![کد بانو ها و خانم های خانه کارشناسان کیفیت و تضمین کننده فروش ما هستند](/files/fa/news/1402/9/29/455082_419.jpg)
تازه ها
![](/files/fa/news/1403/3/8/485279_251.jpg)
به گزارش بازارکار به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد اظهار کرد: در سال پایانی مجلس یازدهم شورای اسلامی، روند بررسی لایحه بودجه سالانه کشور بر اساس قانون مصوب، تغییر یافت و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دو بخش به مجلس ارسال شد. در بخش نخست لایحه، احکام بودجه و همچنین سقف بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب صحن رسید و بخش دوم لایحه که شامل جداول کلان و پیوستها بود، در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
وی افزود: بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ آییننامه داخلی مجلس از هفته اول اردیبهشت ماه در دستور کار مجلس قرار گرفت و رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق رسمی در صحن مجلس اعلام کرد که مجلس و دولت حق ندارند که در زمان بررسی این بخش، به منابع و مصارف دست زده و حکم جدیدی بنویسند و نمایندگان تنها میتوانستند پیشنهادات خود را در هر سرفصل ثبت کنند، بدون آنکه حکم و تبصره جدیدی اضافه و یا به سقف بودجه افزوده شود.
دکتر فارسی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، بخش دوم لایحه بودجه ابتدا در دستور کار کمیسیونهای تخصصی و پس از آن در دستور کار کمیسیون تلفیق بودجه و ۱۰ اردیبهشت ماه نیز رسیدگی به لایحه در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. در بازه کوتاه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه در کمیسیونهای تخصصی و همچنین کمیسیون تلفیق بودجه، مذاکرات لازم با نمایندگان انجام و مکاتباتی نیز به مجلس ارسال شد. در این مرحله پیشنهادات واحدهای سازمانی و همچنین مواردی که لازم بود در بخش دوم لایحه بودجه مورد اصلاح قرار گیرد، مکاتبه شد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: در مرحله رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه در صحن علنی، بر اساس اعلام هیات رییسه مجلس، جداولی که کلیات آنها رای میآورد، وارد جزییات نمیشد و در نتیجه به پیشنهادهایی که برای طرح در صحن مطرح شده بود، اجازه طرح داده نمیشد. یکی از پیشنهادهای جهاددانشگاهی که به تصویب کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز رسیده بود، احیاء ردیف طرحهای نوآورانه این نهاد بود. این ردیف که انتظار میرفت در جدول شماره ۹ درج شده باشد، در لایحهای که از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارسال شد، حذف شده بود و به همین دلیل بسیار تلاش شد که این ردیف در مجلس شورای اسلامی احیا شود.
وی افزود: در این مسیر با وجود پیگیریهای ویژه و همچنین تصویب این پیشنهاد در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، به دلیل آنکه کلیات جدول شماره ۹ در صحن علنی رای آورد، مجلس وارد جزییات نشد و پیشنهاد مربوطه طرح نشد. البته توجه به این نکته نیز مهم است که حتی اگر اجازه طرح پیشنهادها داده میشد به دلیل آنکه احیاء این ردیف با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان، به سقف بودجه میافزود، مجلس اجازه طرح پیشنهاد را نمیداد، مگر آنکه اعتبار مذکور از ردیف اعتباری دستگاهی دیگر و با اجازه مکتوب آن دستگاه جابجا میشد.
دکتر فارسی گفت: با وجود فضای موجود در مجلس، تلاش برای جذب اعتبارات از محلهایی که اعتبارات با عناوین عمومی پیش بینی شده بود، ادامه یافت و خوشبختانه بخش عمدهای از این تلاشها نیز به نتیجه رسید. به عنوان مثال بودجه پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم پزشکی (ابن سینا) که در لایحه بودجه به میزان ۸۲۲.۷۱۳ میلیون ریال پیش بینی شده بود، در جدول نهایی به عدد ۹۷۲.۷۱۳ میلیون ریال رسید. همچنین بودجه پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی نیز با افزایش مواجه شد و از عدد ۷۹.۴۲۷ میلیون ریال در لایحه به عدد ۱۲۹.۴۲۷ میلیون ریال رسید.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: این معاونت از سال گذشته سیاست تفکیک و احیاء برخی ردیفهای جهاددانشگاهی از طریق مجلس شورای اسلامی را در پیش گرفت و به لطف خدا شاهد احیاء ردیفها به صورت سالانه هستیم. در سال جاری نیز علاوه بر ردیفهایی که در لایحه دولت احیا شدند، ردیف مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیز با اعتبار ۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال در مجلس احیا شد.
