بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۸۸۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از پیش بینی و اجرای بالغ بر ۲۸ عنوان برنامه در هفته جهاد کشاورزی در استان مرکزی خبر داد.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

به گزارش بازارکار، علی صفری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به پیش بینی 28 عنوان برنامه در هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: تجلیل بیش از 60 کشاورز نمونه در استان مرکزی، برگزاری نمایشگاه گل و‌ گیاه در شهرستان محلات، افتتاح بیش از 67 طرح بخش کشاورزی، تشکیل شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در هفته جهاد کشاورزی است که از 21 تا 27 خردادماه برگزار می‌شود.
وی‌ با بیان اینکه افزایش عملکرد و کیفیت نیازمند رسوخ علم در بهره وری کشاورزی است، افزود: اصلاح الگوی کشت باقی مانده از سنوات گذشته و رونمایی و اجرای آن در بخش زراعت، رفع تداخلات 80 درصد اراضی، سند دار کردن بیش از 50 درصد اراضی کشاورزی و رفع تداخلات 70 درصد اراضی کشاورزی، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش دام و طیور، اجرای کشت قراردادی به میزان 40 هزار هکتار از اراضی گندم، اجرای قانون انتزاع تنظیم بازار محصولات کشاورزی بعد از 10 سال، اجرای کشاورزی دانش بنیان و فعالیت 7 شرکت دانش بنیان از جمله اقدامات دولت سیزدهم است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: سال 1401 نزدیک به 200 هزار تن گندم خریداری شد که نسبت به سال ماقبل با 87 هزار تن نیز افزایش خوبی داشت و در سال 1402 در استان به میزان 256 هزار تن گندم خریداری شد. ضریب مکانیزاسیون از 1.98 درصد در ابتدای دولت سیزدهم به 2.21 درصد رسیده است. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم ضریب آبیاری تحت فشار در استان 38 درصد بود که اکنون به 44 درصد رسیده است.
صفری ادامه داد: سال گذشته 8 هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شده که امسال هدفگذاری شده این تولید به 10 هزارتن برسد، سال گذشته مشکلی در زمینه تأمین مرغ وجود نداشت و مازاد مرغ نیز در استان وجود داشت که یکی از علت‌های آن تشویق به جوجه ریزی بود، اردیبهشت‌ماه امسال 3 میلیون و 200 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که سال قبل این رقم یک میلیون و 800 هزار قطعه بود، همچنین 70 درصد تخم مرغ تولید شده  مازاد بر نیاز استان است که بخشی از این تولید صادر شد.
وی ادامه داد: سطح زیرکشت محصولات پاییزه 360 هزار هکتار، بهاره 62 هزار هکتار و باغات 76 هزار هکتار است، همچنین سطح زیرکشت گندم دیم 200 هزار هکتار و گندم آبی 44 هزار و 650 هکتار، جو 80 هزار هکتار و کلزا 2 هزار هکتار است، این در حالی است که 10 شهرستان جهش تولید در دیمزارها را در سطح استان انجام می‌دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ارتباط با سهم اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی عنوان کرد: سال گذشته هزار و 478 نفر اشتغال جدید ایجاد شد که 10 درصد بیشتر از تعهد بوده است و امسال هزار و 455 سهمیه ابلاغ شده که باید 30 درصد معادل 547 نفر این افراد فارغ التحصیلان کشاورزی باشند، سال گذشته بیش از 500 پروژه در حوزه آب و خاک افتتاح و بهره‌برداری سد و امیدواریم امسال نیز همین میزان پروژه محقق شود.
صفری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در حوزه مولدسازی رتبه نخست را کسب کرده که تاکنون هزار و 800 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌ها در جهت افزایش بهره‌وری آب کشت گلخانه ای است که‌ در این راستا 5 مجتمع گلخانه‌ای در استان وجود دارد و یک مجتمع 10 هکتاری نیز در خمین در حال احداث است، سال گذشته استان مرکزی در حوزه کشت گلخانه‌ای رتبه پنجم را کسب کرد.

ارسال نظرات