تازه ها
به گزارش بازارکار از روابط عمومی وزارت علوم، علی اسدی، با بیان اینکه نخستین دبیرخانه توسعه فنآوریهای ورزشی و تندرستی با حکم معاونت فنآوری و نوآوری وزارت عتف در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران راهاندازی شد، اظهار کرد: سال گذشته نخستین مرکز نوآوری در علوم ورزشی و تندرستی در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران راهاندازی شد تا بدینترتیب زنجیره ارزشی پارک و چرخه فنآوری و نوآوری در زیست بوم فناوری و نوآوری علوم ورزشی و تندرستی تکمیل شود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، شروع این چرخه را ایدهها و استارتآپهای دانشجویی و اساتید جوان برشمرد و افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ایدهها و طرحهای برتر حمایت میکند تا ایده پرورش، تثبیت و به محصول تبدیل شود سپس آنها در قالب شرکت وارد مراکز رشد و در ادامه شرکتهای رشدی و پسارشدی شده و برای ادامه فعالیت به شرکت توسعهای تبدیل شوند تا بتوانند با تجاریسازی محصول خود صادرات هم داشته باشند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه هماکنون اکثر نیازهای ورزشی کشور از خارج تأمین میشوند، گفت: این در حالی است که در کشور پتانسیل و ظرفیتهای خوبی برای تولید محصولات دانشبنیان علوم ورزشی و تندرستی در شرکتهای تولیدکننده وسایل و تجهیزات و محصولات وزرشی، دانشکدهها، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان وجود دارد.
اسدی، برطرف کردن نیازهای کشور از محصولات دانشبنیان علوم ورزشی و تندرستی را نیازمند در نظر گرفتن سازوکاری برای احصاء نیازها و دریافت ایدههای دانشجویان، اساتید و بازیگران اصلی این زیستبوم فناوری در ورزش دانست.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در قالب شبکهسازی این نیازها و ایدهها را در کنار هم قرار دهیم و راهحل مناسبی برای برطرف کردن نیازها پیدا کرده تا ضمن بینیازی از واردات این محصولات، صادرکننده آنها به دیگر کشورها هم باشیم.
برگزاری کارگاه «تجربهنگاری در ارزیابی و رتبهبندی پارکهای فناوری، مراکز رشد و نوآوری»
در ادامه اسدی، درباره کارگاه آموزشی ملی و بینالمللی «تجربهنگاری در ارزیابی و رتبهبندی پارکهای فناوری، مراکز رشد و نوآوری» در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: این کارگاه آموزشی به همت انجمن ملی پارکهای علم و فنآوری و مراکز نوآوری کشور و با مشارکت و همکاری پارک فنآوری تهران و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با دو سخنران خارجی که بهصورت ویدئو کنفرانس مطالب را ارائه میکنند، برگزار میشود.
وی، یکی از مولفههای اصلی در موفقیت هر پروژه را ارزیابی و ارائه بازخورد مناسب برشمرد و افزود: بدینترتیب میزان موفقیت و چالشها و نارساییها شناسایی میشود. اگر ما توسعه زیستبوم فنآوری، تولید محصولات دانشبنیان در حمایت از این شرکتها را در قالب پروژه ببینیم نیازمند ارزیابی آنها هستیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه این کارگاه بینالمللی شیوهها و سازوکارهای لازم برای ارزیابی فعالیت پارکها و مراکز نوآوری را مورد توجه قرار میدهد، گفت: این کارگاه آموزشی دانش، نگرش و مهارت کسانی که پارکها را ارزیابی میکنند افزایش میدهد این در حالی است که پارکها و سازمانها و مراکز نوآوری باید پروسه خودارزیابی (Selfevaluation) را داشته باشند تا سپس ارزیابی بیرونی شوند.
اسدی، شرکتکنندگان و مخاطبان این کارگاه یک روزه آموزشی را روسای پارکهای علم و فنآوری سراسر کشور، روسای مراکز نوآوری، کارشناسان ارزیابی و پذیرش پارکها و مراکز رشد دانست و خاطرنشان کرد: پارکهای علم و فناوری کشور موظف به ارزیابی سالانه شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک هستند تا دریابند این شرکتها برای ادامه فعالیت شاخصهای دانشبنیان بودن و استحقاق و شایستگیهای لازم را دارند یا خیر؟
وی، با بیان اینکه پس از ارزیابی، پارکها در سطح ملی رتبهبندی میشوند، افزود: براین اساس باید برای ارزیابی و ارزشیابی پارکها شاخصههایی چون نحوه شاخصگذاری، اعتبارسنجی، مکانیزمها، ابزارها، شیوهها، الگوها و نظریاتی در نظر گرفته شود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یادآور شد: برای تکمیل زنجیره دانشی ارزیابی، برگزاری یک کارگاه آموزشی یک روزه کافی نیست.
گفتنی است، کارگاه آموزشی ملی بینالمللی «تجربهنگاری در ارزیابی و رتبهبندی پارکهای فنآوری، مراکز رشد و نوآوری» در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات