ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۶۷۴
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان گفت: گردشگری یک صنعت کاربر (متکی به نیروی کار) است که نه تن‌ها موجب بهبود قابل توجه وضعیت اشتغال در مقاصد گردشگری می‌شود، بلکه به توسعه زیرساخت‌ها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید نیز کمک می‌کند.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸

به گزارش بازارکار به نقل از خبرآنلاین هامان هاشمی اظهار کرد: شاید تا صد سال پیش دولت‌ها برای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد، به فکـــر راه‌اندازی کارخــانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی بـودند و بیشترین سرمایه‌گذاری را برای ایجاد اشتغال و به کارگیری نیروی کار، در این زمینه انجام می‌دادند. او با اشاره به کاهش رشد اقتصاد جهانی به دلیل تورم، جنگ و شرایط اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴، افــزود: گردشگری به‌عنوان یک عامل محرک در رشد و بهبود تولید ناخالص داخلی شناخته می‌شود که نقش کلیدی در اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد.

هاشمی افزود: امروزه صنعت گردشگری بیش از پیش به جایگــاه واقعـــی خود نزدیک شده و دولت‌ها و جوامع به اهمیت این صنعت و جــایگاه آن در مسائل سیـاسی و اقتصــادی پی بــــرده‌اند به گـونه‌ای که می‌تــــوان این صنــــعت را جزو ۵ صنــعت اول و مهم و پولساز جهان برشمرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گــرگان گردشگــری را یکی از مبــاحث مهم در حــــوزه اقتصــــادی دانست و افـــزود: گردشگری یکی از بخش‌های پیشران و شتاب‌دهنده به اقتصــاد کشورهاست و کشور ایران با داشتن جاذبه‌های متعدد طبیعی و فرهنگی و اقلیم چهار فصل، همچنین آثار تاریخی، هنری، مذهبی و معماری فراوان ظرفیت بسیــــار خوبی برای توسعه این بخش از اقتصــــاد خود دارد.

وی خاطرنشان کرد:گردشگری نمونه‌ای از یک سیاست اقتصادی است که به دلیل ارز آوری، ایجاد اشتغال و فعالیت اقتصادی، توسط دولت‌ها دنبال می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه گردشگری ۶-۷ درصد از کل مشاغل را شامل می‌شود، افزود: بنابراین توسعه این صنعت منجر به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در کشور و به تبع آن استان خواهد شد.

وی بزرگترین فایده گردشگری را درآمدزایی از طریق درآمد ارزی دانست و گفت: اقتصاد میزبان با استفاده از درآمدی که از طریق مخارج گردشگری به دست می‌آورد می‌تواند سرمایه گذاری مجددی انجام دهد.

او ادامه داد: برخی از مقاصد ممکن است این پول را برای توسعه بیشتر صنعت گردشگری خود هزینه کنند و برخی دیگر ممکن است این درآمد را صرف خدمات عمومی مانند آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی کنند، در واقع اینکه مقاصد گـردشگری چگونه این منابع مالی را مدیریت کند تا حــــدودی آیندۀ آن‌ها را نیز مشخص خواهد کرد.

هامان هاشمی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که در علم اقتصاد می‌تواند در حوزه گردشگری موثر باشد تقویت زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه گردشگری است تا از این طریق بتوان درآمد عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری را افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد، اگر بتوان این عوامل را اصلاح کرد قطعاً می‌توان درآمد‌های بسیار بالایی را از حوزه گردشگری کسب کرد.

هاشمی بازار‌های تاریخی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های تمدن بشر، از جمله اصلی‌ترین مقصد‌های گردشگری، به‌ویژه گردشگری اقتصادی معرفی کرد و گفت: گردشگری بــافت‌های تــاریخی و به‌خصـــوص بازارها، به عنــوان یکی از اولویت‌های گردشگری شهر‌ها به شمار می‌آیند.

وی در پایان گفت: طبق سند چشم‌انداز، سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی باید به دو درصد در سال ۱۴۰۴ برسد، به‌گونه‌ای که کشور ایران در ۱۴۰۴ ســـالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی، درآمد کسب کند، اما روند کنونی به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست و راه دشوار ایران برای دستیابی به دو درصد از درآمد جهانی توریسم را نمایان می‌سازد، بنابراین توجه به اهداف سند چشم‌انداز می‌تواند عامل مهمی برای شتاب بخشیدن به آهنگ رشد و توسعه را فراهم کند.

ارسال نظرات