ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۵۴۸
آیین رونمایی از «فب‌لب» آزمایشگاه ساخت و تولید سریع ایده‌های فناورانه امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور رونمایی شد.
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مراسم رونمایی از سامانه فب لب ( Fabrication Laboratory ) «آزمایشگاه ساخت سریع» ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در محل سالن جلسات معاونت علمی برگزار شد.
حمایت وزیر علوم از ایده های طراحی شده در راستای خدمت به نخبگان کشور
محمد علی زلفی‌گل، طی سخنانی در این مراسم، ایده‌های جدید و جذابی را که در راستای خدمت به نخبگان کشور طراحی شده است افتخار آفرین خواند و اظهار کرد: هم‌افزایی‌هایی که در این دوره مابین معاونت علمی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده، بسیار ارزش‌آفرین است و در این راستا از دکتر دهقانی و تیم‌شان نهایت تشکر و قدردانی را دارم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هم افزایی‌های ایجاد شده امروز، سرمایه‌های ارزشمند فردا هستند، گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با هدف فراهم نمودن بستر مناسب جهت حمایت و کمک به تسریع فرایند تبدیل ایده به محصول و ساخت نمونه اولیه محصولات فناورانه،  اقدام به راه اندازی ساختاری تحت عنوان «فب لب» یا آزمایشگاه ساخت و تولید سریع ایده‌های فناورانه نموده است.
وی افزود: تمرکز این شبکه بر ساخت و تولید محصول است و با تجربه مشابه اجرا شده در سال‌های گذشته، با عنوان ایجاد "شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی" که مبتنی بر ایجاد زیرساخت‌های سنجش و آزمون است، متفاوت می باشد.
وی تصریح کرد: در این شبکه ذی‌نفعان زیست بوم نوآوری، با ثبت و معرفی زیرساخت‌ها و تجهیزات فیزیکی و نرم افزاری خود می‌توانند از خدمات قابل ارائه توسط این شبکه بهره‌مند شوند.
زلفی‌گل تأکید کرد: "شبکه ملی ساخت و تولیدسریع فناوری‌" با فراهم نمودن اطلاعات از ظرفیت‌های موجود زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری هر یک از ذی نفعان زیست بوم نوآوری، بستر مناسبی را در جهت ایجاد فضاهای نوآورانه جهت ارتقاء ظرفیت صنعتی‌سازی، توسعه نوآوری و حمایت از تولید ایده‌های فناورانه و خلق سریع نمونه محصول، در قالب " فب لب‌های فناوری و ساخت" در پارک‌های علم و فناوری، فراهم خواهد کرد.  
*"فب لب" یک فرهنگ نوآورانه برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده‌هاست
وی خاطرنشان کرد: "فب لب" محیط مناسبی است که زمینه همکاری مشترک میان مهندسان، طراحان، برنامه نویسان و افراد علاقمند به همه ابزارها و منابع لازم را برای تبدیل ایده ها به تولید سریع نمونه محصول فراهم می سازد. یک فرهنگ نوآورانه برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده‌ها را ایجاد می کند و ترویج خلاقیت و نوآوری، ایجاد محیط مهارت محور، تشکیل جامعه فنی، تسهیل تبادل دانش، تشویق به تولید مشترک، ترکیب دانش علمی و عملی، پیشرفت در حوزه‌های چند رشته‌ای، تشکیل پلتفرمی برای استارتاپ‌های فنی و انتقال دانش از دانشگاه به صنعت را فراهم می کند.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از تاکیدات و راهبردهای جدی رییس جمهور شهید، همکاری دستگاه ها برای انجام کارهای بزرگ بود. امروز نتیجه یک سال همکاری معاونت علمی و وزارت علوم در قالب ایجاد یک شبکه ملی ساخت برای نمونه سازی ایده های اولیه دانشجویی، هسته های رشد و شرکت های نوپا افتتاح شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به ارائه گرنت حمایتی با عنوان همساز برای حمایت از ایده ها و ساخت نمونه اولیه اشاره کرد و گفت: یک گرنت مشترک میان وزارت علوم و معاونت علمی در قالب هزار گرنت ۱۰۰ میلیون تومانی برای کمک به تیم های نوپا که می خواهند ایده های اولیه را بسازند، اختصاص داده خواهد شد.

ارسال نظرات