ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۶۲۲
مدیرکل امورروستایی استانداری کرمان با بیان اینکه طرح «تکام» ظرفیت روستا‌های استان کرمان را شکوفا کرد گفت: تا یک سال آینده چهره روستا‌های استان متحول می‌شود.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

محمدجواد عبدالکریمی مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم مقرر شد که سند توسعه روستا‌ها نوشته شود، اظهار داشت: در این راستا یک قرارگاه جهادی در وزارت کشور تشکیل شد و توسط حدود چهل کارشناس طی مدت یک سال یک طرح همه‌جانبه برای توسعه روستایی در کشور نوشته شد.

وی از اجرای آزمایشی طرح «تکام» توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در تعدادی از روستا‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: در نهایت خرداد ماه سال قبل اجرای این طرح برای روستا‌های کل کشور ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به آخرین وضعیت طرح تکام در روستا‌های استان کرمان، بیان کرد: از سال‌گذشته برای اجرای این طرح در استان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و امروز پس گذشته یک سال شاهد ثمرات این طرح در روستا‌های استان کرمان هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح سه بخش دارد، ادامه داد: بخش نظارتی این طرح به عهده دفتر امور روستایی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری است، ریل‌گذاری آن به عهده ادارات بوده و البته در بخش سوم این خود مردم هستند که باید پای کار بیایند.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح تحرک خوبی در روستا‌های استان کرمان رقم خورده و تا یک سال آینده چهره روستا‌های استان کرمان متحول می‌شود، گفت: به زودی شاهد ثمرات طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کنار دهیاران، مردم روستا‌ها هم مشارکت خوبی دارند و می‌توان گفت امروز فرهنگ توانمندسازی در روستا‌های استان نهادینه شده است، افزود: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در واقع بازآفرینی قدرت در حوزه روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به اینکه قدرت تولیدی خوبی در روستا‌های ما وجود داشته که شاید مغفول مانده بود، ادامه داد: ظرفیت‌های ما در حوزه‌های مختلف با همت روستاییان در حال احیا شدن است.

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در واقع سند بزرگ تحول روستایی است که می‌تواند موجب تحول و توسعه اقتصادی در روستا‌ها شده و از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری کرده است، گفت: این طرح، طرح وسیعی است و جنبه‌های مختلفی دارد.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه این قرارگاه به صورت مرتب طرح را بازنگری و پیگیری می‌کند، افزود: بازخورد‌های این طرح از استان‌ها گرفته شده و نقاط ضعف و قوت آن رفع شده است.

وی با بیان اینکه تمام دهیاران ما پای کار هستند تا این طرح را اجرا کنند و در تمام بخش‌ها، دهیاران، شورا‌ها و هیئت‌های اندیشه‌ورز روستایی ما توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را شناسایی کردند، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها خوبی شده تا این ظرفیت‌ها در روستا‌های سراسر استان کرمان شکوفا شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح توانمندسازی دهیاری‌ها در استان، گفت: هفته گذشته در کمیته استانی وام بیش از ۴۰ طرح توانمندسازی درآمدزای غیرماشین‌آلات روستایی داشتیم.

وی با بیان اینکه عمده کار دهیاری‌های ما در بحث آسفالت و زیرسازی بود و ماشین‌آلات می‌خریدند، اما طرح‌های جالبی در حوزه درآمدزای غیرماشین‌آلات روستایی ارائه شده است، افزود: یکی از وجوه اقتصادی این طرح، توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های بی‌نظیر روستا‌ها است.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه احداث سردخانه، تولید خوراک دام، احداث مزرعه انرژی خورشیدی و طرح‌های بومگردی از جمله این طرح‌ها است، بیان کرد: به عنوان مثال ۱۰ دهیاری در قلعه گنج تقاضای راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت از ابتدای تولید علوفه تا فروش گوشت را داشتند.

ارسال نظرات