بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۵۶۵
با حضور استان‌های کهگیلویه و بویراحمد
اولین گفتآور ملی نخبگان پهنه خلیج فارس با حضور استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و خوزستان در یاسوج برگزار شد.
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴

حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز انقلاب اسلامی نهادسازی موثر است. بنیاد ملی نخبگان از سازمان‌های است که از بدو تاسیس مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشته و در دولت سیزدهم نیز توجه ویژه‌ای به این سازمان شده است.
وی افزود: اگر در سیره و رفتار آیت الله شهید رئیسی توجه و دقت داشته باشیم می‌توانیم یک مدل توسعه‌ای استنباط کنیم و بخشی از این مدل توسعه، مطالعات و دریافت ایشان از کشورهای توسعه یافته بومی شرق آسیاست.
اکوانی اظهار کرد: مدل توسعه ای موجود رفتار آیت الله رئیسی مخصوصا در زمینه توجه به جایگاه نخبگان در سیاست گذاری های توسعه ای دولت سیزدهم، دارای چهار شاخصه بود، که اولین این شاخصه ها همسویی ساختاری و انسجام درونی است. آیت الله رئیسی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بین نهادهای مختلف نظام جمهوری اسلامی هم افزایی و همسویی ایجاد کنند و از تنش ساختاری بین اجزای مختلف سیستم به شدت پیشگیری می‌کردند و تحت راهنمایی های مقام معظم رهبری گام های بسیار بلندی را برای همسویی ساختاری بین احزاب مختلف، دولت، قوه قضائیه، گروه‌های نظامی و انتظامی، بخش های امنیتی، بخش‌های دانشگاهی و سایر اجزا برداشتند.
رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دومین ویژگی مدل مدیریتی آیت الله رئیسی توسعه تعامل با محیط پیرامون و محیط منطقه‌ای یا همان ائتلاف منطقه‌ای است که باعث می شود تمام کشورها به یک اعتماد برسند و در جهت توسعه منطقه گام بردارند.
اکوانی تصریح کرد: سومین شاخص نیز حمایت از بخش خصوصی به خصوص بخش اقتصاد دانش بنیان بود که در معاونت علمی فناوری نسبت به گذشته حمایت های مالی برای توسعه شرکت های دانش بنیان با احتساب تورم هشت برابر افزایش داشت.
وی ادامه داد: ویژگی چهارم نخبه گرایی و توجه به نخبگان در برنامه های توسعه ای آیت الله شهید رئیسی بوده است.
رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در پهنه خلیج فارس که استان کهگیلویه و بویراحمد در آن قرار دارد تا اکنون استخدام ۲۱۴ نفر از نخبگان نهایی شده و تا پایان سال حدود ۷۰۰ نفر از نخبگان استان های پهنه خلیج فارس در دستگاه های اجرایی جذب خواهند شد.
یاسین کی خا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان کشور نیز در این مراسم گفت: اتفاقی که در کشور در حال وقوع است مواجهه کشور با مسائل پیچیده است که مسائلی ماندگار و چند وجهی هستند و حاکمیت نیز به این نتیجه رسیده که برای حل این مسائل باید از نخبگان استفاده کند. 
وی افزود: گفتآورد ملی نخبگان در چهار حوزه دانشگاهی است یک فرصت را در اختیار همگان قرار می‌دهد تا اگر طرح، ایده، پیشنهاد یا اندیشه‌ای دارند که فکر می‌کنند می‌تواند در راستای حل مسائل اثر گذار باشد ارائه دهند. 
کی ها به تعریف مفهوم نخبه پرداخت و اظهار کرد: مفهوم نخبگی تنها در زمینه علوم تجربی و فنی نیست. به تازگی اتفاقی در کشور درحال رقم خوردن است که موضوع تولید نخبه برای حکمرانی است. یعنی قرار بر این نیست که مفهوم نخبه را به افرادی که تولید فناوری می‌کنند تقلیل دهیم علاوه بر اینکه اساسا روند تولید فناوری در دنیا بدون سوگیری نیست. 
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان کشور خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم بین فناوری و مبانی نسبت برقرار کنیم، به زودی از رویدادهایی که در دنیا پیش می‌آیند حذف خواهیم شد. 
کی‌خا تصریح کرد: گفتآورد ملی نخبگان پنج محور مالی و ارزی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت و حکمرانی هوشمند دارد که نخبگان باید نسبت خود را با منابع و ظرفیت‌های منطقه خود را در لایه حکمرانی و فناوری تعریف کنند. برای مثال در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بسیار خوبی در زمینه منابع طبیعی وجود دارد. 
وی ادامه داد: در مرحله انتخابی که افتتاحیه آن امروز است و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، از طرح‌هایی که کیفیت مناسب داشته باشند بهره‌برداری خواهیم کرد و سعی می‌کنیم نحبگان را با افرادی که در حوزه مربوطه صاحب نظر هستند وصل کنیم و آنها را ارتقا دهیم.
احسان عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه وظیفه فوق العاده مهم و مبنایی را بر عهده دارد و ریل گذاری زندگی بشر در آینده در دانشگاه‌ها رقم می‌خورد. این دانشگاه است که باید با استفاده از تجربیات بشر زمینه را برای فراهم کردن زندگی بهتر ایجاد کند.
وی افزود: عوامل مختلف تحت عنوان عوامل تولید را در کشور داریم اما سوال اینست که چرا عوامل تولید به خوبی با هم تلفیق نمی‌شوند اینکه چرا در بعضی از کشورها این عوامل با هم به خوبی تلفیق می‌شوند و در بعضی کشورها اینطور نیست یک گلوگاه و تنگنایی است که باید دانشگاه و نخبگان آن را شناسایی کنند.