وی افزود: در جدول شماره ۹ اعتبارات متفرقه نیز در لایحه بودجه ارسالی به مجلس مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال برای تکمیل پروژه درمان ناباروری جهاددانشگاهی مشهد درج شده بود که این مبلغ پس از رایزنی در مجلس به ۱.۸۰۰.۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافت. همچنین در این جدول نیز اعتباری به میزان ۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال با هدف کمک به خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان بانوان شرق کشور اختصاص یافت.
دکتر فارسی گفت: همچنین مبلغ ۲۰۰.۰۰۰ میلیون ریال با عنوان پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان و همچنین مبلغ ۳۰.۰۰۰ میلیون ریال نیز بابت کمک به صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران در مجلس شورای اسلامی و ذیل جدول شماره ۹ افزوده شد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اظهار کرد: پس از رایزنی با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات جدول شماره ۱۲، هزینه کرد یک درصد از هزینههای شرکتهای دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشور، مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به خبرگزاری ایسنا، مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به خبرگزاری ایکنا و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) افزوده شد. این مبلغ به ردیفهای پیش بینی شده برای این مراکز در لایحه اضافه شد. در جدول شماره ۲۰ نیز مطالعه، احداث و تجهیز مرکز تحقیقات مهندسی بافت و احداث شتاب دهنده صنعتی فناوریهای نوین پزشکی جهاددانشگاهی در اردکان پیش بینی شده است.
دکتر فارسی گفت: معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی قائل به هم افزایی، کار گروهی و استفاده از ظرفیتهای ارتباطی ضمن هماهنگی در ارتباط با مجلس است و خوشبختانه همه همکاران در ستاد و واحدهای سازمان نیز نهایت هماهنگی را با اینمعاونت داشتند و به همین دلیل کار گروهی به نتیجه مثبت ختم شد.
وی افزود: در جریان بررسی برنامه هفتم کشور نیز با هماهنگی و همکاری همه واحدهای سازمانی و همچنین ارتباط موثر با نمایندگان در مسیر شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای جهاددانشگاهی، علی رغم آنکه در لایحه ارسالی به مجلس نامی از جهاددانشگاهی نبود، با پیگیریهای انجام شده در مجلس، در ۳ مورد ماموریتهای کلان در قانون برنامه هفتم توسعه برای جهاددانشگاهی پیش بینی شد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به آغاز به کار مجلس دوازدهم، اظهار کرد: ارتباط جهاددانشگاهی با مجلس یازدهم موثر و مثبت بود و در مدت ۳ سال فعالیت دولت، ارتباط جهادداشگاهی با مجلس شورای اسلامی به گونهای بود که شاهد هیچ تذکر و طرح سوالی از سوی نمایندگان مجلس نبودیم و ارتباط جهاددانشگاهی با کمیسیونهای تخصصی نیز مثبت بود. همچنین در مجلس یازدهم برای نخستین بار از زمان تشکیل جهاددانشگاهی تاکنون، بیانیه حمایت نمایندگان مجلس از فعالیتهای جهاددانشگاهی همزمان با سالروز تشکیل این نهاد در سال گذشته قرائت شد. به نمایندگی از همه جهادگران دانشگاهی از همه نمایندگان مجلس یازدهم به ویژه اعضای هیات رییسه و کمیسیونهای تخصصی بابت حمایت از فعالیتهای جهاددانشگاهی در طول فعالیتهای این مجلس تشکر میکنم.
وی افزود: با شروع به کار مجلس جدید نیز ارتباط با نمایندگان با هدف شناخت هرچه بیشتر نسبت به ظرفیتها و توانمندیهای جهاد دانشگاهی توسعه خواهد یافت و این نهاد آمادگی همکاری با قوه مقننه در فرآیند تقنین و نظارت است و این نهاد میتواند با استفاده از ظرفیتهایی مانند پژوهشگاه علوم انسانی، مرکز افکارسنجی و همچنین شبکه نخبگانی خود در سراسر کشور، موثر واقع شود.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشتر![کد بانو ها و خانم های خانه کارشناسان کیفیت و تضمین کننده فروش ما هستند](/files/fa/news/1402/9/29/455082_419.jpg)
آگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات