ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۸۹۷
ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی به تشریح اعم طرح‌های این مرکز اعم از رویداد ملی ایراندخت، سرآمدان قرآنی، هسته استادمحور و... پرداخت.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

عبدالکریم سجادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری نخستین رویداد ملی ایراندخت، اظهار کرد: طرح ایراندخت در راستای ارتقای سطح علم، توانایی و شکوفایی استعدادهای بانوان خراسان رضوی و با حمایت استانداری و دفتر امور زنان و خانواده در سال جاری برگزار می‌شود. بنیاد ملی نخبگان، مسئولیت اجرایی طرح ایراندخت را بر عهده دارد و ادارات کل، فرهنگ و ارشاد، کار و صمت و استانداری خراسان‌ رضوی پشتیبان و حامی مالی آن هستند.

وی ادامه داد: از اهداف طرح ایراندخت ارتقای سطح آگاهی و خودباوری و اثرگذاری بانوان در جامعه است. ایران از دیرباز برای جایگاه و مقام زن ارزش بسیار زیادی قائل بوده‌ و آمار بیانگر افزایش استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی بانوان در حوزه‌های مختلف علمی، مدیریتی، فرهنگی و فناوری در سال‌های اخیر است. با برنامه‌ریزی و اجرای طرح ایراندخت در تلاشیم تا فضایی را جهت ارتقای سطح آگاهی و فناوری و همچنین ورود به حوزه کارآفرینی، دانشگاهی، علمی و مدیریتی برای بانوان خراسان‌ رضوی فراهم کنیم.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با بیان اینکه پس از انجام فراخوان، زنان و فعالین این حوزه می‌توانند برای شرکت در رویداد ایراندخت ثبت نام کنند، عنوان کرد: ما قصد داریم در این رویداد پذیرای ۲۰۰ نفر از بانوان خراسانی از اقشار مختلف مانند دانشجویان، اساتید، زنان خانه‌دار خوداشتغال، کارمندان ادارات، زنان کارآفرین و... باشیم.

سجادی اضافه کرد: بنیاد نخبگان خراسان رضوی برای ارتقای نقش‌آفرینی بانوان در امور مختلف اجتماعی و پرورش تفکر خلاق در آنان، تصمیم دارد تا کارگاه‌های آموزشی و برنامه بازدید برای بانوان برگزار کند. این همایش طی دو روز از ۲۳ خردادماه برگزار می‌شود. صبح روز اول زنان با نمونه‌های موفق استان در حوزه‌های مختلف آشنا و در مورد سختی‌ها و چالش‌های راه آنان مطلع می‌شوند. در ادامه این طرح، بانوان خراسانی در کارگاه‌های آموزشی با عناوین تفکر خلاق و چشم‌انداز فردی، کودک و تعادل کار و زندگی، آشنایی با مقدمات راه‌اندازی کسب‌وکار فناورانه، فن بیان و مهارت‌های گفتاری، خودشناسی و تیپ‌های شخصیتی و زبان بدن شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به طرح «استاد شاگردپرور» که برای اولین بار در کشور اجرا شد، گفت: ایده این طرح از داستان شیخ مفید که آموزگار سیدرضی و سیدمرتضی بود، گرفته شده است. طرح استاد شاگردپرور برای شناسایی و تقدیر از مقام اساتید شایسته از دیدگاه شاگردان برگزار شد. طبق نظرسنجی‌ای که از بین ۵۰ دانشکده برتر کشور و دانشجویانی که موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری شده‌ بودند، صورت گرفت، ۱۰۰ استاد برتر در کشور انتخاب شدند و از آنان تجلیل به عمل آوردیم.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی افزود: عمده اساتید برتر مربوط به استان تهران بود و از شهرهای اصفهان و مشهد نیز اساتیدی در این طرح انتخاب شدند که در سطح خراسان رضوی دکتر مصطفی جعفری از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر روح‌الله حسینی از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی با رای دانشجویان خود انتخاب شدند. بنیاد ملی نخبگان برای تقدیر و تشکر از این اساتید، اعتباری یک میلیاردی برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی به آنان اهدا کرد. این اعتبار در ۱۵ بخش مختلف از جمله خرید دستگاه‌ها و تجهیزات پژوهشی، پذیرش دانشجوی پسادکتری، بازدیدهای علمی برای دانشجویان و... قابل استفاده است.

