب در گیسوم: 44848865

ارسال نظرات