ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۵۵۶
ایسنا- خراسان رضوی/ مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از فعالیت بزرگترین سایت پرورش کرم ابریشم خراسان رضوی در این شهرستان خبر داد.
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸

علی‌اصغر امانیان در حاشیه برگزاری رویداد ترویجی روز مزرعه‌ پرورش کرم ابریشم در شهرستان سبزوار به ایسنا گفت: فعالیت‌های نوغانداری و پرورش کرم ابریشم و صنایع واسطه‌ای سطوح وسیعی از اشتغال روستایی و شهری را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم فرصت‌های شغلی قابل ملاحظه‌ای را به وجود می‌آورند، عنوان کرد: این صنعت یکی از فعالیت‌هایی است که در زمینه اشتغال آفرینی در عرصه کشاورزی شهرستان سبزوار مورد توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در همین خصوص از فعالیت بزرگترین سایت پرورش کرم ابریشم خراسان رضوی در این شهرستان خبر داد و افزود: این سایت در سالنی با فضای ۷۰۰ متر مربع در داخل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار ایجاد شده است.

وی با اعلام اینکه احداث این سایت فرصتی برای آموزش، ترویج و توسعه این فعالیت اشتغال آفرین را فراهم کرده است، اظهار کرد: نوغان‌داری، فعالیتی سودآور است. نوغانداری را می‌توان به عنوان صنعتی اقتصادی و اشتغال‌زا بین خانواده‌های روستایی ترویج کرد.

امانیان بابیان اینکه برگ درخت توت به عنوان مهمترین غذای کرم ابریشم محسوب می‌شود، افزود: نوغانداری هر ساله از اوایل فروردین و اردیبهشت با شکوفایی درختان توت آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: سبزوار با توجه به شرایط اقلیمی ظرفیت‌های بسیاری برای کشت درخت توت و پرورش کرم ابریشم در حوزه نوغانداری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار افزود: پرورش کرم ابریشم فعالیتی کوتاه‌مدت است و در عرض ۴۵ روز این پرورش به اتمام می‌رسد، بنابراین این فعالیت جانبی کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی نیست و بازگشت سرمایه در این حرفه در مقایسه با سایر فعالیت‌های تولیدی کشاورزی سریع‌تر است.

وی با اعلام اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان ۴۰ هزار تومان است، اضافه کرد: طی سال گذشته ۲۰۰۰ اصله درخت توت رایگان در میان بهره‌برداران شهرستان توزیع شد.

وی در ادامه در خصوص اهمیت و ضرورت زنجیره‌ی تولید در عرصه‌های مختلف تولیدی از جمله در نوغانداری اظهار کرد: با توجه به اینکه کرم ابریشم می‌تواند سود قابل توجهی را برای فعالان این عرصه داشته باشد، قطعاً حمایت از این صنعت سنتی، به عنوان اشتغال فصلی و البته درآمدزا برای هم جوامع شهری و هم روستایی، می‌تواند علاوه بر ماندگاری این صنعت کهن شناخته شده در جهان، موجب تقویت توان اقتصادی و معیشتی فعالان و علاقه‌مندان به این عرصه شود.

وی خاطرنشان کرد: نوغانداری برای توسعه اقتصادی بخش‌های عقب مانده جامعه روستایی می‌تواند به عنوان یک صنعت و فعالیت مفید مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظرات