ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۵۰۵
سامانه رصد اشتغال با عنوان جست‌وجوی شغل برای نخستین بار در دولت سیزدهم شکل گرفت که با بررسی فرایند ایجاد شغل، زمینه‌ای برای شفاف‌سازی آمار اشتغال کشور است.
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اشتغال انجام داد، تعریف مسئولیتی تحت عنوان ایجاد سالیانه یک میلیون فرصت شغلی بود. برای تحقق این هدف، از نیمه سال ۱۴۰۰ برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال به صورت جدی با حضور رئیس جمهور آغاز و در همین مدت زیست‌بوم ملی اشتغال برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این حوزه طرح و تصویب شد. اصلاح آیین‌نامه مربوط به کاریابی در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید و سامانه جست‌وجوی شغل از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز به‌کار کرد.

بر اساس این زیست‌بوم، برای همه دستگاه‌هایی که در حوزه اشتغال نقش دارند، وظایفی تعیین و برنامه‌ریزی برای تحقق آن انجام شد. عملکرد تمام اهدافی که در این زیست‌بوم تکلیف شده بود اکنون در سامانه رصد اشتغال کشور به ثبت رسیده است.

به واسطه سامانه جستجوی شغل، بیش از ۲۰ هزار نفر از در دستگاه‌های مختلف مشغول ثبت تعهدات اشتغال استان‌ها با تنوع گسترده اعم از تسهیلات اعطا شده، مجوز‌های صادر شده و آموزش‌های ارائه شده هستند. قدم بعدی پس از ثبت این تعهدات در سامانه، بر عهده وزارت تعاون است که به صورت تلفنی، پیامکی و حضوری آغاز می‌شود.

تکلیف دیگر مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان است که به عنوان یکی از محوری‌ترین وظایف دستگاه‌ها درنظر گرفته شده و به صورت میانگین از استان‌ها خواسته شده تا ۲۵ درصد خدمات شغلی که ایجاد می‌کنند مربوط به فارغ التحصیلان باشد. برآوردی که در گذشته انجام شد نشان می‌داد تقریبا ۱۰ درصد خدمات اشتغال برای فارغ التحصیلان بوده و اگر به این مقدار ۱۵ درصد دیگر افزوده شود نتیجه آن برای عموم مردم قابل مشاهده خواهد بود.

سامانه ارتقای یافته فرصت شغلی با عنوان جست‌وجوی شغل توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف کاهش زمان و هزینه‌های جست‌وجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت رشد نرخ اشتغال کشور و افزایش رضایتمندی ذینفعان طراحی شد.

شفاف‌سازی آمار اشتغال در کشور برای نخستین بار با سامانه رصد اشتغال

در این سامانه کاریابی‌ها، کارفرمایان و کارجویان می‌توانند ضمن ایجاد پنل کاربری و ثبت داده‌های لازم از خدمات سامانه در زمینه معرفی فرصت‌های شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهره‌مند شوند. بر این اساس، شفافیت و پویایی در بازار کار ثبت و شفاف می‌شود و سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازارکار را به دنبال خواهد داشت.

تعدد، تنوع و دسترسی سخت به اطلاعات بازار کار کشور، نبود مکانیسم لازم به‌منظور شناسایی و رصد بازیگران اصلی بازار کار، نبود راهکار مناسب در جهت رصد تغییر و تحولات آتی در بازار کسب و کار، نبود سامانه‌های قابل اتکا انتخاب مسیر‌های شغلی فعلی و آتی از آسیب‌های وضعیت فعلی بازار کار است.

فرآیند معرفی و به‌کارگرفتن کارجویان، از طریق کاریابی‌ها یا به صورت ارتباط مستقیم کارفرما با کارجو انجام خواهد شد. این سامانه ظرفیت مناسبی ایجاد می‌کند تا از طریق آن تأمین نیروی کار مناسب و مورد نیاز کارفرمایان با صرف هزینه و زمان کمتر و با سرعت و دقت بیشتر انجام شود. همچنین با امکان انجام نظارت‌های عالیه بر عملکرد کاریابی‌ها از طریق این سامانه، تخلفات احتمالی کاهش یافته و با اعتماد سازی موجبات رضایتمندی کارجویان و کارفرمایان و ارتقای عملکرد کاریابی‌ها فراهم خواهد شد.

هدف از راه اندازی سامانه جست‌وجوی شغل، یکپارچه سازی ارائه خدمات کاریابی‌ها به کارجویان، کارفرمایان و دفاتر کاریابی، رصد و پایش شفاف تغییر و تحولات بازار کار، کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغلی، توانایی و تطابق ویژگی‌های شخصیتی مهارتی فرد با شغل و اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان است.

امکان ثبت‌نام و بارگذاری رزومه شغلی توسط بیکاران، مشاهده فرصت‌های شغلی مورد نیاز کارفرمایان در سامانه، انتخاب سریع فرصت‌شغلی، کاهش هزینه و مدت زمان جستجوی شغل، بهبود رضایت شغلی و افزایش بهره وری نیروی کار از جمله مزایای سامانه جستجوی شغل برای بیکاران است همچنین این سامانه برای کارآفرینان نیز مزایایی از جمله امکان ثبت‌نام مستقیم کارفرمایان و متقاضی جذب نیروی کار، ثبت فرصت‌های شغلی مورد نیاز کارفرمایان در سامانه، امکان جستجو در بانک اطلاعاتی رزومه‌های ثبت شده بیکاران، انتخاب سریع نیروی کار و به حداقل رساندن اشتباهات در فرایند استخدام نیروی کار دارد.

این سامانه با شفافیتی که در اطلاعات بازار کار ایجاد می‌کند، می‌تواند هزینه جست‌وجوی شغل را برای کارفرما و کارجو کاهش دهد. از طرف دیگر از آن‌جایی که این سامانه به واسطه حاکمیتی بودن به بانک‌های اطلاعاتی متصل است، سوابق شغلی، تحصیلی و مهارتی کارجو را راستی‌آزمایی کرده و کارفرما نیرویی انتخاب می‌کند که گفته‌هایش با سوابق او همخوانی دارد.

بر اساس آخرین اعلامی (اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳) در حدود ۱۰ ماه گذشته که از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد، تعداد ۳۳۰ هزار نفر نیروی کار در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد ۱۶۰هزار نفر سوابق خود را تکمیل کرده و درخواست شغل داده‌اند. در این مدت ۳۰ هزار کارفرما در سامانه ثبت نام کرده‌اند و ۳۱۷ هزار فرصت شغلی را به ثبت رسانده‌اند. رای ۱۱۲هزار نفر از کارجویان توسط دفاتر کاریابی معرفی نامه جذب صادر شده و حدود ۳۵ هزار نفر از آنان مشغول به کار شده‌اند.

ارسال نظرات