سجادی همچنین با اشاره به طرح سرآمدان قرآنی گفت: بنیاد ملی نخبگان مسئولیت اجرا و ثبت شیوه‌نامه سرآمدان قرآنی را به عهده بنیاد نخبگان خراسان رضوی گذاشته است و تاکنون کارگروه‌های مختلف این طرح را تشکیل داده‌ایم. آیین‌نامه‌ای برای طرح سرآمدان قرآنی تدوین شده که بر اساس آن، بایستی از افراد در ۴ حوزه‌ قرآنی شامل ترویج و تبلیغ، تدریس و پژوهش، حفظ و قرائت تجلیل به عمل آید. دبیرخانه این طرح ایجاد و کارگروه‌ طرح سرآمدان قرآنی نیز با مدیریت اینجانب در حال فعالیت است. افراد برجسته در حوزه‌های مختلف قرآنی در این کارگروه با بنیاد نخبگان خراسان رضوی همکاری می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای اولین بار در کشور طرح هسته استادمحور علمی و فرهنگی در حال اجراست، عنوان کرد: در این طرح مجموعه‌ای از دانشجویان مقطع کارشناسی با رهبری یک استاد در حوزه‌های مختلف اعم از علمی، فرهنگی، اجتماعی و کاربردی به فعالیت می‌پردازند. این هسته با هدف ایجاد یک تیم برای شناخت فضا و ورود بهتر به جامعه‌ و درک تفاوت‌های روابط و فضای دانشگاه و مدرسه برگزار شده تا دانشجویان مقطع کارشناسی با فعالیت‌های اجتماعی، همبستگی گروهی و شرکت در جمع آشنا شوند. 

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه فردوسی ادامه داد: هزینه تمام این فعالیت‌ها به عهده بنیاد ملی نخبگان است و تاکنون ۱۲ هسته استادمحور در خراسان رضوی شکل گرفته و دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌های فردوسی، علوم پزشکی مشهد، فرهنگیان و حکیم سبزواری در این هسته‌ها مشغول به فعالیت هستند. یک استاد رهبری این دانشجویان را به‌ عهده می‌گیرد و دانشجویان تحت حمایت و راهنمایی استاد خود می‌توانند در برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف شرکت کنند. در هسته استادمحور علمی و فرهنگی برنامه‌هایی مانند سخنرانی، کارگاه، بازدیدهای صنعتی و گردشگری، زیارتی و... برای دانشجویان در نظر داریم. این طرح مختص دانشجویان جدیدالورود، رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها و ۱۰ درصد برتر هر ورودی است.

سجادی همچنین با اشاره به اجرای ۶ طرح در هسته مسئله‌محور علمی، پژوهشی و فناورانه بیان کرد: در این طرح اساتید در حوزه‌های مختلف ایده‌پردازی کرده و شرکت‌ها یا سازمان‌هایی خارج از بنیاد، برای اجرا و تامین هزینه‌های مالی حامی طرح می‌شوند و  نیمی از هزینه بر عهده شرکت حمایت‌کننده قرار می‌گیرد. طرح تاییدشده از سمت بنیاد ملی نخبگان تحت سرپرستی ایده‌پرداز وارد فاز اجرایی می‌شود و پس از اجرا و موفقیت، سود طرح به سازمان سرمایه‌گذار برمی‌گردد. هدف هسته مسئله‌محور علمی، پژوهشی و فناورانه این است که با کمک دانشجویان و اساتید پلی بین دانشگاه و صنعت ایجاد شود.

وی با اشاره به اجرای طرح هیات اندیشه‌ورز، اظهار کرد: در این طرح ۴ گروه از متخصصین در خصوص چالشی در سطح استانی ایده‌پردازی کرده و طرح خود را ارائه می‌دهند و پس از تصویب از سوی بنیاد نخبگان، این طرح در دست اجرا قرار می‌گیرد. موضوعات این هسته شامل زیارت و گردشگری، اقتصاد شهری، انرژی و اتباع خارجی است. خروجی هسته اندیشه‌ورز می‌تواند ایده‌ای برای هسته مسئله‌محور اعضای هیات علمی باشد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در خصوص هسته مسئله‌محور اعضای هیات علمی گفت: این پروژه خاص اعضای هیات علمی و متخصصین خارج از دانشگاه است. در این هسته بنیاد نخبگان به موضوع گردشگری و زیارت و مسئله آب در استان می‌پردازد. اعضای هیات علمی درباره این دو موضوع ایده‌پردازی کرده و پس از آن وارد فاز اجرایی و پژوهشی می‌شوند.

ارسال نظرات