ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۸۴۳
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تحقق اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی کشور می‌شود.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی اداره شیلات خوزستان؛ مرتضی سوری اظهار کرد: میزان تولیدات آبزی‌پروری در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸۲ هزار تن رسید.

وی با تأکید بر حفظ ذخایر طبیعی آبزیان و پایداری صید، رویکرد توسعه شیلات استان را جهش تولید در حوزه آبزی‌پروری و صنایع مرتبط عنوان کرد و افزود: توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تحقق اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی کشور می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مصوبات سفر شهید آیت‌الله رئیسی و هیات دولت به خوزستان در حوزه شیلات گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای تکمیل زیرساخت دو مجتمع آبزی‌پروری استان «مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان و مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون» اختصاص یافت.

سوری بیان کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی و تکمیل اسکله صیادی هندیجان و مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مجتمع‌های شیلاتی استان اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: ۴۰ هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه طرح‌های کشاورزی استان در زمینه شیلات و نخیلات اختصاص‌یافته است.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نقش تأثیرگذاری بر روی رشد تولید، ایجاد امنیت غذایی، ارزآوری و جذب سرمایه‌گذار دارد، ادامه داد: سال گذشته بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در گتوند با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ تن گوشت و پنج‌تن خاویار و مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان با ظرفیت تولید ۹۰۰ تن میگو و طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان بهره‌برداری شد.

سوری به اقدامات شیلات در حوزه صید و بنادر ماهیگیری در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: طرح‌های ملی بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان و بندر صیادی بحرکان هندیجان آماده واگذاری به بهره‌برداران است.

وی افزود: لایروبی اسکله صیادی چوئبده آبادان تکمیل و فاز دو اسکله ثامن‌الائمه آبادان برای احداث پارکینگ شناور‌های صیادی آغاز شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: صادرات آبزیان استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد رشد داشته و ۴۷ هزار تن بوده است.

وی متوسط مصرف سرانه آبزیان در استان را ۱۸/۴ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این میزان به لحاظ ملاحظات فرهنگی، شرایط اقلیمی و شیوه‌های طبخ آبزیان در شهر‌های ساحلی و غیر ساحلی استان متفاوت است.

سوری با اشاره به نقش مهم آبزی‌پروری به‌عنوان بخشی از حوزه کشاورزی را در توسعه مناطق کم‌برخوردار و اشتغال‌زایی گفت: ۱۵۸ واحد فعال خرد روستایی در ۱۴ شهرستان به بهره‌برداری رسیده و ۳۰۰ نقطه نیز در استان برای احداث استخر‌های دومنظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و در دست پیگیری است.

ارسال نظرات