عسکری با بیان اینکه تعریف ما از نخبه کسی است که بتواند یکی از مشکلات کشور را حل کند، اظهار کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ شرایط زندگی به صورت نسبی نسبت به شرایط موجود سخت‌تر بود اما احساس رضایت بیشتری داشتیم سوالی که پیش می‌آید این است که چرا در زمان حاضر با وجود اینکه پیشرفت مادی بهتر شده اما رضایت روانی بهتر نشده است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ریشه همه مشکلات در حوزه کشاورزی، فنی، برق، شیمی و تمام حوزه‌ها را باید در علوم انسانی جستجو بکنیم زیرا ماده دستورپذیر است و هیچگاه در مقابل اراده انسان مقاومت نمی‌کند.
عسکری تصریح کرد: اگر ما دنبال شکل‌گیری جامعه‌ای هستیم که در گام دوم انقلاب تامین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد حتماً باید در نرم‌افزارهای اجتماعی تدبیر کرده و ساختارهای آن را اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: مباحث پولی و مالی اتمسفر تمام فعالیت‌های اقتصادی است و اقتصاد کلان هم در فضای پولی و مالی تنفس می‌کند و اگر اتمسفر پولی و مالی مسموم شد تمام بخش‌های اقتصاد مسموم می‌شود.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در بحث منابع طبیعی و کشاورزی ما ۲۰ درصد جمعیت زاگرس را داریم، بهره‌برداری از کشاورزی و اقتصاد به همراه حفظ محیط زیست شکل عاقلانه و مدبرانه‌ای است که پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که آن را به نتیجه برسانیم.
عسکری تاکید کرد: باید علم برای علم را کنار بگذاریم و دانشگاه‌ها علم برای زندگی و علم برای جامعه را دنبال کنند آن وقت است که ما می‌توانیم مسائل تنگناها و چالش‌های کشور را بهبود ببخشیم و آینده خوبی را رقم بزنیم.
بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج نیز در ادامه این مراسم گفت: بعد از انقلاب اسلامی موضوع نخبگی و استفاده از نخبگان مورد توجه قرار گرفت اما نباید مفهوم نخبگی را به افراد کمی محدود کنیم. در حقیقت نخبه همین دانشجویانی است که در کنار ما هستند، کسی که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود برای حل یک مشکل یا به وجود آوردن یک فرصت استفاده می‌کند. الزاماً نیاز نیست که فردی یک ویژگی خاص داشته باشد یا در رشته خاصی تحصیل کرده باشد تا آن را نخبه به حساب آوریم.
وی افزود: نمونه بارز یک فرد نخبه امام خمینی رحمت الله علیه است که از بین روحانیونی که در حوزه علمیه نجف و قم مشغول به تدریس، تحصیل، مطالعه و تحقیق بودند برخاست و یک رژیم ظالم را کنار زد. نمونه دیگر شهید فهمیده است که در یک لحظه تشخیص داد چه کاری درست است و آن را انجام داد. همین طور شهید ابراهیم همت، شهید ابراهیم رئیسی، شهید علم الهدی، شهید چمران، شهید هدایت طیب و شخصیت‌های دیگری که برای حل یک مشکل یا مشکلات متعدد تلاش کرده‌اند، نخبه هستند.
کرمی اظهار کرد: نخبه یک سرمایه خدادادی است و به توجه و شغل نیاز دارد جامعه‌ای که نخبه دارد و همینطور مسئولان و مدیران آن جامعه باید شاکر باشند و آنچه که باعث می‌شود این مملکت را مملکتی خاص بدانند وجود نخبگانی است که بخشی از آنها در کنار ما مشغول به تحصیل هستند.
همچنین نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز گفت: مسئله تامین معاش و نیازهای انسان یک موضوع بنیادی است و خداوند این توانایی را به انسان داده تا بتواند برای رفع نیازهای خود دست به تولید بزند و چیزهایی را خلق کند.
وی افزود: طی زمان‌های گذشته شرایط زندگی تفاوت داشت اما امروزه به برکت عقل، خرد، و دانش توانایی پیشرفت و ایجاد رفاه در زندگی انسان به وجود آمده است و توجه به اندیشه و خردورزی که خداوند در انسان قرار داده موضوع بسیار مهمی است.
حسینی اظهار کرد: خداوند جهان را در اختیار انسان قرار داده و انسان هم باید اقدام گر و خلاق باشد. البته این خلاقیت نباید موجب غفلت شود زیرا اگر پیشرفت علمی داشته باشیم اما پیشرفت معنوی اتفاق نیفتد با دستان خودمان انحطاط خود را فراهم کرده‌ایم، آنچه که خداوند از پیشرفت و فناوری ما می‌خواهد معنویت است در غیر این صورت شرایط سختی را برای خود مهیا کرده‌ایم.
امام جمعه یاسوج تصریح کرد: یک موضوع بسیار مهم مسئله نخبه زایی است، متاسفانه تفکر بعضی خانواده‌ها در مورد کم جمعیت بودن خانواده و اکتفا به یک یا دو فرزند گسترش پیدا کرده و  تفکر خطرناکی است چراکه کمبود جمعیت با کمبود نخبه برابر است.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: خانواده‌ها باید برای آینده فرزند بیشتری پرورش دهند چرا که این فرزندان همان نخبگان آینده هستند و توجه به افزایش جمعیت توجه به افزایش نخبگان آینده است.

ارسال نظرات