بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۸۸۴
معاون صنایع‌دستی در مراسم گرامیداشت هفته صنایع‌دستی: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در مراسم گرامیداشت هفته صنایع‌دستی کارنامه صنایع‌دستی را در دولت سیزدهم موفق دانست و عنوان کرد: تسهیل در صادرات موقت کالا، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات از جمله اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

به گزارش  بازارکار از ایلنا، مراسم گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی همزمان با ۶۰ سالگی تشکیل شورای جهانی صنایع‌دستی صبح امروز شنبه ۱۹ خردادماه با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، معاونان و مدیران ستادی و همچنین جمعی از هنرمندان این حوزه در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد. 
مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت و محوریت خانواده در حوزه صنایع‌دستی بر تحقق شعار «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و تعهد آینده و پاسداشت گذشته را مورد تاکید قرار داد و گفت: به بهانه هزارمین روز دولت سیزدهم وقت آن است که بر شعار محوری اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید و پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی را محقق کنیم. 
او خطاب به نمایندگان و وزرای سایر دستگاه‌ها گفت: صنایع‌دستی به مثابه یک یا چند صد محصول نیست، یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که طی این روزها با سیاست تقویت توجه به ساحت‌های چهارگانه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست معنایی دوباره بخشیده و این مهم جز با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها محقق نمی‌شد. همه کسانی که در این جمع گرد آمده به فردا فکر می‌کنند که صنایع‌دستی را به جایگاهی که حق آن است برسانیم. 
جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی در ستاد سفرهای نوروزی نشست و در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی جا باز کرد، چون اعتقاد بر این بود که میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز بوده و صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی فردا است. 
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برنامه‌ریزی گام به گام و متعهدانه، ادامه داد: در این مسیر پیموده شده از روستاهای دوردست و روئسا و مدیران کل ۳۱ استان همچنین مدیران شهرها و روستاهای جهانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگی برای فرایند تغییر رویکرد، تغییر کارکرد و تغییر کاربرد صنایع‌دستی نقش‌آفرینی کردند که بسیار این مسیر را مدیون نگاه مهندس ضرغامی هستیم. 
او با بیان اینکه صنایع‌دستی در کنار میراث‌فرهنگی و گردشگری جایگاه خود را پیدا کرد، افزود: صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، صنایع‌دستی ثمربخش شد در تکثیر ثمر بخش‌ها و زیرساخت‌ها به توسعه کسب و کار نزدیک شد. 
جلالی با اشاره به امضای تفاهم نامه‌های متعدد با اصناف، بسیج، ستاد کل نیروهای مسلح، زنجیره‌های ارزش اقتصادی، همراهی فرابخشی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشور، تصریح کرد: امروز که اینجا هستیم، صنایع‌دستی در دولت و مجلس حیات دوباره‌ای پیدا کرد. 
تسهیل در صادرات موقت کالا، اقدامات نمایشگاهی، ارائه اقلام نمایشگاهی بدون کارت بازرگانی، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، برگزاری ۳۲ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، اولین نمایشگاه سراسری در شهرستان سیرجان، ۲ جشنواره بین‌الملل فجر سرو سیمین با حضور بیش از پنج هزار هنرمند و ۱۳ هزار اثر، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد، ۸۲۵ میلیون دلار صادرات، رتبه اول ثبت جهانی با ثبت شدن دو شهر جهانی صنایع‌دستی، ۳۶ هزار غرفه در قالب دو هزاربارارچه، ایجاد نهضت خانه‌های صنایع‌دستی و زنده شدن بافت تاریخی دیگر نکات مورد اشاره جلالی بود. 
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان گفت: صنایع‌دستی از تار تاریخ و پود فرهنگ فرشی بافته بر حیات زندگی ایرانیان و کاخی بلند بنا نهاده بر اقتصاد هویت بنیان و خانواده محور که وامدار تلاش پیشینیان، امیدوار به همت امروزیان و راهکار آیندگان خواهد بود. 
او در پایان ابراز امیدواری کرد که با همدلی هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و حمایت سیاست‌گذاران، شاه بیت اهداف «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» محقق شود. 
معرفی آثار ۱۵۰ هنرمند برجسته در قالب یک کتاب
«پرهام جانفشان» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران همچنین در بخش دیگری از این همایش گفت: اشتغال جامع کشور با اقتصاد خانواده‌محور که صنایع دستی است، تحقق می‌یابد. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران در این مراسم اعلام کرد: صنایع‌دستی تلفیق هنر و صنعت است که عمدتا در اشتغال خانگی و نیز در اشتغال جامع کشور تاثیرگذار است. صنایع‌دستی بخش مهمی از این وزارتخانه است. 
او افزود: استان به ظاهر یک استان صنعتی است اما شاید برای هم جالب باشد که در استان تهران ۱۷۰ رشته صنایع‌دستی فعال هستند و یک سوم صادرات صنایع‌دستی به این استان تعلق دارد. ۱۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شناسنامه‌دار در استان تهران فعالیت دارند. 
جانفشان ادامه داد: در دولت سیزدهم، سعی کردیم کارهای جدیدتری در استان تهران انجام دهیم که خوشبختانه یکی از کارهای مهم پرداخت ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی است. ضمن این که راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی یکی دیگر از کارهای مهم در این استان به شمار می‌رود. یک خانه تاریخی نیز به میراث‌فرهنگی استان تهران اهدا شد و بنابر وصیت مالک این خانه تاریخی، این محل به یک مرکز مهم آموزش صنایع‌دستی تبدیل شد و اکنون سه سال است که در این خانه تاریخی آموزش‌های رایگان به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران ادامه داد: یکی از دغدغه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمع‌آوری مکتوب و معرفی آثار هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان تهران بود که خوشبختانه در همین رابطه کتاب «هنر دست تهران» تولید و منتشر شد. این کتاب را به این علت منتشر کردیم که احساس می‌کردم به حوزه صنایع‌دستی بدهکار هستیم. هدف ما از انتشار این کتاب ارزش‌آفرینی به صنایع‌دستی است. 
۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده و به مناسبت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، ۴۵۰ برنامه در استان‌های مختلف کشور اجرایی می‌شود. 
برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی از روزگذشته در مشهد و از جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه‌السلام، به صورت رسمی آغاز شد. 
رونمایی از کتاب «هنر دست تهران» 
در این مراسم همچنین کتاب هنردست تهران رونمایی شد. این کتاب به معرفی مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی تعدادی از هنرمندان شاغل در استان تهران می‌پردازد. 
در این کتاب آثار ۱۵۰ هنرمند برجسته استان تهران معرفی و منتشر شده‌اند. جلد اول این کتاب اکنون منتشر شده و جلدهای دیگری از این کتاب نیز در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

برچسب ها:

ارسال نظرات