بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۷۱۲
امضای تفاهمنامه همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم
این تفاهم نامه میان «محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «هاشم داداش پور» معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به امضا رسید. این تفاهم نامه با موضوع " لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگاها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی با استفاده از گواهی عدم کاریابی به صورت الکترونیکی که توسط دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار تنظیم شد بر بستر سامانه جست و جوی شغل" امضا شد.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱

به گزارش خبرنگار بازارکار، «محمود کریمی بیرانوند» امروز (یکشنبه) در آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع «لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی با استفاده از گواهی عدم کاریابی به صورت الکترونیکی بر بستر سامانه جست‌وجوی شغل» افزود: سامانه جست‌وجوی شغل یادگار شهید رئیسی است.

وی با تصریح اینکه یکی از کارکردهای این سامانه شفاف‌سازی است توضیح‌داد: پایان دی ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به مرکز ستادی آمد و ما نیز مشغول گزارش کار به وی بودیم. آیت‌الله رئیسی به ما گفت سامانه‌ای دارید که کارفرما و کارجو بتوانند یکدیگر را پیدا کنند؟ پاسخ دادیم که هست اما خوب نیست، آیت‌الله رئیسی دستور ایجاد این سامانه را داد و در مدت مدت چهار ماه نسخه بهبود یافته جست‌وجوی شغل که از گذشته وجود داشت، در وزارت تعاون راه‌اندازی و تیرماه ۱۴۰۲ به طور رسمی رونمایی شد.

کریمی بیرانوند افزود: در کمتر از ۱۰ ماه ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه بارگذاری و نزدیک به ۵۰ هزار به‌کارگماری در همین مدت انجام شد.

در این مراسم «هاشم داداش‌پور» معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به مزایای این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: با این کار هزینه آزاد سازی مدارک همه دانشجویان و دانش آموختگان تسهیل و هزینه آزاد سازی نیز کاهش می یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون درباره سامانه «لغو تعهد» که امروز تفاهم‌نامه مشترک آن با وزارت علوم به امضا رسید، گفت: لغو تعهد خدمت آموزش رایگان (آزادسازی مدرک)‌ اقدامی است که سال‌ها به صورت دستی، غیرشفاف و با هزینه زیاد انجام می‌شد، اما با امضای این تفاهمنامه، یک سامانه برای طی شدن این فرایند به شکل جدید توسعه داده خواهد شد.

وی ادامه‌داد: به این واسطه دانشجو به هر دلیلی تشخیص دهد که نیاز به فک مدرک دارد، می‌توند با هزینه کمتری و به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد. در کنار اینها ممکن است دانشجویانی که به این سامانه مراجعه می‌کنند بتوانند حتی درخواست خود برای جست‌وجوی شغل را ثبت کنند. یکی از شعارهای این دولت ایجاد شفافیت است. امروزه هیچ اقدامی در حوزه اشتغال کشور بدون شفافیت نیست.

بیرانوند تصریح کرد: دولت آیت‌الله رئیسی در بازار کار در کمتر از سه سال آمار و ارقامی را از خود برجای گذاشت که برخی در هشت سال نتوانستند ثبت کنند. در کمتر از سه سال به کمترین نرخ بیکاری دست یافت، کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به ثبت رساند، نرخ اشتغال ناقص در این دولت به معادل نرخ بیکاری کل کشور رسید. بیکاری زنان کمتر شد. امسال برای نخستین بار تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد سهم اشتغال ایجادی مختص فارغ التحصیلان باشد.

معاون وزیر تعاون با تاکید بر اینکه اقدامات، سیاست‌ گذاری‌ها و اجراییاتی که در دولت سیزدهم رخ داد مسبوق به سابقه نبود، افزود: سال گذشته اشتغال ایجادی ۷۷۴ هزار شغل بوده است. دولت رئیسی در سال ۱۴۰۲ رکوردهای خود در سال قبل را نیز شکست. سال گذشته بیمه‌شدهگان جدید بیش از ۹۰۰ هزار نفر بودند. ۱۰ درصد کاهش در تعدیل نیروی کار را داشتیم. با همراهی همه دستگاه‌ها و استان‌ها در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به وعده یک میلیون شغل دست یافتیم که همه اینها به واسطه تلاش دولت سیزدهم بوده است.

وی تاکید کرد: چند برابر شدن اعتبارات و مجوزهای مشاغل خانگی و راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار از جمله دیگر اتفاقاتی است که در سه سال دولت سیزدهم رخ داد. در حوزه صدور مجوزهای، احیای بنگاه‌های راک انقلابی انجام شد و به بیش از هفت هزار بنگاه رسید. ۱۷۰ همت تسهیلات حوزه اشتغال پرداخت شد و همه دست به دست یکدیگر دادند تا توانستیم اقدامات شایان توجه و تاثیرگذاری انجام بدهیم. نتیجه در آمار و ارقام و ابعاد مختلف گزارش‌های مرکز آمار قابل مشاهده است.   

۱۰۰ هزار نفر متقاضی سالانه درخواست لغو خدمت آموزش رایگان را دارند

«هاشم داداش‌پور» معاون وزیر علوم نیز با بیان اینکه بعد از انقلاب بیشترین توجه به وزارت علوم در زمان آیت‌الله رئیسی انجام شد، درباره سامانه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان که در سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر متقاضی دارد، افزود: برخی دستگاه‌ها زمانی که قصد دارند فردی را استخدام کنند به مدرک او نیاز دارند و اگر فرد پیشتر از آموزش رایگان استفاده کرده باشد، مجبور به لغو آموزش رایگان (آزادسازی مدرک) است که مبنای قانونی آن سال ۱۳۵۳ تصویب شده است. پس از آن آیین‌نامه‌های مختلفی طراحی شده که آخرین آن به سال ۹۶ برمی‌گردد.

وی افزود: اگر بیش از ۱۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل متقاضی آزادسازی مدرک داشته باشیم، ۵۰ درصد برای سابقه کاری این کار را انجام می‌دهند. این سامانه می‌تواند هزینه آزادسازی مدرک را به شدت کاهش دهد و رفتار دستگاه‌ها را شفاف کند.

این مقام مسئول گفت: طبق برآورد ما بیش از ۲۰ هزار نفر می‌توانند بدون آزادسازی مدرک و ارائه آن به دستگاه‌های مختلف، شغل خود را بیابند. بنابراین این سامانه در کنار شفافیت برای جست‌وجوی شغل مناسب است. این‌کار ارزشمند دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند و باعث می‌شود بیش از ۲۰ هزار نفر بدون نیاز به هزینه آزادسازی مدرک، برای یافتن شغل از مدرک‌شان استفاده کنند.

ارسال نظرات