ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۵۳۳
در دیدار مدیران جهاد دانشگاهی با مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد
جلسه مشترک مدیران جهاد دانشگاهی با مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع توسعه فناوری کوانتومی برگزار شد.
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، جلسه مشترک دکتر فتح اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاد دانشگاهی و دیگر فناوران و اعضای هییت علمی جهاد دانشگاهی با دکتر صنایع رییس کمیته پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع توسعه فناوری کوانتومی برگزار شد.
 در این جلسه که در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، دکتر صنایع مسول پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به توسعه علم و فناوری، گفت: رهبر انقلاب در یکسال گذشته روی بخش فناوری تاکید زیادی داشتند و ما در حال حاضر بر موضوع فناوری کوانتومی تمرکز کردیم و پیگیر جدی این موضوع هستم و از تلاش های جهاد دانشگاهی در این حوزه استقبال می کنیم.
 وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار مدیران سازمان ، فرمودند: سازمان برنامه و بودجه یک دستگاه اساسی برای کشور است و با اصلاح آن می توان به حل مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور به شکل واقعی و صحیح، امیدوار بود .
 وی افزود؛ به همین دلیل کمیته ای در سازمان و بودجه کشور، برای پیگیری منویات معظمله تشکیل شده است.
 دکتر یعقوب فتح اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت "فناوری کوانتومی" گفت: جهاد دانشگاهی ده ها طرح فناورانه را با توجه به دغدغه ها و منویات مقام معظم رهبری در دست انجام دارد که شامل حوزه فناوری کوانتومی و نیز چند موضوع دیگر در حوزه های مختلف فناوری است. 
   وی بر توانمندی جهاد دانشگاهی و نیز پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری جهاد دانشگاهی و نیز پژوهشکده ها و واحد های مختلف این نهاد اشاره و تصریح کرد: فناوران و پژوهشگران جهادانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و کاربرد های آن، حوزه دیجیتال، حوزه مخابرات، اقتصاد دانش بنیان، صنایع خلاق؛ استارت آپ ها و ... فعالیت ها و دستاوردهای خوبی را به جامعه ارائه کرده اند.
   وی بر لزوم حمایت از فناوران و نخبگان و بخش دانش بنیان جهاد دانشگاهی و کشور تاکید کرد و گفت: رمز توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور توسعه علم و فناوری است و این موضوع را جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف نشان داده است.
  در ادامه این جلسه مهندس اکبری عضو هییت دانشگاه خوارزمی و مسئول بخش کوانتم جهاددانشگاهی تهران در خصوص فناوری کوانتم مطالبی را ارایه کرد و گفت: از سال۱۴۰۰ جهادانشگاهی وارد فضای کوانتم شد و این ورود منجر به توسعه فناوری لیزر و فناوری‌های هسته ای و نانو و ... در این نهاد شد.
   اکبری افزود: مهمترین راهکار برای نسل آینده کامپیوتر، استفاده از ذرات ریز اتمی یعنی کوانتوم است، فناوری کوانتومی بر مهار و بهره برداری از قوانین مکانیک کوانتومی متکی است. کاری که نظریه کوانتومی انجام می دهد، زوم کردن بر روی اتم ها و ذرات ریز اتمی است که ماده را تشکیل می دهند.
    اکبری تصریح کرد: برخی از فناوری‌هایی که ما هر روز استفاده می‌کنیم، وجودشان را مدیون درک ما از فیزیک کوانتومی است. فناوری‌های‌ کوانتومی از جمله فناوری‌های نوظهوری هستند که از قوانین طبیعت برای ارائه قابلیت‌های بی‌سابقه در سنجش، تصویربرداری، ارتباطات و محاسبات استفاده می‌کنند و به دلیل کاربرد دوگانه، پتانسیل تغییر شکل جهان و برانگیختن یک مسابقه تسلیحاتی جدید را دارند.
   وی افزود: جهاد دانشگاهی با وجود فناوران تاکنون طی دوسال با ارگانهای مختلف در حال تعامل و امکان سنجی ساخت کامپیوتر کوانتومی و نیز توسعه فناوری کوانتومی با ۱۴روش مختلف در حوزه دارو، نفت و پزشکی و ... دنبال می کند.

ارسال نظرات