بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۸۴۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰

طبق زیست بوم ملی اشتغال که در سند تحول دولت مردمی نیز آمده است، مبنای اشتغال تولید است و تولید و اشتغال دو روی یک سکه هستند و بین تولید و اشتغال نسبت مستقیم وجود دارد. رویکرد دولت اشتغال‌آفرینی واقعی به جای تسهیلات‌دهی صرف است و از این‌رو از سامانه‌های هوشمند برای ثبت و نظارت استفاده می‌کند.

گرچه منابع تسهیلات تکلیفی حمایت از تولید و اشتغال در تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه و بسته سیاست‌های مشوق تثبیت اشتغال، مشاغل خانگی، افزایش داشته و در حال تخصیص به جامعه هدف است.

در طرح پایش اشتغال کشور جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان نیز بعنوان یکی از واحدهای نظارت کننده در این طرح مشارکت داشت .

شهرزاد مشرفی مسئول دپارتمان کسب و کار جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در این راستا اظهار کرد:

نظارت ناظرین ما با توجه به مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید به محل کار یا محل فعالیت اشتغال افراد مراجعه و با استفاده از نرم افزار های آنلاین نسبت به راستی آزمایی و انطباق وضعیت موجود با داده های سامانه اقدام نمودند.

او با اشاره به اینکه این طرح با هدف تضمین اینکه مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا که از وام‌های دولتی استفاده کرده‌اند، این تسهیلات اشتغالزا را به منظور راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خود به‌صورت صحیح و مؤثر استفاده می‌کنند و نیز ایجاد شفافیت و کنترل بر استفاده از وام‌های کسب و کارها توسط مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا ، طراحی و اجرا شده است.

گفتنی است با تحلیل و پایش وضعیت اشتغال این مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا و بررسی استفاده مناسب از تسهیلات اشتغالزا، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توانایی تصمیم‌گیری‌های بهتر و ارائه سیاست‌های مناسب‌تر در حمایت از این صاحبین کسب و کارها را خواهد داشت.

مشارکت جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در این طرح با توجه به دانش و تجربه‌های علمی و تحقیقاتی خود، از اهمیت ویژه‌ای برخورداربود.

اهداف اصلی این طرح عبارتند از:

  1. صحت سنجی و بررسی استفاده صحیح و مؤثر از وام‌های دولتی توسط مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا.
  2. شناسایی و ردیابی نقاط ضعف و نیازهای صاحبین کسب و کارها در استفاده از تسهیلات اشتغالزا و ارائه راهکارهای بهبود آنها.
  3. بررسی نتایج و عملکرد کسب و کارهایی که از وام‌های دولتی بهره‌برداری می‌کنند و ارزیابی تأثیر آنها در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی.

مشرفی افزود : با اجرای این طرح، انتظار می‌رود که  این وزارتخانه بتواند تصمیمات مؤثرتری درحمایت از کسب و کارها اتخاذ کند و منابع مالی را به صاحبین کسب و کارها با عملکرد موفق‌تر و توانمندتر تخصیص دهد. همچنین، صاحبین کسب و کارها نیز با تأمین استفاده صحیح از تسهیلات اشتغالزا، می‌توانند شرایط بهتری برای توسعه و رشد کسب و کار خود ایجاد کنند.

این طرح از طریق انجام بازرسی‌های میدانی، مصاحبه‌ها با مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا ، بررسی اسناد و مستندات مرتبط و تحلیل علمی داده‌ها انجام می‌شود. در صورتی که نقص یا ناکارآمدی در استفاده از وام‌ها تشخیص داده شود، توصیه‌ها و راهکارهای لازم به مجریان دریافت کننده تسهیلات اشتغالزا ارائه می‌شود تا بتوانند مسیر درست را در توسعه کسب و کار خود ادامه دهند.

مسئول اجرای طرح پایش در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در پایان افزود:

طرح پایش اشتغال نشان از تلاش دولت برای ایجاد شفافیت و کنترل بر استفاده از این تسهیلات توسط صاحبین کسب و کارهای دریافت کننده  تسهیلات دارد. این تلاش‌ها به منظور تحقق توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال در کشور بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش موثری در افزایش رشد اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی داشته باشد.

برچسب ها:

ارسال نظرات