بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۸۵۴
رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان گفت: مالچ معدنی زیست سازگار به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد به عنوان دومین محصول فناورانه و دانش بنیان محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان ثبت اختراع شد.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد با اعلام این خبر گفت: در راستای تکمیل زنجیره ارزش معادن، مالچ معدنی زیست سازگار بر پایه مواد معدنی و املاح جاذب رطوبت  توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی سمنان تولید و امروز به عنوان دومین محصول فناورانه و دانش بنیان بعد از اولین کود هفت جزئی دنیا ثبت اختراع شد.

وی در توضیح این محصول فناورانه و دانش بنیان گفت: در پی گسترش بیشتر ریزگرد طی سالیان اخیر در کشور، مسئولین، پژوهشگران و محققان راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این پدیده بیان می ‌کنند، گرچه مالچ پاشی مزایای خاص خود را هم دارد اما باید در نظر داشت که مهم‌ترین مساله در کاربرد مالچ این است که این ماده به عنوان افزودنی برای خاک، نباید مشکل ‌تازه‌ای را چه برای میکروارگانیسم‌ها و حتی برای گیاهان یا انسان‌ ها ایجاد کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی مالچ نفتی این است که ترکیبات فرّار تولید می‌کنند و این ترکیبات فرّار اکثراً ترکیبات گوگردی و آروماتیکی هستند که برای ساکنان آن منطقه می‌توانند مشکل «بو» و حتی مشکلات «تنفسی» ایجاد کنند.

منصفی راد اضافه کرد: مساله گردوغبار که نتیجه خشکی وسیع در مناطق مختلف کشور است، امروزه به یک بحران اصلی در کشور تبدیل شده و شکل ملی‌تری به‌خود گرفته است، یکی از راهکارهای اصلی جهت تثبیت خاک و کنترل ریزگردها مالچ پاشی می باشد. اما باید در نظر داشت که مهمترین مساله در کاربرد مالچ این است که این ماده به عنوان افزودنی برای خاک، نباید مشکل تازه ای را نه برای میکروارگانیسم‌ها و نه برای گیاهان یا انسان ها ایجاد نماید.

وی همچنین افزود:  با تمام این توضیحات، در اظهارنظر داوری ثبت اختراع، به سه ویژگی این محصول شامل جدید بودن در دنیا، داشتن گام ابتکاری و دارا بودن کاربرد صنعتی اشاره شده است، لازم بذکر است در راستای تجاری سازی این محصول دانش بنیان، طرح توجیهی تکمیل و مدل مفهمومی فرآیند طراحی شده است و در مرحله دریافت اعتبارات و مجوزهای لازم جهت احداث واحد تولیدی هستیم.

یکی از پژوهشگران و محققان این محصول فناورانه نیز گفت: مالچ نفتی که تاکنون به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگردها استفاده می گردید، حاوی ترکیبات فرّار گوگردی و آروماتیکی است که می توانند برای محیط زیست و ساکنان منطقه مشکلات مختلفی از جمله مشکلات تنفسی و بوی نامطبوع ایجاد کنند.

آرمین صانعی افزود: مشکل دیگر رنگ سیاه مالچ نفتی است، چراکه این رنگ سیاه گرمای زیادی را جذب نموده و باعث افزایش دمای سطح و ایجاد تاثیرات نامطلوب بر شرایط بیولوژیک خاک و محیط زیست می گردد، بر این اساس با وجود اینکه مالچ پاشی نفتی موجب تثبیت خاک و کنترل ریزگردها می گردد، از طرف دیگر موجب ایجاد آثار منفی بر اکوسیستم و زیستگاه منحصر به فرد ماسه‌زارهای مناطق کویری نیز خواهد شد.

وی اذعان داشت: بنابراین از مهمترین اهداف این طرح ساخت ترکیبی جدید و سازگار با محیط زیست به عنوان جایگزین مالچ نفتی می باشد تا علاوه بر تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد ریزگرد سبب اصلاح شرایط خاک و افزایش حاصل خیزی نیز گردد.

این پژوهشگر و محقق ادامه داد: در فرمولاسیون این محصول که برپایه مواد معدنی تولید می شود، املاح جاذب رطوبت از هوا شامل کلسیم کلراید و منیزیم کلراید به همراه بنتونیت و زئولیت و هیدروژل CMC  با نسبت مشخص باهم ترکیب شده به طوریکه ترکیب بدست آمده پس از اجرا بیشترین مقدار جذب و نگهداری رطوبت را دارا است.

صانعی افزود: مالچ معدنی زیست سازگار، سوسپانسیونی شامل کانی های معدنی و املاح جذب کننده رطوبت است که قابلیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارند، بعلاوه به منظور افزایش راندمان جذب و نگهداری رطوبت و چسبندگی ذرات از هیدروژل و مواد آلی نیز در ساختار این مالچ استفاده شده است.

ارسال نظرات